Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Începând cu anul 2024, în cazul veniturilor din chirii plătite persoanelor fizice de către persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă există reguli complet noi. În esență, companiile sunt obligate, de-acum, să rețină la sursă impozitul pe veniturile din chirii, să-l declare și să-l achite lunar. Citește articolul
În urma unei inspecții fiscale derulare la o companie, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat diferențe între evidența contabilă și datele declarate prin formularele 300 și 394, conform unui raport recent despre controalele terminate în iulie 2023. Prin urmare, autoritățile au stabilit sume suplimentare de plată privind TVA. Citește articolul
Mai nou, Guvernul a stabilit ca firmele străine cu locul conducerii efective în România să aibă obligații contabile suplimentare, conform OUG 13/2021. În esență, acești contribuabili trebuie să-și organizeze și să-și conducă o contabilitate proprie și să întocmească și să depună bilanțuri. Însă ce înseamnă asta în practică pentru companiile străine? Citește articolul
Companiile străine al căror loc al conducerii efective se află în România sunt obligate, mai nou, să depună situații financiare anuale atât în statul de înființare, cât și în România, conform unei recente ordonanțe de urgență. Conform specialiștilor, o asemenea obligație de a face o dublă raportare nu există actualmente pentru companii. Citește articolul
O caracteristică distinctivă a facturării electronice este posibilitatea automatizării, mai ales în cazul în care factura este trimisă într-un format structurat. Astfel, facturile electronice pot fi generate și transferate automat și direct din sistemele de logistică financiară ale emitentului / furnizorului de servicii în cele ale beneficiarului. Citește articolul
Mulți dintre noi nu ne dăm seama de importanța departamentului contabil în gestionarea unei afaceri care să funcționeze eficient. Acest lucru se întâmplă, probabil, pentru că atribuțiile unui contabil fac parte din funcțiile de birou ale unei afaceri, spre deosebire de vânzări, de exemplu, care au o vizibilitate mult mai bună. Citește articolul
Astăzi scriem despre cine poate ține evidența contabilă în cadrul unei societăți și care sunt avantajele și dezavantajele variantelor pe care le ai la dispoziție. Citește articolul
Firmele din România care se încadrează pentru plata impozitului pe profit de 1% din cifra de afaceri vor putea opta pentru aplicarea unei evidențe contabile simplificate, potrivit unui proiect de act normativ înregistrat recent la Senat. Totuși, propunerea parlamentarilor ridică mari semne de întrebare, în contextul în care cota de impozitare de 1% se aplică veniturilor microîntreprinderilor cu minimum un angajat, în timp ce impozitul pe profit are un cu totul alt regim fiscal. Vorbim, cel mai probabil, de o eroare de redactare a textului legislativ. Citește articolul