Propunerea amintită, ce viza ca persoanele care studiază sau se angajează după 18 ani să poată rămâne în continuare în centrele statului, până la 26 de ani, a fost respinsă definitiv de Camera Deputaților, ca for decizional.
Potrivit acestui proiect, minorii aflaţi în dificultate erau definiți ca fiind „acel segment instituţionalizat care până la vârsta de 18 ani nu au putut fi daţi în plasament familial, încredinţaţi sau adoptaţi”, iar tinerii aflaţi în dificultate erau definiți ca fiind cei care „până la vârsta de 18 ani au fost cazaţi în centre de ocrotire, iar ulterior sunt încadraţi în muncă sau sunt studenţi ori urmează orice altă formă de învăţământ până la împlinirea vârstei de 26 de ani”.
Proiectul urmărea organizarea, la nivelul fiecărui judeţ şi al Municipiului Bucureşti, a patru categorii de centre de ocrotire a minorilor şi tinerilor aflaţi în dificultate, respectiv: un centru pentru minorii preşcolari, un centru pentru minorii elevi în ciclul primar şi gimnazial, un centru pentru minorii şi tinerii elevi la cursuri liceale sau postliceale şi unul pentru tinerii încadraţi în muncă sau studenţi, în vârstă de cel mult 26 de ani, care nu au reuşit să obţină o locuinţă în afara centrului.
Asta însemna, potrivit propunerii legislative, ca tinerii din centrele de ocrotire ale statului să poată rămâne în aceste centre și peste 18 ani, dacă sunt la studii sau lucrează.
În cadrul acestor centre, tinerii şi minorii ar fi putut beneficia gratuit de toate serviciile şi dotările materiale, precum şi de activităţi care „trebuie să urmărească dezvoltarea armonioasă a minorilor şi tinerilor aflaţi în dificultate din punct de vedere fizic, al personalităţii şi al integrării lor sociale”, după cum se arăta în cuprinsul documentului menționat. Pe lângă aceste activităţi, tinerii şi minorii aflaţi în dificultate ar fi putut avea acces gratuit la spectacole şi alte manifestări culturale, precum şi la biblioteci.
De asemenea, conform propunerii respinse de deputați, pe timpul cazării în centrele de ocrotire, deplasarea către instituţiile de învăţământ pentru preşcolari şi şcolari s-ar fi făcut cu mijloacele auto ale centrelor, iar elevii din învăţământul liceal şi universitar ar fi putut circula gratuit cu mijloacele de transport în comun, contravaloarea cheltuielilor fiind suportată de primăria localităţii (sectorului) unde se află centrul. În plus, potrivit propunerii, atât minorii, cât şi tinerii internaţi în aceste centre ar fi putut beneficia de transport gratuit cu trenul.
Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţie a copilului (DGASPC) ar fi fost obligată, dacă propunerea ar fi ajuns să se aplice, să supravegheze activitatea personalului din centrele de ocrotire şi să verifice starea de sănătate şi fişele medicale ale tinerilor şi minorilor cazaţi în aceste centre, iar aceştia din urmă ar fi avut la dispoziţie un post telefonic cu linie directă cu DGASPC, pentru semnalarea oricăror probleme, inclusiv a abuzurilor sau actelor de violenţă din partea personalului centrelor. Mai mult, toate asociaţiile şi ONG-urile pentru protecţia copilului ar fi putut efectua vizite fără un anunţ prealabil, „pentru a se asigura transparenţa şi mediul deschis din aceste centre”.
Nu în ultimul rând, proiectul menţionat anterior, respins definitiv de ambele Camere ale Parlamentului, prevedea şi o serie de beneficii menite să stimuleze angajatorii în privinţa încadrării în muncă a tinerilor proveniţi din centrele de ocrotire, şi anume:
- subvenţionarea cu 75% din salariul mediu pe economie, pe o perioadă de 24 de luni;
- acordarea de credite pentru înfiinţarea unor noi locuri de muncă, la 50% din dobânda practicată de BNR, pe baza unui program de investiţii proporţional cu numărul de locuri create pentru aceşti tineri;
- reducerea cu 50% a contribuţiei datorate bugetului asigurărilor pentru şomaj, după o perioadă de trei ani de la data angajării tinerilor aflaţi în dificultate.
În plus, tinerii dezavantajați s-ar fi putut angaja temporar în instituțiile locale, pentru a câştiga experienţă, aspect despre care puteţi citi mai multe în acest material.
Atenție! Propunerea legislativă NU se mai poate aplica. Aceasta a fost respinsă definitiv de parlamentari, astfel că și-a încetat traseul legislativ.
Comentarii articol (0)