__________
ACTUALIZARE (13.10.2021): Proiectul de lege a fost respins, până la urmă, de către Camera Deputaților, ca For decizional, în octombrie 2021, astfel că nu se poate aplica.
__________
Respectivul proiect de lege a fost adoptat miercurea trecută la Senat și acum urmează să fie dezbătut și votat de Camera Deputaților. Însă forma acestui document este cel puțin discutabilă, din moment ce prevede amânarea unor obligații fiscale ale căror termene deja au expirat.
Concret, este vorba de amânarea, până la 25 iulie 2020, a termenelor pentru impozitul pe profitul aferent anului 2019 și impozitul pe profitul aferent trimestrului I al anului 2020, impozitul micro aferent trimestrului I din 2020, taxele salariale și TVA-ul aferente perioadei februarie - aprilie 2020. Termenele obișnuite pentru aceste dări au expirat deja, ele fiind în perioada martie - mai 2020.
Dacă deputații ar da și ei undă verde măsurii și aceasta ar ajunge să se aplice în forma actuală, numai firmele și persoanele fizice cu restanțe la stat ar avea de câștigat.
„Da, termenele au trecut, dar multe societăți profită de OUG 29/2020, care le-a permis ca, pentru obligațiile fiscale scadente începând cu 21 martie 2020 (deci și pentru cele menționate în proiectul de act normativ), în caz de neplată, să nu datoreze accesorii până pe data de 25 iunie 2020 (termen introdus de OUG 90/2020). (...) Ar ajuta firmele care au activitățile enumerate în proiect și care nu au plătit acele obligații la termen. Celelalte firme (cu alte activități sau care au plătit deja) nu sunt avantajate de proiect. Dimpotrivă, sunt discriminate”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Mirela Păunescu, expert contabil și consultant fiscal.
Așadar, amânarea ar fi încă un instrument avantajos pentru rău-platnici, în condițiile în care Guvernul deja a reglementat pentru datornici o procedură de restructurare financiară (OG 6/2019) și o nouă amnistie fiscală (OUG 69/2020). De fapt, amânarea termenelor amintite mai sus ar avantaja și datornicii care ar decide să beneficieze de restructurare sau de amnistie.
„De exemplu, dacă proiectul devine lege, în cazul în care am ca activitate una dintre activitățile din listă, depun cererea de anulare a accesoriilor până în iulie (și este acceptată), pot plăti o sumă mai mică și pot beneficia de reducerea accesoriilor (pe OUG 69/2020). Dacă nu devine lege, suma pe care trebuie să o plătesc anterior depunerii cererii de stingere a accesoriilor e mai mare. Asta deoarece OUG 69/2020 cere să achit toate obligațiile curente (născute după data de 31 martie 2020), iar în cazul în care proiectul devine lege, acele obligații fiscale cel mai probabil nu vor fi considerate scadente. Dar e un avantaj de moment (deși important, ulterior aceste sume vor trebui plătite)”, a explicat specialista.
Amânarea plății taxelor și impozitelor ar urma să fie valabilă pentru o serie întreagă de domenii afectate de răspândirea coronavirusului. În mare, ne referim la afaceri din domeniile auto, comerț, transporturi de persoane și mărfuri, cazarea turiștilor, restaurante, baruri, cinematografe, închirieri, imobiliare, consultanță, publicitate, agenții turistice, curățenie, evenimente publice, sănătate, spectacole, sport, reparații și înfrumusețare.
Atenție! Proiectul de lege NU se aplică. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Camera Deputaților, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial. Urmărește aici stadiul actual al proiectului.