Șoferii care oferă servicii de ridesharing riscă mai nou sancțiuni dure, dacă nu au obținut o autorizație pentru o asemenea activitate. Concret, ei pot să primească amenzi între 1.000 și 5.000 de lei și, pe deasupra, riscă și să rămână fără talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașinii pe care o folosesc pentru activitățile de ridesharing. Totuși, șoferii menționați pot să le conteste. Lucrurile se complică însă dacă șoferul este și cel care deține firma, persoana fizică autorizată sau întreprinderea individuală/familială prin care se face ridesharing (găsiți detaliat subiectul sancțiunilor aici).
Ei vor trebui să atace acele amenzi date prin procese-verbale de constatare a contravențiilor în instanță, la judecătoria în circumscripția căreia a fost săvârșită contravenția, explică avocații de la Reff & Asociații, într- o opinie remisă recent redației noastre. Contestația va trebui să se facă în termen de 15 zile de la înmânarea sau comunicarea procesului-verbal. În situația în care nu sunt mulțumiți de soluție, șoferii pot face apel la tribunal.
Atenție! Atât contestarea inițială, la judecătorie, cât și apelul, suspendă executarea sancțiunii.
Există, însă, și anumite sancțiuni care trebuie atacate în contencios administrativ, după ce s-a urmat procedura prealabilă (adică să i se ceară autorității care a aplicat sancțiunea, prin act adminstrativ, revocarea acelui act administrativ). De exemplu, este vorba de sancțiuni precum retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea/suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ, conform celor de la Reff & Asociații. Practic, în 30 de zile de la momentul comunicării actului prin care este dispusă una din sancțiunile de tipul celor exemplificate mai sus, trebuie demarată procedura prealabilă. În cazul unui răspuns negativ, din partea autorității, sau în lipsa vreunui răspuns, actul va putea fi atacat în instanța de contencios.
Atenție! Într-o asemenea situație, nu va avea loc suspendarea automată a actului, ci aceasta va trebui cerută, expres, în instanță. Condițiile pentru obținerea acesteia, însă, sunt destul de stricte (puteți citi mai multe despre aceste lucruri, aici). De aceea, astfel cum au confirmat și cei de la Reff & Asociații, sunt șanse mari ca, într-o asemenea situație, cei cărora le-a fost retrasă autorizația de transport sau copia conformă (sau suspendată, în cazul celei din urmă) să nu mai poată să continue activitatea de transport alternativ, până la obținerea unei decizii definitive de anulare a actului administrativ sau până la obținerea unei noi autorizații/copii conforme.
De ce pot să se dea amenzi, deși se vorbea de o prelungire a perioadei de conformare?
Teoretic, acest lucru nu ar fi trebuit să se întâmple, din cauză că termenul de conformare cu obligațiile de autorizare trebuia să fie extins, până 1 februarie 2020. Această extindere se va întâmpla, până la urmă, însă va exista o fereastră de câteva zile în care amenzile pentru neconformare se vor putea da. Motivul e că termenul de amânare este conținut într-un act normativ care nu a intrat încă în vigoare, în timp ce termenul inițial de conformare s-a împlinit zilele trecute. De aceea, până la intrarea în vigoare a noului termen, se va aplica cel inițial (1 noiembrie).
În aceste condiții, există șanse ca, până la intrarea în vigoare a actului normativ care prelungește termenul de conformare, să se dea amenzi.
Comentarii articol (2)