Într-o conferință de fiscalitate organizată recent de societatea de avocatură Dobrinescu Dobrev SCA, specialiștii au atins destul de mult subiectul inspecțiilor fiscale și al inspecțiilor antifraudă, făcând oarecum și o pledoarie pentru evitarea unor greșeli frecvent făcute de cei verificați de inspectori. Mi-am zis că ar fi util să vă povestesc despre câteva dintre ideile subliniate de aceștia.
1. Este greșit să dai dosarele la verificat, fix în starea în care le scoți din dulap, fără să arunci o privire peste ele înainte (după eventuale hârtii și hârtiuțe care ar putea ridica semne de întrebare sau constitui indicii pentru inspectori). "Trebuie să vă faceți curat în dosare. Nicio hârtiuță nu pleacă la inspecție fără să vă uitați pe ea. Avocatul nu vă poate ajuta aici, voi trebuie să vă ocupați de asta", a atras atenția Luisiana Dobrinescu, avocat și fondator al societății de avocatură menționată.
2. Lucrurile spuse, pe care nu mai poți să le iei înapoi - și care se consemnează în notele explicative din cadrul unui control antifraudă. Fiecare cuvânt contează, atrag atenția fiscaliștii, mai ales dacă nu face decât "să afunde" mai mult contribuabilul verificat. Recunoașterea anumitor lucruri poate face foarte dificilă contestarea rezultatului inspecției ulterior. "Atunci când este să dați note explicative - sfatul nostru este să le citească cineva înainte", a spus Luisiana Dobrinescu.
"Există o tendinţă a inspectorilor antifraudă fiscală de a solicita ca aceste explicaţii să se dea pe loc, este necesar însă un timp agreat de părţi pentru a se formula din partea contribuabilului explicaţii scrise corecte şi de natură să nu afecteze sau chiar să prejudicieze desfăşurarea şi rezultatele controlului. Deci, pentru a se evita ca unele informaţii «date în grabă» să poată fi folosite de inspectorii antifraudă fiscală, cu siguranţă, în motivarea unor constatări, solicitaţi un timp rezonabil pentru formularea lor", spun specialiștii de la Nexia CRG pe marginea notelor explicative, într-un articol publicat pe avocatnet.ro.
Notă: Nota explicativă este un tip de documente folosit de inspectorii antifraudă fiscală prin care se solicită explicaţii scrise reprezentantului contribuabilului, oricărui angajat al acestuia sau oricărei persoane implicate în săvârşirea faptelor constatate, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa constatările sau pentru clarificarea unor cauze şi/sau împrejurări.
3. Nu renunțați la punctul de vedere, pentru că acolo testați modul cum organul fiscal vă răspunde, au mai atras atenția specialiștii. Organul de inspecție dă contribuabilului posibilitatea de a emite un punct de vedere (la emiterea proiectului de raport de inspecție fiscală/ proiectului de proces-verbal de la inspecția antifraudă).
E mai folositor să fii asistat de o persoană specializată (un specialist în fiscalitate) pentru că ea are mai multă grijă să fie respectat dreptul la informare a contribuabilului verificat, pe parcursul inspecției fiscale. Informarea se face, în practică, din păcate, mai mult la insistențele celui verificat -- deși este o obligație activă a inspectorilor. Prin urmare, sfatul specialiștilor este să insistați să fiți informați pe parcursul inspecției de către inspectori.
4. Principiul unicității fiscale, adesea nerespectat în practică, poate fi un motiv de contestare foarte bun, atrag atenția specialiștii de la Dobrinescu Dobrev SCA. Ca regulă, controlul fiscal se efectuează o singură dată pentru fiecare tip de creanță fiscală (impozit, taxă, contribuție și alte sume datorate bugetului general consolidat) și pentru fiecare perioadă supusă impozitării. Singura excepție de la regulă este reverificarea ca urmare a apariției unor date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data efectuării verificărilor, care influențează rezultatele acestora. Fiscaliștii atrag atenția că această "chichiță" de procedură este extrem de utilă în practică, când se fac contestații.