1. Dacă dintr-un contract de credit lipsesc anumite informații, poți fi scutit de dobânzi și costuri
Lipsa anumitor informații importante dintr-un contract de credit poate însemna scutirea consumatorului de plata dobânzilor și a costurilor, însă numai dacă acest lucru este prevăzut de legislația națională, a decis anul acesta Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Judecătorii au făcut referire la informații obligatorii precum dobânda anuală efectivă, numărul și frecvența plăților, dar și existența unor taxe notariale, a garanțiilor și a asigurărilor necesare. Detalii suplimentare pe acest subiect puteți afla de aici.
2. Băncile trebuie să prezinte clienților riscurile creditelor în valută
Tot CJUE a spus anul trecut că persoanele care contractează credite în valută la bănci trebuie informate despre riscurile aferente acestora, iar în cazul acesta România a fost implicată în mod direct. În esență, împrumutații trebuie să fie informați de faptul că se expun unui risc de schimb valutar ce va fi greu de acoperit dacă se devalorizează moneda în care-și primesc veniturile lunare. Totodată, băncile trebuie să prezinte posibilele variații ale cursurilor de schimb și riscurile contractării creditelor în valută. Mai multe informații puteți citi aici.
3. Roaming gratuit în UE de la 15 iunie 2017, dar nu în orice condiții
De la 15 iunie 2017, apelurile, mesajele și folosirea internetului în alte țări din UE nu mai sunt taxate suplimentar. Noul mecanism de taxare funcționează cam așa: din minutele, mesajele și datele naționale incluse în abonamentul pe care-l avem se scad în mod corespunzător cele pe care le consumăm când ieșim din țară. În momentul în care se consumă ceea ce avem în abonament, se taxează suplimentar ca și cum ar fi vorba de minute, mesaje sau date folosite în țară. Problema este că, per total, noul sistem de tarifare a roamingului are niște limite la care trebuie să fim foarte atenți și pe care le-am expus în acest material.
4. Pasagerii pot cere despăgubiri și dacă agenția de voiaj nu i-a informat despre anularea zborului
Chiar dacă au cumpărat biletele direct de la companie sau printr-o agenție, pasagerii trebuie să fie anunțați din timp despre anularea zborurilor, potrivit legislației europene. Dacă n-au fost anunțați cu cel puțin două săptămâni înainte de zbor, aceștia pot cere despăgubiri, iar CJUE a stabilit că, atâta timp cât nu poate proba că informația a ajuns la călători, compania e obligată să le plătească chiar dacă e vina agenției că aceștia n-au fost informați. Mai multe despre acest subiect aflați din acest articol.
5. Oricine poate cere despăgubiri de la companiile care încalcă legislația concurenței
Persoanele fizice și juridice prejudiciate prin încălcarea de către companii a legislației concurenței pot să ceară despăgubiri în instanță, conform unui act adoptat în 2017. Acestea au la dispoziție cinci ani pentru a cere despăgubirile, iar chestiuni precum secretele de afaceri nu pot sta în calea obținerii despăgubirilor. Despre această noutate adusă în 2017 în domeniul protecției consumatorilor aflați mai multe din acest material.
Așa cum proprietarii imobilelor cumpărate prin programul "Prima Casă" nu au voie să le vândă, de principiu, nici alți creditori de-ai lor nu au posibilitatea să le execute silit în primii cinci ani de la achiziție. Înalta Curte de Casație și Justiție a considerat că interdicția de înstrăinare pe cinci ani se aplică în ambele situații, pentru că altfel s-ar nesocoti interesele statului român (ca garant al creditului) și cele ale băncii care a dat creditul "Prima Casă". Despre această decizie aflați mai multe de aici.
Comentarii articol (0)