avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 318 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Discuţia la modă "Care lege este corecta in Romania ?"-Mona ...
Discuție deschisă în Discuţia la modă

"Care lege este corecta in Romania ?"-Mona Pivniceru-Presedinte al Asociatiei Magistratilor din Romania

Ier,in jurul orelor 11,30,intrebata despre la "Realitatea Tv.",despre activitatea si rolul CSM in Romania ,intr-o discutie avuta prin telefon cu reporterul postului tv.d-na judecator Mona Pivniceru,presedinte al A.M.R.,a lansat in mod retoric intrebarea:"Care lege este corecta in Romania ? "
Intrebarea d-nei judecator,chiar daca retorica,se doreste un semnal de alarma serios,cu privire la legislatia in vigoare si este cu atat mai ingrijoratoare,cu cat ea vine de la unul dintre judecatorii cu deosebita experienta, de la unul dintre magistratii cei mai titrati ai acestei tari,dar si de la presedintele unei organizatii profesionale respectate si respectabile.
Consider ca aceasta intrebare,pune din nou pe tapet,incapacitatea legislativului de a elabora legi ,dar si celor indrituiti prin lege sa emita propuneri legislative.
Se stie ca in Parlamentul Romaniei,comisiile juridice ale celor doua camere nu mai au in componenta juristi de mare valoare si ca acestea au devenit "salasuri" ale mediocritatii,dar si locuri unde dominante sunt interesele de grup.
Lentoarea si o oarecare lipsa de profesionalism domina activitatea celor indrituiti sa promoveze initiativele legislative .
Cred ca aceasta intrebare a d-nei judecator necesita o anume reactie atat din partea specialistilor,cat si din partea membrilor sociatatii civile



Cel mai recent răspuns: Radu Gabrian , Mediator 14:45, 14 Ianuarie 2010
Legile sunt in aparenta Bune.
Cadrul legislativ este bine conturat prin legislatia in vigoare.
Singura problema este ca legile sunt Interpretate si nu Aplicate asa cum scrie textul de lege.
Acet "incovenient"se poate rezolva foarte usor printr-o ordonanta de urgenta care sa mentioneze expres ca "orice text de lege"trebuie sa fie aplicat asa cum este scris textual-deci,fara interpretari si corelari persoanle ale judecatorilor ori aparatorilor legali.

Referitor la afirmatiile doamnei Pivnicieru,cred ca aceasta opinie are ca fundament o nemultumire proprie cu privire la legislatia in vigoare.
In cazul unei asemenea "nemultumiri",domnia sa,are posibilitatea de a propune (macar) ca sa fie modificate orice legi care sunt necorespunzatoare ori care nu au un inteles clar si biunedefinit .

Opiniile pot fi contrare la orice subiect pe care il aduce in discutie orice parlamentar ori demnitar care doreste ca sa fie in topul mass media (ca o dovada a " stradaniei sale"in activitatea pe care o desfasoara profesional /functie in interesul cetatenilor (cf.subiectului acestui topic) .

In concluzie,legislatia din Romania este buna in proportie de 0%.
Erorile ori corectiile pot fi indreptate prin O.U.G -fara nici o problema -(chiar si in vacantele parlamentare).
rodica_post a scris:
Acet "incovenient"se poate rezolva foarte usor printr-o ordonanta de urgenta care sa mentioneze expres ca "orice text de lege"trebuie sa fie aplicat asa cum este scris textual-deci,fara interpretari si corelari persoanle ale judecatorilor ori aparatorilor legali.

Am impresia ca nu constientizati ce spuneti. Asta ar insemna cate o lege care sa reglementeze fiecare aspect al vietii fiecarei persoane, or de la anul I la drept studentii invata un lucru esential: legea reglementeaza aspecte sociale generale, nicidecum particulare. Aplicarea legii la un caz particular este prin definitie un act de interpretare juridica. Apoi, ce facem in situatia in care nu exista reglementare? Ii spunem omului sa se duca naibii ca nu intereseaza pe nimeni, dupa care sa ne-o luam la CEDO? Ei bine nu, sistemul juridic functioneaza dupa alte reguli, si la noi si in alta parte.

In cazul unei asemenea "nemultumiri",domnia sa,are posibilitatea de a propune (macar) ca sa fie modificate orice legi care sunt necorespunzatoare ori care nu au un inteles clar si biunedefinit .

Nu poate sa faca acest lucru pentru ca nu are drept de initiativa legislativa. In plus, exista un legislativ tocmai pentru ca nu e posibil ca o singura persoana sa inglobeze si sa modifice toata legislatia.

In concluzie,legislatia din Romania este buna in proportie de 0%.
Erorile ori corectiile pot fi indreptate prin O.U.G -fara nici o problema -(chiar si in vacantele parlamentare).

Aveti idee cumva in ce situatii este permisa adoptarea de ordonante de urgenta?
Ultima modificare: Marți, 12 Ianuarie 2010
ContSters20980, utilizator
Andreea a scris :
Chestiunile asimilate inseamna tocmai ca sunt altceva decat originalul, dar li se da o anumita soarta juridica in mod artificial. E simplu si nu vad de unde interpretari.


Poate fi interpretat si cum spuneti d-voastra , dar Romania nu este o tara formata numai din juristi care sa interpreteze legile . Ca economist voi interpreta generalul , particularul este ceva foarte bine ascuns intr-un articol care de multe ori este atat de interpretabil chiar si pentru cei din breasla juridica , nu mai departe exemplul Constitutiei - este interpretata subiectiv in functie de interese . De ce Constitutie este interpretabila numai la noi ? Zilnic intampinati tot felul de spete ale oamenilor simpli si care se lovesc continuu de tot felul de " vicii de procedura " cat si de " blocurile de gheata " din spatele birourilor .
Andreea Lisievici a scris:
Aveti idee cumva in ce situatii este permisa adoptarea de ordonante de urgenta?


NOTÃ privind procedura de elaborare şi de prezentare Guvernului a ordonanţelor de urgenţă


I. În practica legislativă din România se constată că emiterea de ordonanţe de urgenţă s-a transformat adesea dintr-o excepţie constituţională într-o regulă comună, după cum se semnalează şi în literatura juridică de specialitate. Această practică a atras critici severe şi constante din partea forurilor europene, precum şi ecouri negative în mass -media, din perspectiva faptului că în acest fel se încalcă rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare, precum şi principiul separaţiei puterilor în stat.

Ca atare, se impune limitarea substanţială a numărului de ordonanţe de urgenţă prin emiterea acestora numai în situaţii cu adevărat extraordinare.

II. În conformitate cu art. 115 alin. (4) din Constituţie, Guvernul poate să adopte ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

Acestea intră în vigoare numai după depunerea lor, spre aprobare, la Parlament, care, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu, şi după publicarea lor în Monitorul Oficial al României.

III. Procedura cu privire la elaborarea şi prezentarea Guvernului a ordonanţelor de urgenţă, constă în:

1. În mod obligatoriu, în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanţă de urgenţă vor fi prezentate distinct, conform prevederii art.30 alin.(1) lit.g) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, elementele obiective ale situaţiei extraordinare care impune reglementare imediată, nefiind suficientă utilizarea procedurii parlamentare de urgenţă, precum şi eventualele consecinţe care s-ar produce în lipsa luării măsurilor legislative propuse.

2. De asemenea, fiecare proiect de ordonanţă de urgenţă va avea în mod obligatoriu un preambul, care va cuprinde prezentarea elementelor de fapt şi de drept ale situaţiei extraordinare ce impune recurgerea la această cale de reglementare.

3. Lipsa motivării urgenţei în cuprinsul notei de fundamentare precum şi lipsa preambulului atrag returnarea proiectului la autoritatea care a elaborat proiectul.

4. Învederăm faptul că motivarea necorespunzătoare a urgenţei în cuprinsul ordonanţei constituie un motiv de neconstituţionalitate a ordonanţei de urgenţă şi atrage acordarea unui aviz nefavorabil.

5. Fiecare proiect de ordonanţă de urgenţă va fi avizat, în prealabil, din punctul de vedere al oportunităţii promovării acestora pe calea prevăzută de art. 115 alin. (4) din Constituţie, de ministrul pentru relaţia cu Parlamentul.

6. Toate proiectele de ordonanţă de urgenţă vor fi transmise întâi Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi numai după obţinerea avizului de oportunitate favorabil din partea acestuia vor fi trimise autorităţilor publice interesate în aplicarea acestora – conform art. 7 din Regulamentul privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului, aprobat prin H.G. nr. 555/2001.

7. Avizul prevăzut la pct. 5 poate fi favorabil, favorabil cu amendamente sau nefavorabil.

8. La acordarea avizului se vor avea în vedere şi următoarele aspecte:
a) de regulă, ordonanţa de urgenţă cuprinde norme temporare pentru înlăturarea pericolului public caracteristic situaţiei extraordinare avute în vedere; norme cu caracter definitiv nu pot fi stabilite decât în cazul în care repetarea stării de pericol este evidentă sau măsura preconizată nu suferă nici o amânare, constituind o necesitate legislativă evidentă;
b) ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică (conform art.115 alin.(6) din Constituţie);
c) ordonanţele de urgenţă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, sub condiţia depunerii lor prealabile la Camera competentă să fie sesizată, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară;
d) se va analiza dacă situaţia avută în vedere nu poate fi reglementată printr-un act normativ subordonat legii sau dacă respectiva situaţie nu poate fi soluţionată prin aplicarea legislaţiei în vigoare, pe cale de interpretare.

9. În situaţia în care avizul prevăzut la pct. 5 este nefavorabil, proiectul de ordonanţă de urgenţă va fi refăcut sub forma unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor legale prevăzute în Regulamentul menţionat la pct. 6.

10. Dacă, totuşi, autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanţă de urgenţă susţine necesitatea promovării lui în această formă, chiar după obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu pct. 5, proiectul va fi discutat în cadrul şedinţei Guvernului, unde se va adopta o hotărâre finală.

11. Nici un proiect de ordonanţă de urgenţă nu poate fi inclus pe agenda de lucru a Guvernului fără avizul prevăzut la pct. 5, precum şi fără avizele prevăzute la art. 18 alin. (4) din Regulamentul menţionat la pct. 6.
In organigrama noului Guvern,nu exista nici un Ministru pentru Relatia cu Parlamentul,iar o "gaselnita"mai stupida decat creerea aceastui post ,nici nu cred ca exista.
Este un alt ministru care mananca o paine degeaba si caruia de obicei nu ii este facuta publica activitatea.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Despre modificarea legilor janvasiliu janvasiliu Ma poate lumina un expert in materie,Cum guvernul romaniei a putut modifica o LEGE (in toata puterea ei juridica)-prin ordonante,ori alte reglementari?? ex; ... (vezi toată discuția)
Derogari ale art. 4 alin. (2) din legea nr. 571/2003 privind codul fiscal kleytos kleytos as vrea sa ma ajutati sa inteleg si eu modalitatea de derogare a prevederilor privind art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 articol care are urmatorul ... (vezi toată discuția)
Hotarare - ordonanta de urgenta Alin.E Alin.E stie cineva care este diferenta dintre hotararea de guvern si ordonanta de urgenta, in special din prisma domeniilor reglementate? (vezi toată discuția)