De principiu, termenul deja cunoscut de 14 zile pentru a ne retrage dintr-un contract nu va fi modificat pentru majoritatea situațiilor. Vorbim, în principal, de desele situații când vrem să dăm înapoi un bun pe care l-am cumpărat, pentru că nu este conform așteptărilor noastre sau pur și simplu nu ne place. Cel mai des, comercianții și consumatorii se referă la acest drept ca un drept de restituire sau dreptul la returnare.
Regulile privind acest drept de retragere le regăsim în principal în OUG nr. 34/2014, care va fi modificată, din 28 mai, de recenta OUG nr. 58/2022.
Astfel, conform noilor modificări, din 28 mai, termenul de retragere se extinde de la 14 la 30 de zile în cazul contractelor încheiate ca urmare a unor practici comerciale agresive sau înşelătoare, cum ar fi vizite nesolicitate efectuate de un comerciant acasă la consumator sau pentru contractele încheiate în urma unor deplasări organizate de un comerciant pentru a promova şi vinde produse consumatorilor.
„Cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 16, consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanţă sau dintr-un contract în afara spaţiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute la art. 13 alin. (3) şi la art. 14. Termenul de retragere de 14 zile se extinde la 30 de zile pentru contractele încheiate în contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un profesionist la domiciliul unui consumator sau al deplasărilor organizate de un profesionist cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde bunuri consumatorilor, în scopul protejării intereselor legitime ale consumatorilor în ceea ce priveşte practicile comerciale sau de vânzare agresive sau înşelătoare”, scrie, mai exact, în recenta OUG 58.
Expirarea dreptului de retragere, prevedere pe care o regăsim în OUG 34/2014 şi care va fi modificată de proiectul de lege iniţiat de ANPC, va avea loc în termen de 14 sau 30 de zile, după caz, în următoarele situaţii:
a) data încheierii contractului, în cazul contractelor de prestări de servicii;
b) ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a bunurilor, în cazul contractelor de vânzare, sau:
(i) în cazul în care consumatorul comandă printr-o singură comandă bunuri multiple care vor fi livrate separat, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a ultimului bun;
(ii) în cazul livrării unui bun care constă din mai multe loturi sau piese, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a ultimului bun sau a ultimei piese;
(iii) în cazul contractelor pentru livrarea periodică de bunuri pe o perioadă de timp determinată, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a primului bun;
c) data încheierii contractului, în cazul contractelor pentru furnizarea de apă, gaze naturale, energie electrică, atunci când acestea nu prevăd vânzarea într-un volum limitat sau cantitate stabilită, de energie termică sau de conţinuturi digitale care nu sunt livrate pe un suport material.
Comentarii articol (0)