Registrul fizic al zilierilor, ce trebuie ținut de către firme, persoane fizice autorizate (PFA) și întreprinderi individuale/familiale, va fi înlocuit în viitorul apropiat de unul electronic, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 26/2019, publicată vineri în Monitorul Oficial și care prevede înființarea unui Registru electronic de evidență a zilierilor până la finele acestui an. Scopul declarat al acestuia este reducerea încălcării legii în materia muncii ziliere, precum și reducerea birocrației.
"Până la data de 20 decembrie 2019 se înființează Registrul electronic de evidență a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidența zilierilor. Sistemul informatic aferent Registrului electronic de evidență a zilierilor se achiziționează de Inspecția Muncii, în condițiile legii", prevede OUG-ul publicat vineri.
Deși putem spune că în ceea ce privește acest registru OUG-ul se aplică încă de vineri (ordonanța are mai multe prevederi și date de intrare în vigoare multiple), el nu există momentan și nu putem vorbi de ceva operațional. Iar ministrul muncii trebuie să vină în cel mult două luni cu un ordin cu metodologia de întocmire și transmitere a registrului.
Când achiziția sistemului informatic va fi finalizată, acest registru va putea funcționa. În fapt, el va avea o funcțiune ușor similară Revisalului, numai că va fi doar pentru zilieri. Prevederile acestei ordonanțe vor trebui completate apoi și de alte norme, care se vor adopta în cel mult două luni de când ordonanța se va publica în Monitor.
În registru vor trebui trecuți toți zilierii, în ordine cronologică. Potrivit ordonanței, firmele, PFA-urile și întreprinderile individuale/familiale vor trebui să înființeze, să completeze și să transmită înregistrările din registrul electronic, care va trebui să poată fi parcurs la sediul beneficiarului și/sau la punctele de lucru. Transmiterea registrului va trebui să se facă zilnic, înainte de începerea activității.
Actualmente, firmele, PFA-urile și întreprinderile individuale/familiale au cam aceleași obligații în privința ținerii registrului, numai că nu-l transmit electronic. Încălcarea obligațiilor legate de ținerea registrului se sancționează cu amenzi de câte 6.000 de lei, potrivit Legii nr. 52/2011 privind zilierii. Sancțiunea se menține și în contextul acestei ordonanțe, nefiind aduse majorări sau alte modificări de sancțiuni.