OUG nr. 49 din 25 iunie 2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto a intrat azi în vigoare și reprezintă prima reglementare pentru ridesharing din România. Prevederile sale sunt obligatorii pentru și companiile de ridesharing, și pentru șoferii lor, și pentru utilizatorii platformelor.
Chiar dacă unele dintre chestiunile pretinse șoferilor prin această ordonanță erau deja cerute și de companiile la care se afiliaseră pentru activități de ridesharing (Uber, de pildă), e foarte important de precizat următorul lucru: prevederile din ordonanță reprezintă minimul necesar, obligatoriu de bifat, indiferent de ce condiții impun companiile de ridesharing șoferilor și de ce schimbări se gândesc, poate, la un moment dat, să facă în privința acestor condiții. Mai scurt: legea e lege și trebuie respectată ca atare, pe când termenii și condițiile impuse de companiile de ridesharing, acceptate și bifate de șoferi, reprezintă o înțelegere cu o cu totul altă forță juridică.
Ce trebuie să reținem din această ordonanță, aplicabilă de azi (în cea mai mare parte a sa):
1. Actorii implicați în transportul alternativ:
- transportul alternativ se poate face numai prin platforme digitale avizate de Ministerul Comunicațiilor (avizarea se face anual și contra unei taxe, dacă sunt îndeplinite condițiile legale);
- transportul se poate face numai de către operatori de transport alternativ autorizați (OUG-ul trasează toate regulile și documentele necesare) care dețin pentru fiecare mașină folosită copie conformă valabilă și ecuson pentru transport alternativ;
- operatorul de transport e fie o persoană fizică autorizată, fie o firmă, fie o întreprindere individuală/familială care e proprietarul mașinii;
- conducătorul auto e fie titularul operatorului de transport, fie un angajat al operatorului.
2. Conducătorii auto ce fac transport alternativ trebuie să aibă cel puțin 21 de ani, permis de măcar doi ani și certificat de atestare pentru transport în regim de închiriere emis de Autoritatea Rutieră Română; există și cerințe medicale și juridice, precum cazierul nepătat de anumite infracțiuni.
3. Mașinile cu care se face transportul alternativ trebuie să aibă cel mult cinci locuri, inspecție tehnică făcută la șase luni, să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației și să aibă eliberată o autorizație pentru transport alternativ.
4. Vom recunoaște mașinile care fac transport alternativ pentru că vor trebui să aibă fiecare câte un ecuson de ridesharing.
5. Toate veniturile din ridesharing trebuie impozitate.
6. La bordul fiecărei mașini trebuie să se regăsească asigurarea de răspundere civilă auto, asigurarea pentru persoane și bunuri, ecusonul de transport alternativ și copia conformă a autorizației pentru un astfel de transport.
7. Șoferii nu au voie să refuze cursa în condițiile inițial agreate, nu au voie să ceară sume suplimentare de bani, să conducă cu alte mașini decât cele înscrise pe platformă ori să folosească, fără voia clientului, mijloacele audio/video.
8. Cei care se grăbesc să intre în legalitate pe noua reglementare mai au puțin de așteptat, pentru că încă mai trebuie reglementate unele chestiuni prin acte normative subsecvente.
În fine, de azi, a început oficial perioada de tranziție: până la 1 noiembrie anul acesta, șoferii și platformele de ridesharing trebuie să se alinieze noilor reguli. Nimeni nu va fi amendat, între timp, pentru că nu are la bord documentele cerute prin OUG, de pildă, sau că nu are un atestat anume ori inspecția tehnică făcută în ultimele șase luni.
Comentarii articol (0)