Lunar, cei ce locuiesc la bloc trebuie să plătească cota de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari ce le revin, adică, după cum este numită în mod curent, întreținerea lunară. În esență, întreținerea lunară se stabilește în funcție de mai mulți factori, inclusiv de numărul persoanelor ce locuiesc într-un apartament, de cantitatea de apă consumată în luna anterioară și, în cazul celor care nu au centrală de apartament, de consumul de căldură.
Cheltuielile asociației de proprietari reprezintă acele cheltuieli legate de exploatarea, repararea, întreținerea, modernizarea, reabilitarea proprietății comune, precum și cheltuielile cu serviciile de care beneficiază proprietarii și care nu sunt facturate acestora în mod individual.
Astfel, potrivit actului normativ care, începând cu luna septembrie a anului trecut, reglementează activitatea asociațiilor de proprietari, respectiv Legea nr. 196/2018, cheltuielile comune pot fi repartizate, în funcție de modul în care se calculează și de criteriile în funcție de care se face repartizarea, pe numărul de persoane ce locuiesc într-un apartament, cheltuieli pe consumuri individuale, cheltuieli pe cotă-parte indiviză, cheltuieli pe beneficiari, cheltuieli pe consumatori tehnici și cheltuieli de altă natură.
Locatarii de la bloc au la dispoziție mai multe instrumente legale pe care le pot folosi pentru a se asigura că suma plătită lunar asociației este cea corectă. Astfel, un prim pas pe care îl poate face un locatar este de a cere administratorului sau președintelui asociației de proprietari informații legate de modul de calcul al întreținerii.
Mai exact, după cum stabilește Legea nr. 196/2018, proprietarii “din condominiu au dreptul să fie informați în legătură cu toate aspectele ce privesc activitatea asociației, să solicite în scris și să primească copii după orice document al acesteia”.
De altfel, asociația de proprietari este obligată să afișeze la loc vizibil, în vederea unei bune informări a locatarilor, o serie de documente legate de veniturile și cheltuielile asociației. Apoi, proprietarii de apartamente au dreptul să primească explicații cu privire la calculul cotei de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și, dacă nu sunt mulțumiți de modul de calcul al acesteia, să facă o contestație în cel mult zece zile de la afișarea listei de plată.
Pe de altă parte, în cazul în care președintele sau administratorul nu răspund favorabil solicitării unui proprietar de a vedea documentele contabile sau alte documente ale asociației, acesta din urmă se poate adresa cenzorului sau comisiei de cenzori și, în ultimă instanță, chiar și primăriei locale.
Apoi, dacă se constată, în mai multe rânduri, că modul de calcul al întreținerii este greșit, poate că ar fi bine ca proprietarii de apartamente să-și facă un obicei din a solicita, la diverse intervale, câte un extras de cont al asociației de proprietari. Astfel, orice locatar poate afla din acest document care este nivelul încasărilor și cheltuielilor asociației, dar și dacă plata furnizorilor de servicii a fost făcută în mod corespunzător.
Comentarii articol (70)