avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 461 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Actualizare membrilor din Consiliul Director al ONG
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Actualizare membrilor din Consiliul Director al ONG

Buna ziua,
Pentru un ONG (asociatie), la care nu au fost modificari ale statutului (si nici nu se doresc), doar schimbari ale membrilor din Consiliul Director, precum si intrari si plecari de membri, ce acte trebuie actualizate/intocmite acum? Prin notar sau avocat?

Va multumesc.
Ultima modificare: Luni, 22 Octombrie 2018
george-neagu, moderator
Cel mai recent răspuns: radumititean , utilizator 19:35, 17 Noiembrie 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Art.6 alin. (2) lit.a) si alin.(3) lit.a) din OG 26 /2000
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
toti avocatii definitivi pot face atestari. Cei stagiari nu pot. Trebuie semnate actele in prezenta avocatului, deci trebuie sa alegeti unul din localitatea unde va aflati sau puteti sa va deplasati usor. Nu ati precizat din ce localitate sunteti... Puteti vedea toti avocatii din Romania pe site-ul [ link extern ]
ok. Acolo, la art 6 este vorba de faza de infiintare. Dar in cazul in care se doreste reactualizarea datelor, respectiv a noului Consiliului Director, mai trebuie prezentata lista cu toti membrii? Unii membrii nu mai sunt in viata, altii s-au retras, unii sunt noi. In acest caz cum se procedeaza?
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Nu exista o prevedere expresa in acest sens in OG 26 / 2000, de aceea cine nu are o pregatire juridica specifica ramane nedumerit daca lectureaza legislatia. Prevederea rezulta pe cale de interpretare din corelarea art. 33 din OG 26 / 2000, care prevede in esenta ca modificale de acte constitutive se fac analog procedurii de infiintare, cu prevederile din actele normative de aplicare ale OG 26 / 2000. Astfel, se poate constata ca, la fel ca Registrul Comertului, si Registrul Asociatiilor si Fundatiilor (RAF) are dublu scop - de evidenta si de publicitate. Conform Regulamentului aprobat prin Ordinului MJ 954 / 2000 RAF are rubrici pentru denumire, scop, pentru membri, pentru componenta organelor de conducere si control etc. Toate sunt chestii dinamice, se pot modifica in timp si scopul legii nu ar fi atins printr-o interpretare ca se trece numai situatia la infiintare, nu si modificarile ulterioare. Si ca sa se tina "la zi" trebuie operate prin instanta modificarile tuturor aspectelor din Statut si Actul Constitutiv, inclusiv listele de membri ai asociatiei, de membri ai consiliului director, cenzorul sau comisia de cenzori, modificarile de sediu, de denumire etc. RAF dealtfel are rubrica speciala pentru membrii asociatiei si pentru modificarile in lista de membri. Anexez extrasele relevante din acest Regulament:
============================================
Art. 2
În sensul prezentului regulament, termenii de mai jos au următorul înţeles:
a)înscriere - consemnarea atât a menţiunilor făcute în vederea dobândirii personalităţii juridice, cât şi a celor privind modificări ale actului constitutiv şi/sau ale statutului, precum şi a oricăror alte menţiuni care, potrivit legii, se înscriu în registrul special; în toate cazurile înscrierea se efectuează prin introducerea datelor în registre ţinute în sistem computerizat, iar în lipsa acestora, în registre ţinute pe suport hârtie;
d)registrul special - registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, aflat la judecătorie sau, după caz, registrul federaţiilor şi registrul persoanelor juridice străine, prevăzute la art. 76 din ordonanţă, ţinute la tribunal;
e)înscrisuri doveditoare în sensul art. 74 alin. (1) din ordonanţă - actul constitutiv şi statutul persoanei juridice fără scop patrimonial, inclusiv actele de modificare a acestora, precum şi actele prin care s-a dispus reorganizarea ori dizolvarea.
Art. 3
Înscrierile din registrul special şi înregistrările din Registrul naţional se întregesc cu datele rezultate din înscrisurile doveditoare.
Art.6
(1)La cererea de înscriere în vederea dobândirii personalităţii juridice se vor ataşa următoarele documente:
a)un exemplar original şi două exemplare în copie legalizată de pe actul constitutiv şi statut;
b)actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial;
c)dovada disponibilităţii denumirii, eliberată de compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei sau, după caz, refuzul motivat de a elibera dovada disponibilităţii denumirii;
d)certificate ori alte documente cerute potrivit legii speciale persoanelor fizice pentru înfiinţarea legală a persoanei juridice;
e)autorizaţiile administrative prealabile, în cazul în care sunt cerute potrivit legii speciale, pentru înfiinţare legală.
Art.8
(2)Cererea de înscriere a modificării actului constitutiv şi/sau a statutului persoanei juridice fără scop patrimonial va cuprinde, în mod corespunzător, menţiunile prevăzute la art. 5, conform modelului prevăzut în anexa nr. III. La cerere se vor ataşa înscrisurile prevăzute la art. 6 lit. a), b) şi e), înscrisurile prevăzute la art. 6 lit. c) şi d) atunci când este cazul, actul modificator în original şi copii ale acestuia în numărul prevăzut la art. 6 alin. (2), precum şi certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, în original.
Art. 12
(1)Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor prevăzut la art. 11 este compus din două părţi: partea întâi - A - destinată înscrierii asociaţiilor şi filialelor acestora şi partea a doua - B - destinată înscrierii fundaţiilor şi filialelor acestora.
(..)
Art. 13
(1)Partea întâi - A - va cuprinde două secţiuni, numerotate cu cifre romane.
(2)Secţiunea I conţine înscrierile care au ca efect dobândirea personalităţii juridice de către asociaţie ori de filiala unei asociaţii.
(3)Secţiunea I are următoarele rubrici:
(...)
g)numele sau, după caz, denumirea asociaţilor;
Art. 19
Modificările actului constitutiv şi/sau ale statutului se înscriu în registrul special astfel:
a)la rubrica "Modificări ale actului constitutiv şi/sau ale statutului" se vor menţiona obiectul fiecărei modificări (de exemplu: denumirea, sediul, scopul etc.) şi hotărârea judecătorească irevocabilă prin care a fost admisă cererea de modificare, cu indicarea numărului, a datei şi a instanţei care a pronunţat-o;
b)la rubrica corespunzătoare obiectului modificării se vor înscrie sub cuvântul "modificări" hotărârea judecătorească irevocabilă prin care a fost admisă cererea de modificare, cu indicarea numărului, a datei şi a instanţei care a pronunţat-o, precum şi conţinutul modificării.

ANEXA Nr. IV1:
REGISTRUL SPECIAL
JUDECĂTORIA .....................................
Partea A: Asociaţii
Secţiunea I: *)
(...)
7. Asociaţi (numele sau, după caz, denumirea) ................................................................................
M
======================================
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Evidenta membrilor se tine la zi de catre Consiliul Director, modificand dinamic lista anexa la Actul Constitutiv si la Statut. Cutumiar (pentru ca legislatia destul de simplista si ignoranta in domeniul ONG, nu a prevazut expres cazul), majoritatea instantelor accepta interpretarea ca desi e parte din Statut si Actul Constitutiv, lista membrilor poate fi modificata de Consiliul DIrector, nu doar de Adunarea Generala, desi in OG 26/2000 exceptie expresa e prevazuta in acest sens doar pentru modificarea sediului. Mai mult, se accepta ideea ca pentru o modificare de lista de membri nu e cazul de operare imediata in RAF, ci se face doar cu proxima ocazie cand se operaza alte modificari ex., de prevederi statutare sau de modificare a componentei organelor de conducere si control, pentru a asigura un just echilubru intre principiul publicitatii modificarilor de acte constitutive (pentru ONG nu exista niciun termen legal expres de operare a lor....) si principiu respectarii dreptului de libera asociere, care face ca oricand o asociatie sa poata primi noi membri si oricand unii membri sa se poata retrage (si unii pot sa si moara....) ceea ce ar face tehnic imposibila operarea in RAF daca s-ar interpreta ca trebuie facuta imediat (adica redactat document atestata avocatial, despus la Judecatorie un dosar de zeci de pagini si platit taxa de timbru 100 lei in fiecare saptamana sau de mai multe ori pe saptamana.....)

adypopa a scris:

ok. Acolo, la art 6 este vorba de faza de infiintare. Dar in cazul in care se doreste reactualizarea datelor, respectiv a noului Consiliului Director, mai trebuie prezentata lista cu toti membrii? Unii membrii nu mai sunt in viata, altii s-au retras, unii sunt noi. In acest caz cum se procedeaza?

Alte discuții în legătură

Inscriere membru in ong Liciu Liciu Buna ziua, In dosarului ce urmeaza a fi depus la judecatorie pentru infiintarea ONG-ului mi s-a cerut sa fie prezente cazierele fiscale si juridice ale ... (vezi toată discuția)
Constituire fundatie Ramona24 Ramona24 Buna ziua, Fundatia trebuie sa aiba si Adunare generala? sau doar consiliul director si cenzor? din consiliul director pot face parte [u]doar[/u] ... (vezi toată discuția)
Schimbare consiliul director intr-un ong Dan012345 Dan012345 Buna ziua, Dorim schimbarea presedintelui unei Asociatii (nu este asociatie de proprietari ci ong). El este numit in Actulul Constitutiv si in Statut. In ... (vezi toată discuția)