Majoritatea modificărilor legislative din 2020, ce țin de sistemele de impozitare a afacerilor și de cele mai importante taxe datorate statului, au intervenit chiar în ultima lună a anului. Din acest motiv, am sintetizat astăzi cele mai importante schimbări ale sistemului fiscal de care să ții cont la începutul anului 2021.
IMPOZITUL MICRO. Mai întâi, au fost eliminate unele dezavantaje pe care regimul micro le avea, comparativ cu regimul impozitului pe profit, printre care scutirea de plata taxelor salariale pentru mașinile de serviciu acordate angajaților. Apoi, comercianții și prestatorii de servicii au primit posibilitatea de a reduce impozitul micro cu valoarea caselor de marcat cu jurnal electronic pe care le pun în funcțiune (inclusiv pentru anii trecuți), posibilitatea de a-l reduce dacă se recapitalizează în perioada 2021-2025, dar și posibilitatea de a deduce sponsorizările către stat. În fine, o altă schimbare majoră este scutirea de depunerea raportărilor contabile semestriale.
Aceste noutăți și altele sunt detaliate aici.
IMPOZITUL PE PROFIT. Recuperarea costurilor cu casele de marcat din impozit, reducerile de impozit pentru creșterea capitalului propriu și, pentru societățile plătitoare de impozit pe profit cu venituri sub un milion de euro, scutirea de raportările contabile semestriale sunt valabile de-acum și pentru plătitorii de impozit pe profit. În plus, o mare noutate specifică acestui regim este posibilitatea de a constitui, din 2022, grupuri fiscale, pentru a compensa pierderile cu profiturile, însă merită amintită și stabilirea faptului că cheltuielile cu telemunca sunt deductibile.
Aceste noutăți și altele sunt detaliate aici.
IMPOZITUL SPECIFIC. La fel ca în cazul plătitorilor de impozit micro și impozit pe profit, autoritățile au stabilit și pentru plătitorii de impozit specific facilitatea de recuperare a costurilor cu casele de marcat și facilitatea de reducere a impozitului pentru recapitalizare. Iar o facilitate comună cu microîntreprinderile este posibilitatea de a da mașini de serviciu fără a plăti taxe salariale. În plus, primele trei luni din 2021 sunt scutite de impozitul specific.
Aceste noutăți sunt detaliate aici.
IMPOZITUL MIXT. Impozitul mixt este acea combinație de plată la care sunt obligate firmele care desfășoară atât activități turistice sau de alimentație publică ce obligă la plata impozitului specific, cât și activități impozitate pe profit. Din moment ce impozitul mixt presupune separarea activităților și plata distinctă a impozitul specific și a impozitului pe profit, putem spune că orice noutate ce vizează cele două regimuri se aplică automat celor care aplică acest impozit mixt. De fapt, legislația fiscală nu consfințește ideea de impozit mixt, ci așa l-a denumit redacția noastră în încercarea de a simplifica prezentarea acestui regim hibrid.
IMPOZITUL PE VENIT. Impozitul pe venit este cel datorat în principal de salariați și de persoanele fizice care obțin venituri independente. Cu toate că anul trecut n-a adus schimbări radicale la impozitul pe venit, au apărut tot felul de mici ajustări, în special în zona de facilități fiscale (scutiri sau scutiri limitate).
Aceste noutăți sunt detaliate aici.
PERSOANELE FIZICE AUTORIZATE. Principala noutate pentru PFA-uri este mutarea definitivă a termenului-limită de depunere a declarației unice de pe 15 martie pe 25 mai. Practic, s-a revenit la termenul obișnuit la care se depunea înainte vechea declarație de venituri. Altă schimbare majoră este că PFA-urile vor răspunde cu bunurile personale pentru datoriile fiscale ce nu pot fi acoperite din patrimoniul afacerii. În rest, vorbim de unele facilități noi și de creșterea plafonului ce obligă la plata contribuțiilor la pensii și sănătate.
Aceste noutăți și altele sunt detaliate în articolul de aici și în articolul de aici.
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ. Domeniul TVA-ului se numără printre cele care au primit anul trecut mai multe modificări și explicații jurisprudențiale. Fără a intra prea mult în detalii, putem spune că până în martie 2021 rambursarea taxei se face cu control ulterior, că acordarea codului de TVA se face fără analiza de risc, că baza de impozitare poate fi ajustată în cazul facturilor neîncasate în 12 luni de la persoanele fizice și că plafonul pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare s-a dublat.
Aceste noutăți și altele sunt detaliate aici.
CONTRIBUȚIILE SOCIALE. „Capul de afiș” din 2020 pe domeniul contribuțiilor sociale a fost, de departe, revenirea la vechiul sistem de taxare al contractelor cu normă parțială - contribuțiile la pensii și sănătate se plătesc raportat la venituri. În rest, la fel ca în cazul impozitului pe venit, și la contribuțiile sociale avem doar mici ajustări, în special în zona de facilități fiscale (scutiri sau scutiri limitate).
Aceste noutăți sunt detaliate în articolul de aici și în articolul de aici.
SALARIILE MINIME. Începând cu luna ianuarie, salariul minim brut pe țară este majorat de la 2.230 la 2.300 de lei, însă schimbarea vine și cu unele bătăi de cap pentru angajatorii care au persoane plătite cu minimul pe economie.
De ce? Pentru că Guvernul a venit cu hotărârea de majorare fix în mijlocul lunii. Salariul minim brut diferențiat pentru studii superioare rămâne la cuantumul actual de 2.350 de lei, iar salariul minim brut diferențiat pentru domeniul construcțiilor rămâne la cuantumul actual de 3.000 de lei.
Efectele majorării salariului minim pe țară sunt detaliate aici.
PLAFOANELE FISCALE. Cele mai relevante plafoane sunt păstrate și în 2021, cu o singură excepție - dublarea plafonului pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare de la 2.250.000 la 4.500.000 lei, începând cu data de 1 ianuarie.
Plafoanele fiscale pentru noul an sunt prezentate aici.