Planurile noastre de călătorie se pot strica foarte ușor atunci când compania de zbor ne surprinde cu vestea că zborul s-a anulat. S-a întâmplat de mai multe ori în ultima vreme ca astfel de anulări să fie rezultatul unor greve, fie ale controlorilor de trafic aerian, fie ale piloților sau ale altor angajați. Astăzi, controlorii de trafic aerian au declanșat o grevă generală care a dus la perturbarea mai multor zboruri programate. În astfel de situații, este bine să știm care sunt drepturile noastre ca pasageri, potrivit reglementărilor din Uniunea Europeană (UE).
Dacă zborul nostru este anulat din cauza unor circumstanțe extraordinare, precum grevele sau condițiile meteorologice nefavorabile, compania aeriană trebuie să ne acorde asistență și dreptul de a opta între mai multe soluții, așa cum vom vedea mai jos. Cu toate acestea, potrivit Regulamentului (CE) nr. 261/2004 și Orientărilor interpretative oferite de Comisia Europeană, compania aeriană nu ne datorează despăgubiri în aceste situații, dar poate să aleagă să o facă. În schimb, avem dreptul la unul dintre următoarele lucruri:
- să primim banii pe bilet, în termen de șapte zile;
- să ni se ofere o altă modalitate de transport până la destinația finală, cu prima ocazie care se ivește; cu alte cuvinte, avem dreptul de a beneficia de redirecționarea zborului, fie și pe o rută mult ocolitoare, dar în cel mai scurt timp de plecare;
- să ni se reprogrameze zborul la o dată ulterioară aleasă de noi;
- să ni se asigure transportul către și de la aeroport, dacă zborul sosește sau pleacă dintr-un aeroport diferit de cel menționat în rezervare.
Notă: Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene, o problemă tehnică care apare în timpul întreținerii aeronavei sau este cauzată de lipsa de întreținere a unei aeronave nu poate fi considerată „circumstanță extraordinară”, prin urmare, în aceste cazuri, compania ne datorează despăgubiri.
În cazul în care suntem anunțați de anularea zborului când am ajuns deja la aeroport și optăm pentru redirecționarea zborului, avem dreptul, din partea companiei respective, la mese și băuturi răcoritoare, în funcție de timpul de așteptare, precum și la două apeluri telefonice, mesaje sau e-mail-uri, potrivit explicațiilor oferite pe unul dintre site-urile oficiale ale UE, Europa.eu. În orice caz, atunci când suntem reprogramați sau deviați pe alte rute către destinația finală, condițiile de zbor trebuie să fie comparabile celor pentru care am cumpărat inițial biletul.
Este esențial ca transportatorul să ne ofere posibilitatea de a alege cel puțin între rambursarea prețului pe bilet și redirecționarea zborului. Cu toate acestea, noi ne putem exprima opțiunea o singură dată. Cu alte cuvinte, dacă am comunicat operatorului de zbor că vrem rambursarea biletului, nu putem să ne răzgândim câteva ore mai târziu și să optăm pentru o reprogramare a zborului.
Aceste aspecte sunt valabile chiar dacă aeroportul din care plecăm (și unde întâmpinăm problema anulării) este din afara UE - plecăm din India spre România, spre exemplu. Singura cerință este ca respectivul operator aerian să fie autorizat într-o țară din UE.
Notă: Dacă zborul a fost anulat și compania ne-a încălcat aceste drepturi, putem face o plângere către compania respectivă, utilizând acest formular. Compania trebuie să ne răspundă în termen de două luni, în caz contrar (sau în situația în care nu ne mulțumește răspunsul oferit) putem contacta autoritățile naționale din statul UE în care a avut loc incidentul sau din prima țară din UE în care intrăm, dacă am plecat de pe un aeroport din afara Uniunii.
Comentarii articol (0)