Conform Legii contabilității nr. 82/1991, există două variante, singurele permise, privind organizarea și conducerea contabilității unei firme:
- în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție.
- pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.
Te întrebi pentru care dintre cele două variante să optezi? Îți prezentăm mai jos, pentru ambele cazuri, care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia dintre ele.
Dacă alegi să ai un contabil intern, te poți bucura de următoarele avantaje:
- este zilnic în firmă și, ca administrator, vei putea accesa mai rapid diverse informații sau rapoarte, poți discuta direct cu el;
- cunoaște mai bine specificul și istoricul companiei tale, ceilalți angajați;
- este mereu conectat la activitatea firmei și poate să-ți ofere sfaturi utile în ceea ce privește îmbunătățirea unor elemente de flux intern care se vor putea traduce într-o operativitate mai ridicată, deci eficientă;
- se poate adapta mult mai rapid la nevoile companiei.
Dezavantaje:
- costuri mai ridicate cu salariul acestuia (pe lângă salariul net, vei mai suporta și costurile cu impozitul pe salariu și contribuțiile sociale) în baza contractului de muncă încheiat;
- pentru perioada concediului de odihnă anual, nu vei beneficia de prezența și informațiile de care ai nevoie de la contabil, în timp util, mai ales dacă intervin urgențe;
- costuri suplimentare cu echipamente și soft (birou, calculator, aplicație de contabilitate, licențe, mentenanțe etc.);
- costuri suplimentare cu pregătirea angajatului, care trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative (cursuri de formare, conferințe etc.).
Dacă nu există un volum mare de tranzacții de procesat, atunci cel mai bine este să alegi varianta externalizării serviciului de contabilitate. Acest lucru presupune încheierea unui contract de prestări servicii, cu un tarif lunar stabilit pentru serviciile de contabilitate.
Există o serie de avantaje în a avea un contabil extern, printre acestea enumerându-se:
- reducerea costurilor - aici intră costurile cu salariul, impozitele și contribuțiile sociale care ar trebui alocate în cazul unui contract de muncă, precum și costurile legate cu crearea locului de muncă (aparatura de birou, echipamente, programe informatice de contabilitate); tariful contabilului extern este corelat de regulă cu volumul de documente procesate;
- experiența mai vastă a contabililor experți sau autorizați, având mai multe societăți din diverse domenii, plus că cunoștințele acestora sunt mai specializate;
- reducerea riscului profesional, de exemplu situația în care societatea suferă daune, deoarce o firmă de contabilitate externă poate deține o asigurare profesională pentru a despăgubi în astfel de cazuri.
Printre dezavantajele externalizării ar fi de amintit:
- alocarea unui anumit timp pentru a preda documentele, pentru a fi procesate și a putea primi informații cu privire la situația societății. Așadar, rar contabilitatea este ținută „la zi”;
- dacă, în cazul unui contabil intern, documentele sunt înregistrate zilnic și informațiile cu privire la tranzacții pot fi accesate zilnic, în situația externalizării acestea vor putea fi accesate la anumite intervale de timp (fie lunar, fie trimestrial);
- modul de lucru al contabilului cu care s-a semnat contractul de prestări servicii poate să nu se plieze activității societății tale.
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.