Măsura este cuprinsă în Legea 213/2020, care va aduce sâmbătă mai multe modificări la Codul muncii. Printre acestea este introducerea concilierii pentru conflictele individuale de muncă, ca alternativă la soluționarea în instanță.
Procedura concilierii va fi opțională, astfel că părțile vor putea decide de comun acord să o folosească. Acest lucru se va putea concretiza prin introducerea unei clauze în contractul individual de muncă fie la încheierea actului, fie pe parcursul relației de muncă. Concilierea va fi făcută de un consultant extern specializat în legislația muncii - un avocat, un expert în legislația muncii sau un mediator specializat în legislația muncii (în plus, va mai exista și opțiunea membrului sindical).
„În vederea promovării soluționării amiabile și cu celeritate a conflictelor individuale de muncă, prin derogare de la prevederile art. 208 din Legea dialogului social nr. 62/2011 (...), la încheierea contractului individual de muncă sau pe parcursul executării acestuia, părțile pot cuprinde în contract o clauză prin care stabilesc că orice conflict individual de muncă se soluționează pe cale amiabilă, prin procedura concilierii. Prin conciliere, în sensul prezentei legi, se înțelege modalitatea de soluționare amiabilă a conflictelor individuale de muncă, cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislația muncii, în condiții de neutralitate, imparțialitate, confidențialitate și având liberul consimțământ al părților”, scrie în noua lege.
Practic, concilierea va putea fi demarată numai dacă părțile au stabilit contractual acest lucru în avans. Apoi, atât angajatorul, cât și salariatul vor putea să sesizeze conciliatorul pentru a demara procedura.
„Oricare dintre părți se poate adresa consultantului extern în vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de muncă. Acesta va transmite celeilalte părți invitația scrisă, prin mijloacele de comunicare prevăzute în contractul individual de muncă. Data deschiderii procedurii de conciliere nu poate depăși 5 zile lucrătoare de la data comunicării invitației (...). Termenul de contestare a conflictelor de muncă se suspendă pe durata concilierii”, este explicat în document.
Costurile implicate de folosirea consultantului extern vor fi suportate de către părți conform înțelegerii dintre ele. Dacă părțile se vor înțelege, conflictul va fi considerat soluționat, iar dacă nu, instanța competentă va putea fi sesizată.
În mod normal, până acum, conflictele individuale de muncă se soluționau direct de către tribunal (primă instanță), potrivit Legii 62/2011. Cererile erau adresate tribunalului în a cărui circumscripție își are salariatul domiciliul sau locul de muncă. Astfel, de sâmbătă, va putea interveni concilierea înainte de a se ajunge în instanță, însă sesizarea instanței va rămâne în continuare accesibilă salariaților.
În expunerea de motive ce a însoțit Legea 213/2020 în forma sa de proiect scria că această procedură a concilierii lipsea din Codul muncii. Orice problemă putea fi rezolvată numai de către instanțele de judecată specializate în litigii de muncă, ce sunt suprasolicitate.
„Observăm în practică necesitatea acestei posibilități a părților de a stabili prin contractul individual de muncă opțiunea soluționării pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, înainte de a se adresa justiției, având ca efect soluționarea rapidă a acestora și degrevarea instanțelor de judecată”, scriau inițiatorii legii.