V-ați găsit în una din următoarele situații?
- Am crescut vânzările cu X% față de anul precedent, dar profitul a scăzut sensibil. Cu ce am greșit?
- Vrem să creștem profitul firmei cu X%, cum putem face acest lucru?
- Am redus cheltuielile, dar rezultatele nu se văd în profit. Ce nu funcționează?
"Creșterea volumului de activitate sau a vânzărilor nu generează automat creșterea profitabilității. Managerii și antreprenorii nu trebuie să se concentreze numai pe creșterea volumului de activitate și a vânzărilor, ci și pe eficientizarea afacerii, pentru a se asigura o creștere a profitabilității".
Unul din instrumentele importante în acest demers îl reprezintă planificarea și controlul bugetar.
Prin intermediul procesului de bugetare, firmele pot să-și planifice drumul spre obiectivul dorit și să controleze operațiunile în raport cu obiectivul propus.
Să luăm exemplul unei firme care dorește să crească profitul cu 20% față de anul precedent. Cum poate firma să-și planifice acest obiectiv în trei pași?
În primul rând, la fel cum putem să ajungem într-o localitate folosind mai multe rute, la fel și o firmă poate să atingă un obiectiv prin mai multe scenarii de business. Obiectivul planificării este acela de a estima/simula profitabilitatea firmei în diferite scenarii de business, care apoi se analizează de către management, pentru a alege scenariul considerat cel mai potrivit.
Există mai multe metode de pregătire a bugetului. În acest caz, vom prezenta metoda pe baza profitului. Vom face o simulare de planificare a creșterii profitului cu 20% în scenariul în care marja brută procentuală rămâne constantă în anul N+1 versus anul N. Acest lucru înseamnă că raportul între prețul de vânzare și costul produselor rămâne constant.
Pasul 1. Analiza profitului anului precedent
Se va analiza profitabilitatea anului precedent pornind de la contul de profit și pierdere (P&L) din anul N. Pentru o analiză potrivită și a putea face o planificare a profitabilității anului viitor N+1 putem folosi un format de cont P&L, în care vom separa costurile variabile de cele fixe și vom calcula marjele de profitabilitate atât în valoare absolută, cât și procentual.
Pasul 2. Determinarea profitului anului viitor în linie cu obiectivul dorit
Dorim să creștem profitul cu 20 %, profitul în anul N+1 = 20 + ( 20*20%) = 24
Pasul 3. Estimarea evoluției costurilor și a veniturilor în anul N+1
Pentru a estima cum vor evolua anul viitor versus anul curent, firma trebuie să analizeze fiecare tip de cheltuială la nivelul grupurilor: costul produsele vândute, alte costuri variabile și costuri fixe.
Presupunem că:
Costurile fixe vor rămâne la fel ca anul trecut cu o ușoară creștere de 4% din inflație (5 * 1,04 = 5,2)
Contribuția marginală și marja brută exprimată procentual rămân constante (25% și 30%). Putem avea și cazul în care estimăm o variație în prețurile de vânzare sau costul bunurilor vândute, caz în care contribuția și marja brută % vor fi diferite.
Estimare venituri/costuri anul N+1
Contribuție marginală N + 1 = profit + costuri fixe = 24 + 5,2 = 29,2
Cifra de afaceri = (Contribuția marginală * 100%) / 25% = 29,2 * 100/25 = 116,8
Costul vanzarilor = (Contribuție marginală * 70%) / 25% = 29,2 * 70/25 = 81,8
Alte costuri variabile = (Contribuție marginală * 5%) / 25% = 29,2 * 5 / 25 = 5,8
Observăm că, pentru a atinge obiectivul de a crește profitabilitatea cu 20% (în condițiile în care procentual contribuția marginală și marja brută rămân constante), vânzările trebuie să crească cu 17%. Firma trebuie să planifice măsurile necesare pentru a crește vânzările cu 17%.
Dacă ești interesat să dobândești abilități de maximizare a profitabilității prin planificare și control bugetar, te aștept să participi la trainingul de Bugetare.
Comentarii articol (0)