Obligația de a întocmi anual dosarul prețurilor de transfer revine, în esență, companiilor mari, însă în anumite condiții, se arată în Ordinul Fiscului 442/2016. Termenul-limită de întocmire este identic cu cel pentru depunerea declarației anuale de impozit pe profit, adică 25 martie 2021.
Concret, vorbim de marii contribuabili care au tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare dintre pragurile de mai jos:
- 200.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Din moment ce 2020 a fost un an cu totul atipic, din cauza pandemiei de coronavirus, atât contribuabilii, cât și autoritățile trebuie să dea dovadă de flexibilitate în 2021 și poate chiar și în 2022, în ceea ce privește întocmirea, respectiv verificarea dosarului prețurilor de transfer. Adrian Rus, Partener la EY România, a explicat la o conferință recentă de fiscalitate că Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a pus la dispoziție luna trecută un amplu ghid legat de impactul pandemiei asupra prețurilor de transfer.
„Politicile de prețuri de transfer dezvoltate în circumstanțe economice mai stabile pot să nu adică rezultate pozitive în situații de stres neobișnuit. În timp ce companiile se confruntă cu presiuni economice aduse de contextul economic provocator, prețurile de transfer rămân un element central, care pune în balanță, pe de o parte, povara fiscală și, pe de altă parte, reducerea controverselor fiscale. Tocmai vorbind de acest context economic provocator, este important de menționat că aceste condiții economice unice generate de pandemie au creat multinaționalelor probleme practice în aplicarea principiului prețului de piață -- esențial pentru prețurile de transfer --, forțându-le astfel să aibă măsuri de răspuns total atipice, dacă ne raportăm la ceea ce spun reglementările. Motivul? Destul de simplu: regulile au fost întocmite pentru un mediu economic predictibil, care a lipsit în 2020 și e foarte probabil să lipsească și în 2021.
OCDE, una dintre instituțiile cu un cuvânt greu de spus în zona prețurilor de transfer, a venit în decembrie 2020, la finalul a peste jumătate de an de dezbateri, cu un ghid care îndeamnă autoritățile fiscale să dea dovadă de flexibilitate în analiza dosarului prețurilor de transfer, oferind astfel repere în realizarea unei analize economice adecvate a prețului de piață. Impactul economic suferit de companii variază foarte mult în funcție de economii, industrii și companii și reprezintă un factor-cheie ce trebuie luat în considerare atunci când se interpretează recomandările emise de OCDE. Acestea abordează câteva arii prioritare: analiza comparabilității, ce se întâmplă cu alocarea pierderilor, cu alocarea costurilor specifice pandemiei și acordurile de preț în avans”, a lămurit Adrian Rus, vorbind despre ghidul OCDE care poate fi consultat integral aici.
Dincolo de chestiunile legate de pandemie, contribuabilii mai trebuie să țină cont și de un alt ghid emis anul trecut de OCDE, despre care redacția noastră a scris aici - de data asta, însă, legat de tranzacțiile financiare. Reprezentanții OCDE au spus că este pentru prima oară când ghidul lor pe prețurile de transfer include reguli referitoare la tranzacțiile financiare, lucru ce ajută la evitarea disputelor în domeniu și a dublei taxări.
În fine, încă o atenționare pentru 2021. Un subiect care are șanse mari să fie în centrul inspecțiilor fiscale desfășurate de Fisc este cel al prețurilor de transfer. În acest caz, specialiștii EY atrag atenția asupra controverselor care pot apărea din cauza ajustărilor ce țin de prețurile de transfer.
Important! Dosarul prețurilor de transfer nu este cerut și nu trebuie întocmit de către firmele care beneficiază de un acord de preț în avans, „pentru tranzacțiile și perioadele care sunt acoperite de acordul de preț în avans emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală sau pentru tranzacțiile pentru care a fost emisă o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate”, scrie în ordinul citat.
Inclusiv firmele mici și medii pot fi obligate să-l aibă
Practic, în cazul în care se derulează la firme o inspecție fiscală, marile companii sunt obligate să prezinte, la cerere, dosarul prețurilor de transfer. Însă dosarul poate fi cerut și în afara inspecțiilor fiscale. Totuși, Ordinul Fiscului 442/2016 prevede că inclusiv firmele medii și mici pot fi obligate să întocmească și să prezinte dosarul prețurilor de transfer, însă numai la solicitarea expresă a Fiscului, în cadrul unei inspecții fiscale.
„(...) și contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici și mijlocii, care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificație (...), au obligația întocmirii și prezentării dosarului prețurilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, în cadrul unei acțiuni de inspecție fiscală”, este lămurit în actul normativ, făcându-se referire la următoarele praguri:
- 50.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Dosarul prețurilor de transfer trebuie pus la dispoziția autorităților în anumite termene precise, se arată în prevederile Ordinului Fiscului 442/2016. Concret, acestea sunt următoarele:
- maximum zece zile calendaristice de la data solicitării, dar nu mai devreme de zece zile de la expirarea termenului stabilit pentru întocmire, în cazul dosarului întocmit de marii contribuabili și cerut în timpul unei inspecții fiscale sau în afara inspecției fiscale;
- între 30 și 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singură dată, la cerere, cu o perioadă de cel mult 30 de zile calendaristice, în cazul dosarului întocmit la cererea Fiscului de contribuabilii mici și medii.
În cazul în care firmele, indiferent că sunt mari, medii sau mici, nu pot să prezinte dosarul prețurilor de transfer sau dosarul are informații incomplete, Fiscul este cel care estimează cuantumul prețurilor de transfer.
Notă: Conținutul dosarului prețurilor de transfer este prezentat în fișierul anexat la articolul de față.