În ce măsura ar putea recupera din banii plătiți un călător care renunță la vacanța sa? Dacă a cumpărat un pachet turistic de la o agenție, călătorul se poate retrage din contract oricând înainte să înceapă vacanța.
Dreptul de retragere este recunoscut oricărui călător în legislația noastră. El va plăti însă, în general, o penalitate pentru asta, ceea ce înseamnă că o parte din banii pe care i-a plătit nu-i va mai putea recupera.
"Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenției de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată și justificabilă", scrie în OG nr. 2/2018, reglementarea pachetelor de servicii de călătorie. În contract nu pot fi stabilite chestiuni contrare acestei prevederi.
Totuși, penalitățile nu se aplică atunci când apar "circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație". Aici, călătorul are dreptul să i se dea înapoi toți banii plătiți, dar nu există dreptul la despăgubiri suplimentare.
O epidemie este, fără îndoială, o astfel de circumstanță. Aceeași ordonanță definește circumstanțele inevitabile și extraordinare în felul următor: "o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile".
De altfel, la începutul anului, când epidemia de coronavirus era situată oficial doar în China, Ministerul Turismului recomanda românilor să evite călătoriile în țară și amintea de posibilitatea celor care și-au cumpărat vacanțe în China prin agenții că-și pot recupera integral toți banii de la firmele de turism.
Similar, dacă un zbor este anulat din cauza unor circumstanțe extraordinare, cum este o epidemie, atunci călătorii au dreptul să recupereze banii plătiți pe bilete (mai multe despre posibilitățile de recuperare a banilor și despre eventualele despăgubiri în urma zborurilor anulate puteți afla din acest material).
Cei care-și fac însă vacanțele pe cont propriu, fără intermediari, nu sunt protejați prin această ordonanță la care ne-am referit mai sus. De pildă, cei care și-au cumpărat vacanțe în regiuni cu carantină, prin contract direct cu cei care dețin spațiile de cazare sunt legați de prevederile contractuale și de legislația din țara respectivă. În măsura în care există înțelegere, banii ar putea fi recuperați, dacă nu se poate în baza contractului cu cei de la cazare.
Comentarii articol (3)