Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor va intra în vigoare pe 28 septembrie 2018. De la acel moment, nu ne mai uităm nici în Legea nr. 230/2007, nici în normele ei de punere în aplicare, pentru că acestea vor ieși din vigoare și vor fi înlocuite cu totul de această nouă lege.
Pentru că aduce și unele noutăți legate de funcționarea asociațiilor, de cerințele pentru a deveni administrator de bloc și nu numai, legiuitorul român a prevăzut mai multe termene de conformare atât pentru asociații și proprietarii din blocurile de locuințe, cât și pentru administratorii de bloc.
"Asociaţiile de proprietari înfiinţate anterior intrării în vigoare a prezentei legi (anterior datei de 28 septembrie - n.red.) îşi păstrează statutul juridic obţinut la data înfiinţării acestora, dar se vor organiza şi vor funcţiona în conformitate cu prevederile prezentei legi", scrie în noua lege.
Așadar, chiar dacă intră în vigoare condiții noi pentru înființarea asociațiilor, nu vor trebui făcute demersuri suplimentare pentru alinierea la acestea. Dar asociațiile care există deja vor trebui să se adapteze tuturor celorlalte prevederi din Legea nr. 196/2019, începând din 28 septembrie.
Legea mai prevede că asociațiile de locatari din clădirile unde locatarii au dobândit proprietatea, în condițiile legii și unde nu s-a făcut nici până acum reorganizarea în asociații de proprietari, vor avea la dispoziție 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi pentru a se reorganiza așa cum prevede această lege. Aici, termenul-limită este 28 septembrie 2019.
Administratorii au 12 luni ca să obțină certificatele de calificare
"Persoanele fizice atestate pentru funcţia de administrator în conformitate cu prevederile Legii nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările şi completările ulterioare, pot îndeplini funcţia de administrator numai dacă, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi obţin certificate de calificare profesională care dovedesc calificarea profesională pentru a îndeplini ocupaţia de administrator, în conformitate cu prezenta lege", prevede noua lege.
Pentru că noua lege aduce condiția ca administratorii să aibă neapărat un certificat de calificare profesională pentru ocupația de administrator, iar la acest standard trebuie să se ridice și cei care sunt deja administratori, legiuitorul a decis să le ofere acestora din urmă un termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi pentru a face rost de certificat -- mai exact, până pe 29 septembrie.
Notă: Până la finalul anului, ar trebui actualizat și standardul ocupațional privind administratorul de condominiu, așa cum se arată în lege.
Aceeași lege mai prevede și următoarele termene de conformare:
- până pe 27 noiembrie 2018, președinții asociațiilor trebuie să transmită la autoritățile locale numele și datele actualizate ale președintelui comitetului executiv, comisia de cenzori/cenzorul și administratorul;
-
până pe 28 septembrie 2019:
- proprietarii din condominii sunt obligaţi să aprobe un regulament al condominiului (până la finalul anului vom avea și un model oficial de la Ministerul Dezvoltării);
- proprietarii care nu au informat asociația cu privire la modificările suprafeţelor construite sau utile efectuate înainte de 28 septembrie 2018, sunt obligaţi să comunice asociaţiei de proprietari modificările suprafeţelor respective;
- preşedinţii asociaţiilor de proprietari sunt obligaţi să actualizeze, în baza actelor de proprietate asupra locuinţelor şi/sau spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din condominiu, toate informaţiile privind proprietăţile, suprafeţele şi cotele-părţi indivize aferente acestora, în vederea calculului cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei pentru respectiva locuinţă.
Poate vrei să citești și: La bloc vor putea exista și asociații de chiriași, nu doar de proprietari
Comentarii articol (10)