„Strategia ANAF 2021-2024 vizează două aspecte majore pentru activitatea organizației: digitalizarea instituției și îmbunătățirea serviciilor puse la dispoziția cetățeanului. Totodată, prin acest document programatic ANAF continuă să mențină obiectivele și liniile de acțiune legate de prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, să modernizeze cultura organizațională, să crească eficiența și transparentizarea rezultatelor instituționale”, a transmis ANAF marți seara, odată cu publicarea strategiei agenției pentru următorii ani.
Din documentul ANAF aflăm că în prezent sunt în curs de implementare 18 proiecte importante, dintre care următoarele șapte, în curs de implementare avansată:
- SAF-T (Standard Audit File for Taxation) - transferul electronic de date contabile și financiare de la companii către administrația fiscală; recent, șefa ANAF preciza că după ce sistemul SAF-T va fi pus la punct, perioada de testare în sistem-pilot va fi între august și decembrie 2021 și că de la 1 ianuarie 2022, el urmează să devină obligatoriu pentru marii contribuabili; în ianuarie, specialiștii EY România au explicat că firmele trebuie să înceapă pregătirile pentru implementarea SAF-T și au dat și exemple de verificări pe care le va putea face Fiscul odată ce sistemul va fi folosit;
- TRAFIC CONTROL - Sistemul informatic de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare de bunuri;
- extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;
- sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite);
- sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comerțul electronic;
- extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale între statele membre UE;
- optimizarea sistemului informatic - VIES_RO – realizarea schimbului de informații privind livrările intracomunitare.
Pe lângă acestea, ANAF urmează să demareze implementarea, în decursul anului:
- a proiectului „SFERA”, care vizează actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor și asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului care dețin și pot furniza informații utile în activitatea de colectare a impozitelor și taxelor; acest proiect va conduce la o gestionare centralizată și unitară a informațiilor referitoare la evidența contribuabililor persoane juridice;
- a proiectului „APIC” (Administrație Performantă prin Informație Consolidată), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platformă ce va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate și nestructurate, analiza acestora, modelarea predictivă și implementarea unui instrument informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc a contribuabililor; volumele masive de date provenind din surse diferite au un efect pozitiv în procesul de luare a deciziilor în timp real; informațiile provenite din diferite surse pot fi folosite si analizate astfel încât să fie obținute răspunsuri în ceea ce privește reducerea costurilor, reducerea timpului necesar procesării sau luarea unor decizii inteligente; proiectul reprezintă principala forță motrice a implementării și funcționării sistemului de analiză de risc al Agenției.
Printre altele, ANAF menționează în document:
- simplificarea formularelor, declarațiilor și a altor documente fiscale pentru a susține conformarea voluntară la declararea obligațiilor fiscale;
- simplificarea graduală a procedurilor vamale, conform prevederilor Codului Vamal al Uniunii;
- specializarea activității de administrare fiscală a marilor contribuabili, pe sectoare de activitate, pentru o mai bună înțelegere a specificului fiecărei industrii și pentru o interacțiune adaptată la cerințele specifice ale contribuabililor;
- reconceptualizarea managementului arieratelor fiscale, obiectivul final fiind utilizarea metodelor de segmentare a debitorilor în funcție de profilul de risc;
- dezvoltarea serviciului de Call-center ANAF;
- intensificarea acțiunilor de control în domeniul prețurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informațiilor obținute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă;
- eficientizarea acțiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale.