ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Furnizorii de produse alimentare și agricole vor avea parte de mai multă protecție în relația cu supermarket-urile
O serie de practici de concurență neloială vor fi eliminate și amendate în relația furnizorilor de produse alimentare și/sau agricole și cumpărătorii, făcându-se referire la lanțurile mari de vânzare, precum super/hypermarket-urile, începând de vineri, după ce o lege care oferă mai multă protecție primilor a fost oficializată marți. Noul act normativ are la bază o directivă europeană prin care se urmărește interzicerea abuzurilor în relația producător-distribuitor, cum ar fi impunerea unor taxe de expunere la raft, a returnării produselor nevândute sau suportării de către furnizori a costurilor privind reducerile aplicate de cumpărători pentru produsele vândute cu titlu promoțional.
Articolul continuă mai jos
Legea 81/2022, care va intra în vigoare de vineri, introduce, în mod specific, reguli care abordează
problemele care apar în relațiile dintre furnizorii de produse agricole și/sau alimentare și cumpărători. Cumpărătorul este definit ca fiind orice persoană fizică, autorizată sau obișnuită, întreprindere individuală, familială sau persoană juridică, indiferent de locul de stabilire, care cumpără produse agricole și alimentare. Un set de reguli general aplicabile în relațiile comerciale, care să prevină și să sancționeze concurența neloială,
deja există.
De exemplu, potrivit legii, se instituie reguli specifice cu privire la felul cum se va face plata furnizorului, în funcție de anumite tipuri de produse. Astfel, cumpărătorului îi este interzis:
- să depășească termenul de plată a furnizorului cu mai mult de 14 zile calendaristice de la recepția produselor agricole și alimentare perisabile, precum: carne, pește, produse de brutărie și patiserie, ouă de pasăre, lapte, dar și legume și fructe proaspete, cu excepția celor congelate; dar și
- să depășească termenul de plată cu mai mult de 30 de zile de la recepția altor produse, greu perisabile.
O altă interdicție vizează anularea comenzilor și în cât timp poate fi făcută aceasta.
Cumpărătorul nu poate să stabilească un termen de preaviz mai mic de 30 de zile pentru anularea comenzilor aferente anumitor tipuri de produse sau
mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marcă privată a unui producător pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei mărci proprii a magazinului.
Alte măsuri ce vizează aceste tipuri de contracte comerciale fac referire, printre altele, și la:
- interzicerea solicitării facturării și/sau refacturării și încasării de la furnizor a oricăror costuri decât cele deja convenite în contract. Costurile pe care cumpărătorul le-ar putea avea pentru extinderea rețelei de distribuție sau amenajarea spațiilor de vânzare nu trebuie să fie puse în sarcina furnizorului;
- interzicerea reducerilor financiare și comerciale sub forma de rabaturi, cu excepția remizelor în cuantum de maximum 20% aplicate în funcție de valoarea facturată între părți;
- interzicerea returnării de către cumpărător a produselor nevândute;
- interzicerea impunerii furnizorului a unei plăți pentru listarea produselor sale, precum și pentru expunerea lor;
- interzicerea impunerii furnizorilor a unor taxe, indiferent de forma și denumirea lor, care l-ar obligat pe acesta să mărească artificial prețul de facturare al produselor;
- interzicerea refuzului listării unui produs agricol și/sau alimentar înregistrat pe scheme de calitate naționale/europene, ofertat de furnizor pe motivul lipsei volumelor și a sezonalității acestuia;
- interzicerea impunerii suportării de către furnizor, integral sau parțial, a costurilor privind orice reduceri pentru produsele vândute de cumpărător cu titlu promoțional.
Sancțiunile aplicate în cazul acestor tipuri de contracte comerciale sunt semnificative. Potrivit legii, cei care se vor abate de la interdicțiile privind concurența neloială vor putea fi sancționați cu
amendă între 250.000 și 600.000 lei, dacă fapta a fost săvârșită cu vinovăție. În plus,
Consiliul Concurenței, autoritatea care va aplica sancțiunile în cazul acestor practici neloiale,
va putea aplica și amenzi complementare, dar și reduceri ale amenzilor, cuprinse între 1 și 25% din cuantumul total, dacă întreprinderea va recunoaște săvârșirea acestor practici și va propune măsuri care vor duce la înlăturarea cauzelor încălcării prevederilor acestui proiect de lege.
Mai mult, dacă
practicile comerciale neloiale vor fi săvârșite în mod repetat, respectiv într-un interval de doi ani de la emiterea unei decizii prin care a fost constatată/sancționată o astfel de practică până la săvârșirea uneia noi, se va putea aplica și
o amendă egală cu 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior.
Prevederile legii sunt aplicabile tuturor contractele comerciale care se încheie începând cu data de 15 aprilie 2022, în timp ce acele contracte semnate înainte de această dată vor trebuie modificate pentru a se pune în acord cu noua legislație până la finalul acestui an.
Regulamentul privind înregistrarea, investigarea și soluționarea sesizărilor privind aceste practici concurențiale neloiale va trebui să fie adoptat de Guvern, prin HG, până la jumătatea lunii mai.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.