Plângerile se formulează de către angajatul care consideră că i s-a făcut o nedreptate, iar pentru asta trebuie să își dea datele personale și să explice situația. IM pune la dispoziția salariaților din toată țara un formular online menit să semnaleze abuzuri sau nereguli produse la locul de muncă. Dat fiind contextul în care ne aflăm cauzat de epidemia de coronavirus, recomandat este ca aceste plângeri să se facă online, mai ales că formularul disponibil pe site-ul IM permite direcționarea sesizării către orice ITM din țară.
Ca să depui această sesizare, nu trebuie decât să accesezi secțiunea "Petiție" de pe site-ul IM și să selectezi "Formular electronic pentru petiție", după care să completezi câmpurile documentului.
Se începe cu completarea datelor de identificare (nume, prenume, cod numeric personal, serie și număr de buletin). Apoi se specifică profesia și se trece la descrierea situației în câmpul denumit "Petiție". Există totuși o limită de caractere, așa că cel care formulează plângerea trebuie să ofere suficiente detalii în câteva paragrafe.
După parcurgerea acestui pas, urmează alegerea instituției la care trebuie să ajungă sesizarea (Inspecția Muncii, ITM București sau unul dintre ITM-urile din țară).
Următorul pas este adăugarea datelor cu privire la angajator. După accesarea butonului "Adaugă firmă reclamată", se deschide o fereastra distinctă unde se vor introduce datele de indentificare ale firmei, informații care ar trebui să se regăsească în contractul de muncă. Este vorba despre denumire, tip (bancă, sindicat, fundație etc.), cod unic de indentificare fiscală, reprezentant, număr de telefon, adresa sediului principal și adresa locului unde se desfășoară activitatea. La final, se apasă butonul "Adaugă", iar firma introdusă va apărea în conținutul petiției inițiale.
După ce a fost parcurs și acest pas, se completează datele cu privire la adresa reclamantului, în final adăugându-se documente care să susțină cele declarate. Vorbim aici, de exemplu, de fișa de post, de avertismente primite din partea angajatorului sau de orice alt document care ar putea proba veridicitatea celor afirmate.
Fiind un formular transmis online va fi nevoie de introducerea unui text generat automat de motorul de căutare, iar apoi se va apăsa "Transmite formular".
Ce drepturi ai în această perioadă, ca angajat, și pentru ce poți să-ți reclami angajatorul
În urma declarării stării de urgență și reducerii interacțiunii sociale, mai multe firme s-au confruntat cu probleme financiare din cauză că nu și-au mai putut desfășura activitatea. Aceste firme au posiblitatea să trimită angajații în șomaj tehnic, ajutor financiar care se comportă diferit față de șomajul tehnic obișnuit, în sensul în care banii sunt asigurați de statul român, nu de angajator, pe perioda stării de urgență. Într-o situație obișnuită, angajatorul este cel care trebuie să plătească salariatul aflat în șomaj tehnic.
În acest context, au apărut mai multe situații în care angajatorul a cerut bani de la stat pentru șomaj tehnic, dar a și chemat salariatul la serviciu. Prin urmare, Violeta Alexandru, ministrul muncii, i-a sfătuit pe angajații aflați într-o astfel de situație să se adreze ITM-urilor, pentru că acest lucru este ilegal.
Nu se poate ca un angajat aflat în șomaj tehnic să meargă la serviciu nici măcar o zi pe săptămână, pentru că acel salariat are sau ar trebui să aibă contractul de muncă suspendat, conform articolului 52 din Codul muncii. Prezența angajatului la muncă, în aceste condiții, ar reprezenta o formă de muncă la negru.
Un alt aspect important este cel legat de stagiul de cotizare. Pentru a beneficia de șomaj tehnic nu este obligatorie efectuarea unui stagiu de cotizare. Somajul tehnic, indiferent că vorbim de șomaj tehnic în general, sau acum, în starea de urgență, nu presupune efectuarea unui stagiu de cotizare, așa cum se cere la acordarea ajutorului de șomaj.
Dacă angajatorul motivează astfel refuzul de a acorda șomaj tehnic, acest lucru poate fi de asemenea semnalat către autorități. Asta pentru că șomajul tehnic se acordă la cererea angajatorului, spre deosebire de șomajul obișnuit care se solicită de către o persoană șomeră, deci care nu deține contract de muncă. Unii angajatori confundă acordarea șomajului tehnic (cerut și acordat de angajator) cu ajutorul de șomaj (cerut de șomeri și acordat de statul român).
Este de menționat și faptul că salariații aflați în șomaj tehnic sunt asigurați automat pentru concedii medicale, această perioadă reprezentând stagiu de cotizare fără plata contribuției în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concediile medicale și indemnizațiile aferente.
O altă problemă cu care s-ar putea confrunta angajații, în această perioadă, este aceea a momentului în care sunt trimiși în șomaj tehnic. Angajatorul nu poate să trimită pe cineva în șomaj tehnic retroactiv, pentru că orice suspendare a contractului de muncă trebuie anunțată în avans autorităților. Așadar, într-o asemenea situație, legea este de partea angajatului.
Există însă și angajatori care au recurs la varianta de muncă de acasă, asta și pentru că specificul activității le-a permis acest lucru. Salariații care lucrează de acasă trebuie să știe că dacă firma a decis ca activitatea să se desfășoare temporar de acasă, atunci acest lucru trebui să se regăsească într-o anexă la contract. Munca de acasă se poate desfășura fie sub formă de muncă la domiciliu, fie sub formă de telemuncă. Indiferent care ar fi situația, locul desfășurării activității trebuie să apară în contractul de muncă.
Nu în ultimul rând, salariații părinți au dreptul la zile libere plătite pe perioada în care sunt suspedate cursurile școlare, inclusiv în timpul vacanțelor. Angajatorul poate refuza acordarea acestor zile libere, dar numai în situația în care îi oferă părintelui în cauză alte opțiuni de desfășurare a activității (muncă la distanță, telemuncă). Însă, dacă nu îi poate oferi variante de acest fel, atunci angajatorul este obligat să acorde salariatului părinte acele zile libere plătite, pe perioada în care copiii nu mai merg la școală.
Pentru binele nostru și al celor din jur, e important să evităm cât mai mult deplasările în această perioadă. Noi, avocatnet.ro, îți venim în ajutor cu campania România online, unde te informăm zilnic despre toate lucrurile pe care le poți rezolva online în relația cu statul, fără să te mai duci la ghișeele autorităților. În acest fel, tu îți poți continua activitatea cât mai aproape de normal chiar și în aceste zile, dar te poți feri în același timp de riscuri, protejându-i, prin asta, și pe ceilalți membri ai comunității tale.
Urmărește campania noastră aici, inventariem rând pe rând toate serviciile și procedurile la care ai acces direct din fața calculatorului, ca cetățean sau ca firmă.
Dacă știi și alte autorități care lucrează online sau dacă ești o instituție care lucrează online, trimite-ne un e-mail la redactie(@)avocatnet.ro și o să te ajutăm la răspândirea informațiilor, astfel încât să ajungă la cât mai mulți oameni care ar putea beneficia de ele.
Comentarii articol (49)