Măsura a fost luată de ministrul muncii, Violeta Alexandru, prin Ordinul 1.783/2019, care se aplică deja de la 1 ianuarie 2020, așa cum au confirmat, pentru avocatnet.ro, cei de la Serviciul comunicare, mass-media și relații cu publicul din cadrul ministerului. Din moment ce este vorba de un ordin intern, acesta nu trebuia să apară în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.
„Ordinul ministrului muncii și protecției sociale 1.783/2019 este un act administrativ intern, emis cu respectarea măsurilor de protecție a datelor cu caracter personal, prin care Inspecția Muncii asigură accesul direct, pentru Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și Casa Națională de Pensii Publice și pentru structurile teritoriale ale acestora, la informațiile din registrul general de evidență a salariaților, aplicație gestionată de Inspecția Muncii. Acest ordin se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2020 (...) și se aplică strict instituțiilor aflate în subordinea și în coordonarea Ministerului Muncii și Protecției Sociale”, a explicat sursa citată.
Cu toate acestea, CNPP a lămurit, la solicitarea redacției noastre, că ordinul respectiv n-a dus la eliminarea necesității adeverinței de vechime, ci doar la o ușurare a verificării vechimii în muncă. Adeverința de vechime este necesară în continuare, deoarece obligația prezentării ei e prevăzută într-o hotărâre de Guvern, act normativ de rang superior unui simplu ordin de ministru.
„Anterior datei de 1 aprilie 2001, stabilirea drepturilor de pensie se poate face pe baza carnetului de muncă și/sau a adeverințelor eliberate de angajatori, exact așa cum este prevăzut în Hotărârea Guvernului 257/2011. Menționăm că cererea privind acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensiei anticipate, pensiei anticipate parțiale se regăsește în HG 257/2011 și are în cuprinsul său înscrise toate documentele care stau la baza stabilirii drepturilor de pensie. Prin urmare, casele teritoriale de pensii, instituții cu atribuții exclusive în ceea ce privește stabilirea și plata drepturilor de pensii, au obligația respectării întocmai a dispozițiilor legale în vigoare”, ne-a declarat Angelica Mihail, director de comunicare și relații publice la CNPP.
În cursul lunii decembrie 2019, Violeta Alexandru anunțase pe Facebook că va scuti persoanele fizice de drumurile cronofage pentru obținerea adeverințelor de vechime. Practic, aceasta a lăsat să se înțeleagă că necesitatea adeverințelor de vechime va dispărea: „Nu accept ca o persoană care trebuie să primească, la timp, indemnizație, pensie, ajutor de șomaj să meargă personal după diferite adeverințe sau să aștepte ca o instituție să îi comunice alteia diferite informații. Fac un prim pas de simplificare din respect pentru cetățean: toate instituțiile din coordonarea Ministerului Muncii iau, pe baza unei parole de acces, datele necesare despre situația solicitantului, direct din Revisal”.
Ulterior, Violeta Alexandru a revenit cu o precizare cum că numai cei care au datele transmise în Revisal pot fi scutiți de prezentarea adeverinței de vechime. Atenție: „pot fi scutiți”, nu „sunt scutiți”. „Însă accesul în Revisal pentru casele de pensii înseamnă astăzi faptul că doar persoanele dispunând de informații după 1 aprilie 2001 pot fi scutite de prezentarea adeverințelor de vechime”, a lămurit ministrul muncii tot pe Facebook.
Înainte de 1 aprilie 2001 erau folosite cărțile de muncă. Astfel că, deși casele de pensii ar fi trebuit să digitalizeze informațiile, acest lucru nu s-a făcut într-un mod adecvat, conform declarațiilor ministrului.
Așadar, deși premierul Ludovic Orban a promis că se va discuta eliminarea necesității adeverinței de vechime prin modificări legislative, rămâne de văzut dacă și când se va întâmpla acest lucru. Până una-alta, adeverința de vechime este necesară în continuare pentru acordarea drepturilor legate de muncă.
Instituțiile vizate de accesul în Revisal sunt, în esență, Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (care gestionează ajutorul de șomaj), CNPP (care gestionează pensiile de stat) și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (care gestionează ajutoarele sociale).
Revisal conține datele salariaților care au muncit, muncesc și vor munci în România, acesta fiind introdus în anul 2011. Practic, în acel an s-a trecut de la vechile cărți de muncă la evidența electronică a muncii.
Comentarii articol (25)