Parlamentul European a votat miercuri doua rapoarte referitoare la "Stabilirea normelor comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier", si la "Stabilirea unor norme comune privind accesul pe piata transportului rutier international de marfuri". Votul cu privire la al treilea raport referitor la "Instituirea unor norme comune privind accesul pe piata serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul" a fost amanat.
Conditii pentru exercitarea ocupatia de operator rutier
Principalele aspecte ale propunerii unui regulament privind stabilirea normelor comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier se refera la trei criterii calitative: buna reputatie, capacitatea financiara si competenta profesionala.
Deputatii europeni au adoptat o lista de infractiuni, a caror comitere poate duce la pierderea bunei reputatii a transportatorului. In acest sens, Comisia Europeana va adopta o lista cu categoriile de infractiuni grave. Operatorii de transport trebuie sa demonstreze ca detin capacitatea financiara in baza unor indicatori financiari cu privire la solvabilitatea pe termen scurt si a unei garanti bancare. Pentru a asigura o competitie justa, companiile de transport trebuie sa detina un sediu intr-un centru operational. Aceasta prevedere este menita sa elimine fenomenul companiilor de tip "casuta postala".
Gestionarul responsabil de transport din cadrul unei companii de transport trebuie sa aiba resedinta intr-un stat membru. Acesta trebuie sa dea dovada detinerii unei competente profesionale, iar in cazul in care au avut loc incalcari grave care intra in responsabilitatea sa, acesta isi poate pierde autorizatia si nu va mai putea efectua aceasta activitate in cadrul UE.
In final, un numar de amendamente au fost adoptate referitoare la prevederi mai stricte legate de stocarea si schimbul de date in cadrul registrelor nationale de transport pentru a proteja mai bine drepturile individuale.
In cadrul dezbaterii raportului, Silvia-Adriana Ticau (PSE, Romania) a declarat: "Propunerea de regulament pentru acces la ocupatia de transportator rutier este importanta pentru ca ea se adreseaza celor 4,5 milioane de angajati din domeniul transportului rutier si celor aproximativ 900 000 de intreprinderi europene (...) Consider ca acest regulament poate contribui la o mai buna armonizare a standardelor utilizate de Statele Membre in special in privinta capacitatii financiare si a competentei profesionale, va facilita recunoasterea mutuala a situatiei profesionale, si va contribui la profesionalizarea si cresterea sigurantei si calitatii serviciilor de transport rutier."
Raportul deputatei europene Silvia-Adriana Ticau (PSE, Romania) a fost adoptat cu 614 voturi pentru, 28 impotriva si 45 abtineri.
Accesul pe piata transportului rutier international de marfuri
Accesul la transportul rutier international si la piata de cabotaj este reglementat de diferite regulamente si directive care dateaza din 1962. Aspectul cel mai important se refera la „transportul de cabotaj” (n.r. operatiuni de transport national efectuate in mod temporar in contul altei persoane intr-un stat membru gazda)
Cabotajul are ca obiectiv evitarea de transporturi cu vehiculele descarcate fara marfa, dar in acelasi timp exista riscul ca diferite firme sa exploateze acest sistem. In acest sens, compromisul adoptat intre Parlament si Comisie prevede ca transportatorii de marfuri sunt autorizati sa efectueze, cu acelasi vehicul si dupa livrarea bunurilor aduse in cadrul operatiunii de transport international, un numar de trei operatiuni de cabotaj consecutive, iar ultima descarcare, inainte de parasirea statului membru gazda, trebuie sa aiba loc in termen de sapte zile. In plus, restrictiile privind numarul si durata operatiunilor de cabotaj sunt eliminate treptat pana la 1 ianuarie 2014.
Raportorul redactat de Matthieu Grosch (EPP-DE, Belgia) a fost adoptat cu 499 voturi pentru, 154 impotriva si 46 abtineri.
Accesul pe piata serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul
La solicitarea grupului PSE, Parlamentul a decis sa amane votul pana in iunie sau iulie anul acesta. Motivul este ca recent reprezentantii Uniunii Internationale a Transporturilor Rutiere si ai Federatiei europene a lucratorilor din transporturi au ajuns la un acord privind introducerea unei derogari de 12 zile din perioada de condus in cazul normelor UE referitoare la perioadele de condus si de odihna pentru soferii care efectueaza ocazional transport de pasageri.
Comentarii articol (0)