Aceste schimbări sunt prevăzute într-un proiect de hotărâre de guvern aflat în dezbatere publică pe site-ul oficial al Ministerului Muncii. Concret, proiectul aduce modificări HG nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare. Pentru a se aplica, proiectul trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Una dintre cele mai importante modificări este adusă perioadei de vechime în funcție de care bugetarilor li se acordă concediul de odihnă. Mai exact, proiectul propune ca salariații din regiile autonome cu specific deosebit și cei din unitățile bugetare să aibă aceleași condiții de vechime pentru durata concediului de odihnă ca salariații din administrația publică, respectiv vechime de până în zece ani și de peste zece ani. În cazul celor cu vechime de până în zece ani, durata concediului va fi de 21 de zile lucrătoare, iar în cazul celor cu vechime mai mare de zece ani, durata concediului va fi de 25 de zile lucrătoare.
În prezent, bugetarii din regiile autonome cu specific deosebit și cei din unitățile bugetare au trei criterii de vechime, respectiv:
- dacă au o vechime de până în cinci ani, atunci au dreptul la 18 zile lucrătoare de concediu de odihnă pe an;
- dacă au o vechime între cinci și 15 ani, au dreptul la 21 de zile lucrătoare de concediu de odihnă pe an;
- dacă au o vechime de peste 15 ani, atunci au dreptul la 25 de zile lucrătoare de concediu de odihnă pe an.
O altă schimbare propusă de proiectul de HG le va permite bugetarilor care cumulează două funcții să poată beneficia de concediu de odihnă de la ambii angajatori. În momentul de față, bugetarii care cumulează două funcții pot primi concediu de odihnă doar pentru funcția de bază, în vreme ce pentru funcția secundară pot cere doar concediu fără plată.
„Salariații care îndeplinesc prin cumul, pe lângă funcția de bază, cu o normă întreagă, o altă funcție, au dreptul la concediul de odihnă plătit numai de la unitatea în care au funcția de bază. Unitatea în care salariații cumulează le va acorda, la cerere, un concediu fără plată pentru zilele de concediu de odihnă primite de la cealaltă unitate”, prevede acum legislația concediilor bugetarilor.
Această modificare s-ar face pentru eliminarea unei discriminări legislative dintre bugetari și salariații din mediul privat: „În acest fel se elimină discriminarea salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare față de salariații din mediul privat, în ceea ce privește drepturile și obligațiile corelative care decurg din executarea contractelor individuale de muncă”, motivează inițiatorii proiectului de HG în nota de fundamentare.
În esență, cumulul de funcții este posibil pentru profesori, medici și asistenți sociali, potrivit Legii salarizării bugetarilor din 2017: „În cazuri excepționale, posturile vacante și temporar vacante aferente funcțiilor didactice, funcțiilor de specialitate medico-sanitară și asistență socială și funcțiilor de specialitate artistică pot fi ocupate și prin cumul de funcții de personal angajat, cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de funcții și a celor referitoare la ocuparea posturilor vacante”.
Atenție! Proiectul de HG nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)