Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a decis, marti, in cauza C-345/06 Gottfried Heinrich, ca un regulament comunitar nepublicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu are forta obligatorie in masura in care acesta urmareste impunerea unor obligatii in sarcina particularilor.
La originea cauzei C-345/06, se afla actiunea in instanta a cetateanului austriac Gottfried Heinrich, care a solicitat constatarea ilegalitatii masurii de a fi debarcat dintr-un avion, pe motiv ca transporta in bagajul de mana rachete de tenis, obiecte interzise de reglementarile comunitare. Unele dintre aceste norme nu au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Aplicarea masurilor privind siguranta aeriana
In 2002, Parlamentul European si Consiliul au adoptat Regulamentul nr. 2320/2002 privind siguranta aeriana. Anexa la acest regulament prevedea standardele de baza comune privind masurile de siguranta aeriana. Printre altele, aceasta stabilea in mod general lista articolelor interzise la bordul unui avion, printre care figurau „obiectele contondente: bate, ciomege, bate de baseball sau alte instrumente asemanatoare”. De asemenea,
regulamentul dispunea ca anumite masuri nu se publica, ci doar se pun la dispozitia autoritatilor competente. Acest regulament si anexa sa au fost publicate.
In aprilie 2003, Comisia a adoptat Regulamentul nr. 622/2003 de punere in aplicare a Regulamentului nr. 2320/2002. Masurile de punere in aplicare au fost stabilite intr-o anexa. Aceasta
anexa, modificata in 2004, nu a fost niciodata publicata, desi regulamentul de modificare subliniaza, in considerentele acestuia, necesitatea ca pasagerii sa fie clar informati cu privire la regulile privind articolele interzise.
Articolul 254 din Tratatul CE dispune ca regulamentele se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Cazul Gottfried Heinrich
La 25 septembrie 2005, Gottfried Heinrich a fost retinut la controlul de securitate de pe Aeroportul Viena-Schwechat pentru motivul ca bagajul de mana al acestuia continea rachete de tenis, considerate articole interzise de regulamentele comunitare.
Cu toate acestea, Gottfried Heinrich a urcat la bordul aeronavei cu rachetele de tenis in bagajul de mana. Ulterior, agentii de securitate i-au solicitat sa paraseasca avionul.
Gottfried Heinrich a formulat o actiune la Unabhängiger Verwaltungssenat im Land Niederösterreich (Camera Administrativa Independenta pentru Landul Austria Inferioara), solicitand acestei instante sa constate ca masurile luate impotriva sa au fost ilegale.
Instanta austriaca a intrebat Curtea de Justitie daca regulamentele sau partile din acestea care nu au fost publicate in Jurnalul Oficial pot avea totusi forta obligatorie.
Solutia CJCE
Prin Hotararea de marti, Curtea aminteste ca din articolul 254 CE rezulta ca
un regulament poate produce efecte juridice numai daca a fost publicat in Jurnalul Oficial.
In plus, un act care emana de la o institutie comunitara nu poate fi opozabil particularilor inainte ca acestia sa aiba posibilitatea de a lua cunostinta de acest act printr-o publicare conforma cerintelor legale in Jurnalul Oficial. Aceleasi principii se impun si in privinta masurilor nationale care pun in executare o reglementare comunitara.
Curtea arata ca Regulamentul nr. 2320/2002 urmareste sa impuna obligatii in sarcina particularilor in masura in care prin acesta se interzice introducerea anumitor articole la bordul avioanelor, definite in mod general intr-o lista anexata acestui regulament.
Intrucat anexa la Regulamentul 622/2003 nu a fost publicata, Curtea se afla in imposibilitatea de a statua daca aceasta priveste si lista articolelor interzise si daca impune obligatii si in sarcina particularilor. Cu toate acestea, nu este exclus ca aceasta sa fie situatia.
Faptul ca regulamentul de modificare a Regulamentului nr. 622/2003 precizeaza in preambul ca este necesar sa se stabileasca o lista armonizata, accesibila publicului, care sa indice separat articolele interzise, implica faptul ca lista anexata la Regulamentul nr. 2320/2002 a facut efectiv obiectul unor modificari. In orice caz, eventualele modificari ale listei articolelor interzise nu au fost publicate in Jurnalul Oficial.
In continuare, Curtea a constatat ca lista articolelor interzise nu se incadreaza in niciuna dintre categoriile de masuri si de informatii care sunt calificate drept confidentiale si care nu se publica in temeiul Regulamentului 2320/2002. Astfel, Comisia nu putea sa aplice regimul de confidentialitate masurilor de adaptare a listei. Rezulta ca, in cazul in care Regulamentul nr. 622/2003 ar prevedea in mod efectiv adaptari ale acestei liste de articole interzise, acesta ar fi, in aceasta masura, lipsit de validitate.
Curtea concluzioneaza ca
anexa la Regulamentul nr. 622/2003 nu are forta obligatorie in masura in care urmareste sa instituie obligatii in sarcina particularilor.
Hotarea CJCE poate fi consultata integral aici.
Comentarii articol (0)