Cunoașteți situații în care, în mod legal, în cadrul unei asociații de proprietari, cheltuielile reprezentând servicii de administrare, servicii de curățenie și indemnizații președinte, respectiv cenzor pot fi repartizate în mod egal pe apartamente (cu suprafețe diferite)?
Am tot studiat cât se poate de atent L 196/2018.
Am tot sesizat în scris, dar și verbal începând din luna iulie președintele nou ales, (pe 26 iunie 2019).
Am sesizat în scris compartimentul specializat din Primărie de 2x, ultima oară pe data de 14.10.2019, respectiv pe șeful serviciului respectiv /21.10.2019.
Ieri, s-a încheiat minuta, din care am citat, integral, mai sus.
Personalul angajat în scopul controlării, verificării, medierii aspectelor sesizate, aflate în neregulă, în cadrul asociațiilor de proprietari, a dat o asemenea interpretare prevederilor legale, din care rezultă foarte clar opinia lor și anume că specificarea modului de repartizare a cheltuielilor – reprezentând serviciile de administrare, respectiv de curățenie – într-un contract de prestări servicii, face cum s-ar spune legea, iar art. 84, 85 din legea dedicată sunt "descalificate" de clauze contractuale.
Dvs. v-a permis timpul să citiți răspunsul dat de reprezentanții din Primărie?
Mulțumesc.
junealina
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
CipM
La ce anume vă referiți, vă rog?
Esențialul nu este reprezentat de prevederea art. 85 din L 196/2018?
Dispun de copiile celor 2 contracte de prestări servicii (admin. + curățenie). Pot să solicit și facturi, desigur durează până le primesc.
Ce anume ar trebui să verific în acele contracte / facturi?
Mulțumesc.
darida
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
Nu este temei legal pentru a;a ceva. Primaria divagheaza, invocînd tot felul de citate cu texte legale inutile, face un fel de referat de drept civil despre contracte, procedura incheierii contractelor, teoria chibritului.
Ce treabă are contractul de administrare cu etapa ulterioară a repartizării costurilor acestor servicii?
Art. 93 nu este aplicabil, face parte din Secțiunea a 8-a - Repartizarea cheltuielilor de altă natură. ART. 91 Cheltuielile de altă natură reprezintă cheltuielile efectuate pentru plata unor servicii care NU POT FI repartizate după criteriile prevăzute la art. 75 alin. (2) lit. a) - e). Așadar, este o ipoteză SUBSIDIARĂ, iar asociația trebuie întîi să demonstreze că nu pot fi aplicate criteriile de la art. 75, al. 2. Obiectul cheltuielilor de altă natură e prevăzut la art. 92. Art. 93 se referă la orice alte categorii de cheltuieli, după cele enumerate în articolele anterioare, ultima categorie de cheltuieli.
Cheltuielile de administrare nu pot fi stabilite conf. art. 93, deoarece prevăd repartizează în conformitate cu NORMELE şi normativele avute în vedere la facturarea comună a acestora şi/sau în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele încheiate cu furnizorii respectivelor servicii. Această ipoteză presupune un anumit specific al acelor servicii, care sunt reglementate prin norme speciale și presupun niște aspecte specifice, care nu permit aplicarea art. 75, al. 2.
Nici contractul, nici hotararaea Adunarii generale nu pot stabilii contra legii, o alta modalitate de repartizare.
Nu are nicio importanță modul de realizare a activitații de administrare (contract de muncă, mandat, contract servicii) în repartizarea costurilor cu acest serviciu. Contează modul în care aceste cheltuieli pot fi repartizate: nu e vorba d enr de persoane utilizatoare, consum tehnic, etc.
Art 85 include: personalul angajat sau CONTRACTAT al asociaţiei: alte servicii administrative către proprietatea comună. Că e salariu, remunerație sau factură, același efect îl are asupra proprietarilor
junealina
Utilizator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
darida
Mulțumesc.
La așa un răspuns, presupun că aveți atât studii cât și experiență juridică.
M-am adresat compartimentului, (intitulat pompos), din Primărie convinsă fiind că o asemenea "problemă" minoră nu îi va pune în încurcătură. Dar SURPRIZĂ MAXIMĂ!
Cu răspunsul lor, în care se precizează clar, citez:
"cheltuielile pentru aceste servicii (n.m. administrare și curățenie) se repartizează conform facturării, potrivit art. 93 din Legea nr. 196/2018, care are la bază contractul de prestări servicii și nu potrivit art. 85 din Legea nr. 196/2018, în funcție de cota parte indiviză de proprietate, deoarece nu există salarii sau remunerații ci tarif/preț.", nu fac decât să inducă oamenii în eroare și îi trimit "pe tavă" instanțelor de judecată.
1. În această situație, credeți că ar fi mai bine să plătesc cheltuielile lunare în continuare conform unei repartizări evident nelegale și să introduc o acțiune împotriva asociației sau să fac plăți parțiale justificate printr-un calcul propriu aferent CPI și să oblig asociația să mă acționeze în judecată, urmând ca eu să înaintez o cerere reconvențională prin care să chem atât asociația, cât și primăria.
2. Credeți că ar avea sens să mă adresez înainte și compartimentului juridic din Primărie?
Așa cum spuneam și mai sus, reprezentanții Primăriei, cu toate că au precizat că nu au pregătire juridică, prin răspunsul lor scris, ei chiar interpretează legea, într-un mod foarte ciudat, își exprimă o poziție, o convingere chiar, influențându-i în mod cert pe reprezentanții asociației și în loc să contribuie la rezolvarea pe cale amiabilă, dimpotrivă fac exact pe dos. Cu alte cuvinte dacă nu au competențe juridice de ce nu se abțin de la interpretarea absolut "originală" a Legii 196/2018?
Dar administratorii cu atestate în regulă, cum ajung să facă astfel de tâmpenii? Dar cenzorii nu au atribuții în sensul verificării legalității repartizărilor de cheltuieli? Întreb și eu.
In contract trebuie sa verificati ca documentul constituie un contract de administrare in sensul art 2 lit i, 64 alin (2) si bine ar fi sa cuprinda atributiile de la art 66.
Daca aveti un "contract de administrare" in regula si facturarea e conf contractului, incadrarea respectivei cheltuieli se face conf art 75 alin (2), respectiv art. 85 si se repartizeaza conf art 84. Intra la "remunerații pentru administrator" din art 85.
Dar daca nu aveti un contract prea bine facut, de exemplu in contract scrie 'servicii de calcul/afisare cote de contributie + casiere', atunci acel contract nu este un "contract de administrare" iar respectivul prestator nu e administrator. Caz in care poate intra la cheltuieli de alta natura.
Cum e corect
colega3
s a hotarat schimbarea liftului, cea mai mare parte din costuri se achita din chiria antenelor gsm de pe bloc. mai ramane de achitat de catre locatari suma de ... (vezi toată discuția)
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 765 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Măsurarea performanței reclamelor. Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Măsurarea performanței conținutului. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.