În perioada stării de urgență, dar și în timpul stării de alertă, având în vedere că încă au existat numeroase restricții în unele domenii de activitate, PFA-urile și alți profesioniști au beneficiat de indemnizația pentru întreruperea activității (mai întâi a fost OUG nr. 30/2020, apoi, OUG nr. 92/2020), cu depunerea documentelor prin platforma aici.gov.ro sau la agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială.
Cuantumul lunar al acesteia, de 75% din câștigul salarial mediu brut, aproximativ 4.072 de lei, este supus impozitării prin declarația unică (se plătesc obligatoriu inclusiv contribuțiile sociale).
Guvernul a venit recent cu un alt tip de indemnizație, prin OUG nr. 132/2020, de 41,5% din câștigul salarial mediu brut (circa 2.254 de lei - valoare lunară), în contextul reducerii temporare a activității determinate de instituirea stării de alertă/urgență/asediu. Ordonanța face trimitere la ipoteza în care o firmă reduce la jumătate timpul de muncă al angajaților săi pentru a ilustra ce înseamnă această reducere de activitate pentru solicitanții indemnizației, PFA-uri și alți profesioniști.Foarte important este însă următorul aspect: potrivit ordonanței, în 2020, indemnizația aceasta nouă se acordă celor care au beneficiat de indemnizația din OUG 30.
Unde se depun documentele și când
Tot pe obișnuita platformă aici.gov.ro, dar și material, la agențiile pentru plăți și inspecție socială din județul în care solicitanții au înregistrat sediul social. Documentele se depun în luna curentă pentru luna anterioară, iar plata indemnizației ar trebui să se facă în cel mult zece zile de la depunere.
Documentele necesare pentru profesioniști sunt: cererea (modelul este pe platforma aici.gov.ro), declarația pe propria răspundere (la fel, modelul e pe platformă), copia documentului de identitate și o copie a unui extras de cont (la fel ca în cazul celeilalte indemnizații, e foarte important ca acel cont să fie deschis pentru profesionist, nu pentru persoana fizică ce deține acel PFA, II sau e titularul profesiei liberale.
În cazul societăților cooperative care au încheiate convenții individuale de munca în baza Legii nr.1/2005, se depun: cererea, declarația pe propria răspundere și lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație (toate documentele se regăsesc pe platforma aici.gov.ro).
Comparativ cu indemnizația din OUG 30/2020
Din start, pe lângă că vorbim de o indemnizație mult mai mică (și care va trebui, de asemenea, impozitată prin declarația unică, inclusiv cu contribuțiile sociale de plătit), ipoteza de acordare a banilor pe noua ordonanță este cu totul alta: dacă la prima vorbeam de o sistare totală a activității, din cauza autorităților, pe fondul pandemiei, la această nouă formă de sprijin financiar vorbim de o reducere a activității la jumătate.
Din modelele de documente pe care le avem la dispoziție pentru a cere acești bani putem să observăm câteva aspecte:
- statul vrea să vadă de la solicitant care a fost media încasărilor/ veniturilor brute lunare în 2019;
- de asemenea, vrea să vadă dacă PFA-ul sau profesionistul a beneficiat și de indemnizația de stare de urgență (cea acordată conform OUG 30/2020) și în ce cuantum;
- PFA-ul va trebui să spună dacă după ce s-a terminat starea de urgență a realizat activitate și ce venituri a obținut,
- iar, raportat la luna pentru care cere indemnizația de reducere a volumului de activitate, PFA-ul trebuie să îi arate statului ce venituri a obținut (cuantumul, mai exact).
Prin urmare, prin declarația pe propria răspundere pe care o va da solicitantul (pentru că toate chestiunile de mai sus vor trebui asumate cu riscurile penale ale falsului în declarații), PFA-ul/profesionistul va trebui să-i demonstreze statului, pe cifre exacte, că și-a redus la jumătate activitatea și, astfel, și-a diminuat veniturile.
Mulți fiscaliști recomandau prudență în solicitarea indemnizațiilor de la stat, în primăvară (cele pentru starea de urgență), subliniind că riscul declarării întreruperii activității pe hârtie, în timp ce, faptic, activitatea nu era întreruptă nu trebuie asumat pentru că e destul de ușor de depistat apoi că declarația s-a dat în fals. Acum, chestiunea e mai simplu de apreciat de către autorități, care se vor uita efectiv la înjumătățirea (cel puțin) a veniturilor, însă asta poate însemna că multe solicitări vor fi respinse din start.
Nici în primăvară, nici acum, Guvernul nu a condiționat în niciun fel acordarea banilor de obținerea altor venituri - adică nu a respins ideea ca PFA-urile solicitante să mai obțină bani și din salarii, de pildă.
Într-un raport al Curții de Conturi privind cheltuirea banilor în perioada stării de urgență, Curtea arată că agențiile de plăți au aplicat corect legea, în general, în privința acordării indemnizațiilor de stare de urgență. Printre neregulile găsite s-au numărat plăți date unor persoane care nu și-au întrerupt activitatea, pe o perioadă mai mare decât cea a stării de urgență, unor solicitanți care nu au avut activitate anul trecut sau că s-au făcut plăți duble ori peste limita admisă de lege (75% din câștigul salarial mediu brut). Printre nereguli găsim însă și 500.000 de lei plătiți "unor titulari care au realizat și alte venituri" (pagina 57 din raport), deși în OUG 30/2020 nu exista o condiție de acest fel în dreptul PFA-urilor/profesioniștilor care solicitau indemnizația.