În general, dacă întâmpină diverse probleme la locul de muncă, salariații pot sesiza situațiile la Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) sau direct pe site-ul Inspecției Muncii (IM). Astfel, salariații se pot adresa ITM și în cazul în care sunt nemulțumiți de faptul că angajatorul întârzie sau refuză plata drepturilor salariale. Plângerile pot fi depuse direct la sediile ITM sau pot fi transmise prin mijloace electronice.
După ce au încercat, fără succes, să rezolve problema direct cu angajatorul, salariații ce se confruntă cu întârzierea plății salariului pot aduce acest aspect în atenția autorităților de muncă fie prin depunerea unei plângeri în format fizic, la sediile ITM, fie prin transmiterea acesteia prin mijloace electronice.
Pentru a scăpa de o deplasare la autorități, cei ce vor să depună o sesizare la ITM pot lua legătura cu acestea prin telefon, pentru a vedea cum pot transmite sesizarea, respectiv prin
e-mail sau fax (acolo unde se mai folosește). Lista cu datele de contact pentru fiecare sediu județean al ITM
se găsește aici.
În plus, IM pune la dispoziția salariaților din toată țara un formular online, prin care aceștia pot semnala abuzuri sau nereguli produse la locul de muncă, adică și neplata la timp a salariului.
Pentru a face o astfel de sesizare, salariații trebuie să acceseze secțiunea numită
"Formular electronic pentru petiție", ce se poate găsi pe site-ul IM.
Aici se completează
datele de identificare (nume, prenume, cod numeric personal, serie și număr de buletin). Apoi se specifică profesia și se trece la
descrierea situației în câmpul denumit "Petiție".
În acest câmp se descrie care este, de fapt, nemulțumirea celui care depune petiția. Există o limită de caractere (1.024), așa că cel care formulează plângerea trebuie să ofere aceste detalii pe scurt.
Apoi, trebuie aleasă
instituția în competența căreia se află cazul: Inspecția Muncii, ITM București sau unul dintre ITM-urile din țară.
În secțiunea următoare a formularului se furnizează
date cu privire la angajator. După apăsarea butonului "Adaugă firmă reclamată", se deschide o fereastra distinctă unde se vor introduce datele de identificare ale firmei, informații care ar trebui să se regăsească în contractul de muncă.
Este vorba despre denumire, tip (societate cu răspundere limitată, regie autonomă, bancă, sindicat, fundație etc.), cod unic de identificare fiscală, reprezentant, număr de telefon, adresa sediului principal și adresa locului unde se desfășoară activitatea. La final, se apasă butonul "Adaugă", iar firma introdusă va apărea în conținutul petiției inițiale.
Ultima secțiune ce trebuie completată este cea legată de
adresa reclamantului. De asemenea, formularul permite atașarea oricăror documente ce sunt relevante pentru explicarea situației.
După cum stabilește OG 27/2002, termenul general de soluționare a plângerilor adresate ITM este de
30 de zile, dar, în anumite situații, acesta poate fi prelungit cu încă 15 zile. Stadiul în care se află o petiție depusă la ITM se poate
verifica aici.
Din martie 2022, așa cum s-a stabilit prin
OUG 130/2021, reținerea și neplata impozitului pe venit, a contribuției la pensii și a contribuției la sănătate, de către angajatori, este considerată, din nou, evaziune fiscală și poate fi
pedepsită cu închisoare de la unu la cinci ani.
Comentarii articol (19)