avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1013 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general amortizare
Discuție deschisă în Contabilitate în general

amortizare

O firma care a facut investitii la un spatiu inchiriat, dupa ce a trecut val.investitiei cand aceasta s-a finalizat in contul 212 a inceput amortizarea acesteia pe o perioada de 8 ani, desi contractul de inchiriere a fost incheiat pe 1 an.
Eu am preluat aceasta contabilitate si nu stiu cum sa procedez, pt.ca din ce am citit amortizarea se face pe perioada contractului de inchiriere(1an).
Cum sa fac?
Sa merg in continuare cu amortizarea pe 8 ani(pt.ca asa a fost inregistrata) sau sa calculez de acum inainte amortizarea ramasa pe 1 an avand in vedere ca s-a mai prelungit cu 1 an contractul de inchiriere?
Dati-mi va rog un sfat.:-/
Cel mai recent răspuns: Julieta , utilizator 05:08, 24 Martie 2010
Buna ziua,
Fiti amabila, Dna. @ t.simona, de unde este extras Art.24, alin.11 ?

Planul de conturi spune:
Contul 471 - Cheltuieli inregistrate in avans
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor efectuate in avans care urmeaza a se suporta esalonat pe cheltuieli, pe baza unui scadentar, in perioadele/exercitiile viitoare.
Contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" este un cont de activ.
In debitul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza:
- sumele reprezentand abonamentele, chiriile si alte cheltuieli efectuate anticipat (401, 512, 531);
- valoarea dobanzilor aferente contractelor de leasing financiar, potrivit prevederilor contractuale (167).
In creditul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza:
- sumele repartizate in perioadele/exercitiile financiare urmatoare pe cheltuieli, conform scadentarelor (605, 611 la 628, 658, 666, 668);
Soldul contului reflecta cheltuielile efectuate in avans.

Cu stima,
Art 24 , alin 11, lit c. COD FISCAL

(11)Amortizarea fiscală se calculează după cum urmează:
a)începând cu luna următoare celei în care mijlocul fix amortizabil se pune în funcţiune;
b)pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate din surse proprii la mijloacele fixe din domeniul public, pe durata normală de utilizare, pe durata normală de utilizare rămasă sau pe perioada contractului de concesionare sau închiriere, după caz;
c)pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, închiriate sau luate în locaţie de gestiune de cel care a efectuat investiţia, pe perioada contractului sau pe durata normală de utilizare, după caz;
d)pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate pentru amenajarea terenurilor, liniar, pe o perioadă de 10 ani;
e)amortizarea clădirilor şi a construcţiilor minelor, salinelor cu extracţie în soluţie prin sonde, carierelor, exploatărilor la zi, pentru substanţe minerale solide şi cele din industria extractivă de petrol, a căror durată de folosire este limitată de durata rezervelor şi care nu pot primi alte utilizări după epuizarea rezervelor, precum şi a investiţiilor pentru descopertă se calculează pe unitate de produs, în funcţie de rezerva exploatabilă de substanţă minerală utilă.
Amortizarea pe unitatea de produs se recalculează:
1.din 5 în 5 ani la mine, cariere, extracţii petroliere, precum şi la cheltuielile de investiţii pentru descopertă;
2.din 10 în 10 ani la saline;
f)mijloacele de transport pot fi amortizate şi în funcţie de numărul de kilometri sau numărul de ore de funcţionare prevăzut în cărţile tehnice, pentru cele achiziţionate după data de 1 ianuarie 2004;
g)pentru locuinţele de serviciu, amortizarea este deductibilă fiscal până la nivelul corespunzător suprafeţei construite prevăzute de legea locuinţei;
h)numai pentru autoturismele folosite în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. n).
Ultima modificare: Sâmbătă, 30 Ianuarie 2010
alcibiade, utilizator
Din punct de vedere al tratamentului contabil corect, as vrea sa combin parerea d-nei t.simona si a d-nului legalmgm.
Pe masura efectuarii reparatiilor alocarea se face in 471, intrucat cheltuielile aferente nu se refera numai exercitiului in care au avut loc, ci perioadei urmatoare, prevazuta in proiect (1 an, 2 ani, etc.). Odata cu trecerea perioadei se vor deconta cheltuielile inregistrate in 471 pe 611.

Chiar daca la expirarea contactului de chirie, cheltuielile in cauza nu s-au acoperit complet (adica ramane sold in 471) acestea se vor regulariza in functie de cum s-a stabilit in conventiile cu propietarii.
Consider ca investitia s-a facut in baza unui acord cu propietarii, acord ce specifica si cum se vor recupera banii la expirarea contractului de chirie precedent duratei de utilizare a investitiei (prevazuta proiect).

Acum solutia cred eu este sa mearga mai departe cu aceeasi formula de calcul a amortizarii, iar la expirarea contractului de chirie sa aplice ceea ce am scris mai sus adica in acord
Calculezi valoarea ramasa neamortizata pana la sf contractului ( 1 an sau cate luni or mai fi) , prin 471 acum nu mai poti dribla deoarece valoarea dupa cum tu ai spus era deja integistrata in contul 212 .
Parerea mea este ca aceasta este baza legala pt speta ta pe baza datelor mentionate de tine, cf normelor metodologice la Legea 15 / 1994

15.Amortizarea mijloacelor fixe concesionate, închiriate sau date în locaţie de gestiune este în sarcina proprietarului acestora.
Această amortizare se recuperează prin redevenţă, chirie sau prin preţul locaţiei.
Pentru dimensionarea amortizării ca element component al redevenţei, în cazul operaţiunilor de leasing, se aplică prevederile Legii nr. 15/1994, cu modificările ulterioare.
Amortizarea mijloacelor fixe date în folosinţă asocierilor în participaţie se calculează de asociatul care le are în patrimoniu şi se transmite asociatului care contabilizează operaţiunile asociaţiei, în vederea înregistrării pe cheltuieli.
Amortizarea cheltuielilor de investiţii şi a modernizărilor la mijloacele fixe concesionate, închiriate sau date în locaţie de gestiune este în sarcina agentului economic, a persoanei fizice sau a asociaţiei fără personalitate juridică, care desfăşoară activitate în scopul realizării de venituri, care a efectuat investiţia. Recuperarea acestor cheltuieli se face prin includerea în cheltuielile de exploatare pe perioada iniţială a contractului de concesiune, închiriere sau locaţie de gestiune sau pe durata normală de utilizare rămasă, după caz. În situaţia în care durata normală de utilizare rămasă este mai mică decât perioada iniţială a contractului recuperarea cheltuielilor de investiţii se face pe durata normală de utilizare rămasă.
La încetarea contractului de concesionare, închiriere sau locaţie de gestiune, valoarea investiţiilor, nediminuată cu amortizarea calculată se cedează proprietarului, pentru a majora corespunzător valoarea de intrare a mijloacelor fixe.
În procesul-verbal de predare-preluare a investiţiei se va menţiona şi amortizarea calculată de beneficiar, pentru ca proprietarul să poată înregistra uzura corespunzătoare noii valori de intrare.

Intaresc prin acest argument legal cele spuse de florinsavu si flplopeanu
Ultima modificare: Duminică, 31 Ianuarie 2010
alcibiade, utilizator
Buna dimineata!
Am o rugaminte si o intrebare la dumneavoastra, anume : ati putea sa ma ajutati intr-o problema legata de facturarea unei autoutilitare( autoturism dacia -pikup)?
A fost cumparata in iulie 2009, iar acum vreau sa o vand sa mai scap de unele cheltuieli carora nu le mai pot face fata.
pretul de cumparare fara TVA a fost de 8403, amortizarea este pe 4 ani , cu ce suma as putea sa o facturez daca o vand? Autoutilitara fost folosita doar 8 luni.
Din cate am inteles , trebuie sa inpart acea valoare de 8403, 36 la 48 , si valoarea rezultata sa o inmultesc cu 8 ( numarul lunilor in care a fost folosita masina) iar apoi rezultatul final sa fie scazut din cei 8403,36.
E bine asa , sau gresesc?
Va multumesc anticipat pentru un eventual raspuns!
Sa aveti o zi minunata !

Ultima modificare: Miercuri, 24 Martie 2010
Julieta, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Investitii la un spatiu inchiriat tatiana1 tatiana1 Buna seara, am urmatoarea situatie: La un spatiu inchiriat a fost montata tamplarie termopan , s-au efectuat lucrari de inlocuire pardoseala,inlocuire de ... (vezi toată discuția)
Chelt cu amenajare spatiu firma ioana.diana.cristea ioana.diana.cristea buna ziua. pe ce cont si cum trebuie inregistrate cheltuielile cu amenajarea spatiului unei firme? am inteles ca se amortizeaza pe perioada pe contractului de ... (vezi toată discuția)
Amenajare sau reparatii spatiu inchiriat ? Bajinaru Ramona Bajinaru Ramona Firma platitoare de impozit pe venit are inchiriat un spatiu de la alta firma pentru desfasurarea actiivitatii ( confectii metalice). Acum vrea sa faca unele ... (vezi toată discuția)