Acte necesare la condusul pe drumurile publice
În primul rând, atunci când folosește rețeaua de drumuri publice, un șofer trebuie să aibă la el, fie că mașina îi aparține ori nu, atât actele autoturismului, respectiv talonul mașinii, cât și actele personale (actul de identitate, de principiu), inclusiv permisul de conducere, document ce atestă faptul că are dreptul de a conduce acel autovehicul (în funcție de categoria înscrisă pe permisul auto).
De altfel, așa cum apare în Codul rutier, șoferii “sunt obligați ca, la cererea polițistului rutier, să înmâneze acestuia documentul de identitate sau, după caz, permisul de conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum și alte documente prevăzute de lege”.
Atunci când nu respectă obligația de a avea asupra lui documentele de mai sus, șoferii riscă amenzi prevăzute în clasa a III-a de sancțiuni, adică de la șase la opt puncte-amendă. Ținând cont de faptul că punctul-amendă are acum valoarea de 145 de lei, vorbim aici despre amenzi cuprinse între 870 și 1.160 de lei.
Pentru refuzul “înmânării actului de identitate, permisului de conducere, certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a celorlalte documente prevăzute de lege, la cererea polițistului rutier, precum și refuzul de a permite verificarea vehiculului”, șoferii riscă patru puncte de penalizare.
Apoi, șoferii trebuie să se asigure că mașina cu care circulă are inspecția tehnică periodică efectuată la timp, iar acest lucru apare și pe talon. De asemenea, din 2014, șoferii trebuie să aibă în mașină și certificatul de inspecţie tehnică periodică, ce se primește la efectuarea ITP-ului.
Așa cum apare și pe website-ul Registrului Auto Român, “[a]vând în vedere că este vorba despre un certificat armonizat stabilit printr-un act normativ UE este necesar ca certificatul să fie disponibil împreună cu anexa la certificatul de înmatriculare pentru prezentare în vederea unor eventuale controale în cazul vehiculelor care au efectuat ITP începând cu 31 decembrie 2013”.
Totuși, chiar dacă plata taxei de drum sau a asigurării RCA este obligatorie, șoferii nu trebuie să țină în mașină dovada plății rovinietei sau a taxelor de pod, care se verifică automat, cu ajutorul camerelor fixe și mobile amplasate pe drumurile publice din țară și nici a poliței RCA tipărite, deoarece, din 10 septembrie 2020, existența unei astfel de polițe va putea fi demonstrată și prin prezentarea ei pe telefon.
Acte necesare pentru ieșirea din țară cu mașina
În cazul în care se iese cu mașina din țară, potrivit informațiilor aflate pe site-ul Poliției de Frontieră, la controlul de la graniță, șoferii trebuie să prezinte obligatoriu următoarele acte: buletinul/pașaportul, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare valabil al mașinii și Cartea Verde asociată poliței de asigurare pentru răspundere civilă auto.
Pe de altă parte, dacă mașina aparține altcuiva, iar șoferul este doar un utilizator al acesteia, la ieșirea din țară nu e necesar să se prezinte niciun document anume, nici măcar o procură notarială care să ateste că șoferul are voie să plece cu mașina respectivă - deși acest lucru a fost cerut în trecut.
Ce mai trebuie să existe în mașină pentru a nu risca amendarea
Tot Codul rutier stabilște ce altceva, în afară de documente, mai trebuie ținut în mașină, astfel încât șoferul să nu riște sancționarea la controalele din trafic. “Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier și tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu, omologate”, scrie, mai exact, în legislația rutieră.
Trusa medicală trebuie să conțină, printre altele, o foarfecă, leucoplast, plasturi, comprese de tifon, ace de siguranță și o folie de supraviețuire izotermă.
În cazul în care nu respectă această obligație, șoferul unei mașini riscă amenzi încadrate în clasa a II-a de sancțiuni (patru sau cinci puncte-amendă), respectiv amenzi cuprinse între 580 și 725 de lei.
E de menționat faptul că, în mai multe țări europene și în anumite situații, nici șoferul, și nici pasagerii nu pot coborî din mașină fără să poarte o vestă reflectorizantă, așadar, e bine ca în mașină să existe și un astfel de echipament. “Pentru vestele reflectorizante nu există reglementări naţionale/internaţionale privitoare la condiţii tehnice de introducere pe piaţă. În România acest produs este obligatoriu numai la vehicule peste 3,5 tone”, clarifică RAROM pe site-ul propriu.
Comentarii articol (1)