Tribunalul București a dat câștig de cauză unui consumator împotriva Credit Europe Bank, într-un litigiu de aproximativ 200.000 de euro, sumă constând în valoarea unui credit ipotecar plus dobânzile acumulate. Procesul a fost câștigat în baza erorii băncii, care nu a insistat în executarea consumatorului, creanța fiind prescrisă urmare a constatării perimării.
Perimarea executării silite reprezintă lăsarea unui dosar de executare în nelucrare timp de minimum șase luni. Dacă executarea are loc pe noul Cod, pe lângă trecerea celor șase luni, trebuie demonstrată și culpa -- mai simplu spus vina -- creditorului care a lăsat dosarul în nelucrare. Așadar, dacă ai un credit și banca omite să te execute mai mult de jumătate de an (de exemplu, nu primești scrisori de la executor, bunurile tale nu sunt vândute, conturile nu sunt blocate sau nu ai deloc conturi bancare), există șanse să scapi în totalitate de returnarea creditului.
Ca să constați perimarea, primul pas ar fi să verifici dosarul la biroul executorului judecătoresc. Dacă se constată că în ultimele șase luni nu sunt acte de executare la dosar, precum cele menționate mai sus, este posibil să fi intervenit perimarea. Pentru a constata perimarea, se va depune o cerere direct la instanța judecătorească.
Consumatorul a fost reprezentat în proces de firma de avocatură R&R Partners, care a câștigat litigiul atât pe fond, la Judecătoria Sectorului 5, cât și în recursul formulat de bancă, la Tribunalul București. Hotărârea instanței este definitivă.
Concret, debitorul a cumpărat un apartament înainte de criză prin credit ipotecar de la Credit Europe Bank, iar în urma căderii pieței imobiliare nu a mai avut posibilitatea sa achite ratele. Banca a început executarea în anul 2012 și în 2014 apartamentul a fost vândut la licitație. Dar din suma obținută nu s-a putut recupera decât o parte din valoarea creditului. Pentru diferența rămasă, banca a urmărit să continue executarea prin blocarea conturilor debitorului.
Cu toate acestea, executorul judecătoresc a omis să verifice dacă debitorul mai are conturi active. Deoarece consumatorul nu mai avea bani în cont nici pentru achitarea comisioanelor bancare, conturile au fost închise de bănci, iar poprirea conturilor a rămas fără afecte. Avocații băncii au susținut în instanță că poprirea ar fi continuat de fapt, nefiind vina creditorului că acele conturi au fost închise fără cunoașterea sa. Însă avocații consumatorului au arătat că „blocarea” unor conturi inexistente nu este poprire, ci cel mult intenție de poprire, nefiind așadar act de executare propriu-zis – argumente care au fost confirmate de instanță.
Odată ce s-a dovedit că executarea este perimată, instanța a constatat prescrierea creditului, deoarece au trecut mai mult de trei ani de la ultima plată voluntară a consumatorului. În mod normal, executarea silita împiedică îndeplinirea termenului de prescripție. Dar, în acest caz, executarea perimată nu se ia în calcul. În concluzie, instanța a dat câștig de cauză în totalitate consumatorului.
Comentarii articol (3)