Acordul-cadru european privind telemunca S/2002/206.01.02, incheiat la Bruxelles in 2002 intre partenerii sociali[1] defineste telemunca in art. 2 alin. (1) ca fiind acea forma de organizare sau/si de realizare a muncii utilizand tehnologiile informatice in cadrul unui contract sau a unei relatii de munca, in care munca - ce ar putea fi realizata, in egala masura, in localurile angajatorului - este efectuata in afara acestora, in mod regulat. In continuare, in art. 2 alin. (2) din acelasi acord se precizeaza ca partea care presteaza munca intr-un astfel de contract poarta denumirea de telesalariat.
Din aceasta definitie rezulta, pe de o parte, ca telemunca se limiteaza numai la un contract de munca, excluzand astfel munca autonoma iar, pe de alta parte, ca „locul muncii" si „felul muncii" sunt elementele specifice
2 contractului individual de telemunca..
In telemunca utilizarea preponderenta a tehnologiei informatiilor trebuie sa fie elementul esential si nu accesoriu al prestatiei, nu atat si nu numai in faza de trimitere a rezultatului catre sediul central de apartenenta, cat in reala si efectiva faza executiva a prestatiei insasi
3. Vorbim, practic, de activitati desfasurate intr-un loc denumit „birou virtual”
4.
Rezulta ca, sine qua non, telesalariatii trebuie sa aiba cunostinte in domeniul tehnologici informatiei si, mai mult, sa fie in masura sa utilizeze mijloacele moderne de comunicare
5.
Desi este un facilitator al evolutiei catre "virtualitate," tehnologia nu reprezinta o conditie suficienta pentru crearea unei asemenea structuri organizationale. Multe organizatii virtuale folosesc tehnologii care de acum au devenit conventionale si accesibile tuturor, dar sunt organizatii virtuale nu datorita acestor tehnologii ci de pe urma inovatiei in domeniul structurilor de afaceri in cadrul carora isi desfasoara activitatea si a redefinirii relatiilor de afaceri dintre companiile partenere. Inovatia tehnica nu realizeaza si nu va realiza schimbarea in mod implicit, fiind nevoie de reorganizare, de regandirea fiecarui element component al afacerii
6.
Nu toate atributiile specifice din fisa postului pot avea loc la domiciliu, deoarece se necesita ca acesta, fiind strict determinat - apartament sau casa - sa aiba sau o amenajare si dotare corespunzatoare, sa permita delimitarea activitatii profesionale de viata privata, precum si respectarea normelor de securitate si sanatate in munca. Pe de alta parte, functiile care permit ca atributiile sa se desfasoare cu usurinta nu numai la domiciliu dar si in alte locuri alese de salariat, preponderent cu ajutorul tehnologiei telecomunicatiilor, sunt cele care se preteaza la procesarea, transformarea, manipularea si difuzarea informatiei, cum este cazul activitatii desfasurate de analisti, programatori, web-designeri, de persoanele a caror activitate presupune introducerea de date aferente contabilitatii primare ori comertul electronic, de manageri, traducatori, consultanti, consilieri, redactori, meditatori
7.
Prin comparatie cu activitatile de mai sus rezulta ca sunt excluse prin natura lor intrinseca, efectuarea de sarcini care necesita contactul nemijlocit cu publicul/clientii, accesul la materiale si/sau informatii care datorita naturii sau logisticii nu pot fi scoase in afara societatii ori activitatea de control cu privire la astfel de munci.
(A se vedea, pentru detalii cu privire la telemunca, A. Cioriciu Stefanescu, Forme de prestare a muncii la domiciliu – elemente de drept comparat, in „Revista romana de dreptul muncii” nr. 3/2008, p. 67-87)
_____
Nota redactiei Avocatnet.ro:
Acesta este primul articol dintro serie de articole in care va fi abordata problematica telemuncii.
________
______
NOTE:
1A se vedea pentru detalii http://ec.europa.eu/employment_social/news /2002/jul/telework_fr.pdf
2A se vedea B. Vartolomei, Telemunca - o noua forma de organizare a muncii, in “Dreptul”, nr. 2/2008, p. 64-65.
3F. Lucafo, Raporto di telelavoro. Regole Giuridiche e prassi contracttuali, Editura Cosa e come, Milano, 2007, p. 38.
4I. Gh. Rosca, M. Stoica, I. Gheorghe Rosca, Marius Stoica, Noi forme de munca si activitati in societatea bazata pe informatie si cunoastere, pe http://www.racai.ro/INFOSOC-Project/RoscaStoica_st_g05_new.pdf
5B. Vartolomei, op. cit., p. 65.
6C. Man, Teleworking: Telelucru, teleactivitati sau munca la distanta, Editura Grafnet, Oradea, 2007, p. 130.
7A. Cioriciu Stefanescu, Conditiile speciale privind incheierea contractului de munca la domiciliu – elemente de drept comparat, in Revista romana de dreptul muncii nr. 2/2008, p. 33
Comentarii articol (1)