Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Se dă următoarea speţă:
Un salariat, angajat cu CIM la un angajator al administraţiei publice centrale, a solicitat, având în vedere condiţiile actuale de prevenire a contactării şi răspândirii infecţiei cu Covid-19, să îşi desfăsoare activitatea prin telemuncă - respectiv de acasă - având în vedere că felul muncii îi permite acest lucru.
Angajatorul este de acord cu incheierea unui act aditional la CIM dar i-a pus în vedere salariatului că nu va mai beneficia de sporurile aferente atribuţiilor de serviciu, respectiv:
- spor specific pentru conditii grele: 15% din salariul de baza corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective;
- spor specific pentru conditii periculoase sau vătămătoare de muncă: 10% din salariul de bază corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective.
Aceste sporuri sunt trecute atât în CIM cât şi în CCM-ul aplicabil la nivelul angajatorului.
Întrebare:
Este corectă abordarea angajatorului având in vedere prevederile art. 110 alin. 1 Codul muncii? "(1) Salariatul cu munca la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege și prin contractele colective de muncă aplicabile salariaților al căror loc de muncă este la sediul angajatorului."
În speranţa unor răspunsuri prompte, mulţumesc anticipat.
Multă sănătate şi noroc!
In Regulamentul-Cadru privind stabilirea locurilor de munca, a categoriilor de personal, a marimii concrete a sporurilor pentru conditii de munca, precum si conditiilor de acordare a acestuia, pentru familia ocupationala de functii bugetare "Administratie" din administratia publica centrala, aprobat prin HG 917/2017, se stipuleaza la Art. 5: "La stabilirea, de la caz la caz, a cuantumului sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă se au în vedere următorii factori de risc:
a) existența factorilor nocivi și mecanismul de acțiune a acestora asupra organismului;
b) intensitatea de acțiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori;
c) durata de expunere la acțiunea factorilor nocivi;
d) existența unor condiții de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, care determină un risc de îmbolnăvire sau de accidentare;
e) structura și nivelul morbidității în raport cu specificul locului de muncă;
f) existența unor condiții de muncă ce pot duce la uzura prematură a organismului;
g) existența factorilor cu grad de pericol ridicat ce pot afecta sănătatea și integritatea fizică și psihică;
h) intensitatea de acțiune a factorilor cu grad de pericol ridicat ce pot afecta sănătatea și integritatea fizică și psihică."
Pentru acestea se fac expertizari ale locurilor de munca, unde sunt identificati factorii de risc mai susmentionati.
Clasificarea factorilor de risc se face din punct de vedere al intensitatii de actiune pentru sanatatea salariatilor si dintre acestia putem enumera:
* suprasolicitarea neuropsihica si vizuala
* solicitarea aparatului osteo-musculo-articular (pozitii statice prelungite, miscari repetitive in articulatiile interfalagiene si metacarpofalangiene)
* microclimat cu disconfort
* expunere la agenti fizici
* expunere la radiatii electromagnetice
* risc de infectare prin contact cu agenti biologici gr. I si II etc.