Perioadele în care o persoană a făcut voluntariat, pe baza unui contract de voluntariat, indiferent că a fost încheiat în România sau nu, sunt recunoscute de legislaţia noastră ca experienţă profesională sau de specialitate. Totuşi, cei care sunt sau au fost voluntari trebuie să ştie că aceste perioade nu sunt asimilate stagiului de cotizare şi nu reprezintă vechime în muncă.
O cititoare a întrebat pe
forumul avocatnet.ro:
„Urmează să particip la un concurs pentru o funcţie la care se cer studii superioare şi experienţă în specialitatea studiilor un an sau în domeniul fondurilor europene. Experienţa mea în domeniu este de 10 luni şi 22 de zile ca economist. Întrebarea mea este dacă se acceptă perioada de voluntariat ca o completare a diferenţei de vechime. Înainte să devin angajată, am fost voluntar câteva luni în acelaşi loc pentru acelaşi post. Este posibil să îmi accepte certificatul de voluntariat ca o completare a vechimii în specialitatea studiilor?”.
Răspunsul primit, din partea
consilierului juridic Cornel Vasile, indică faptul că
„activitatea de voluntariat se consideră experienţă profesională şi/sau în specialitate, în funcţie de tipul activităţii, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite. Activitatea de voluntariat nu se consideră vechime în muncă”.
Trebuie menţionat că activitatea de voluntariat care se desfăşoară în urma unui
contract de voluntariat este reglementată de
Legea 78/2014.
Acest tip de
contract scris reprezintă convenţia încheiată între un
„voluntar şi organizaţia-gazdă, prin care prima parte se obligă să presteze o activitate de interes public, fără a fi remunerat, iar cea de-a doua se obligă să ofere o activitate adecvată solicitării sau pregătirii voluntarului”. La finalul activităţii, voluntarii pot primi din partea organizaţiei, la cerere, un
certificat de voluntariat, ce va fi considerat experienţă profesională sau în specialitate, în funcție de tipul activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite.
Activitățile de voluntariat se pot desfășura în domenii precum arta și cultura, sportul și recreerea, educația și cercetarea, protecția mediului, sănătatea, asistența socială, religia, activismul civic, drepturile omului, ajutorul umanitar și/sau filantropic, dezvoltarea comunitară sau dezvoltarea socială.
Cei care au efectuat activităţi de voluntariat pot avea chiar
un avantaj în cazul unor concursuri pentru ocuparea posturilor în instituţiile publice. Articolul 23 al legii prevede:
„La concursurile organizate pentru ocuparea posturilor, dacă doi sau mai mulți candidați obțin punctaje egale, autoritățile și instituțiile publice și angajatorii persoane fizice sau juridice pot acorda punctaj suplimentar candidaților care prezintă unul sau mai multe certificate de voluntariat obținute din activități de voluntariat, eliberate în condițiile prevăzute de prezenta lege, în situația în care acestea constituie criterii de selecție”.
Legea 78/2014 prevede şi un aspect foarte clar legat de activitatea de voluntariat, aceasta nu este remunerată, adică
nu se plăteşte. Totuşi,
organizaţia-gazdă poate suporta cheltuielile de hrană, cazare şi transport sau alte cheltuieli care apar pentru voluntar în activitatea sa. Voluntarul poate renunța la cheltuielile de hrană, cazare și transport printr-o declarație pe propria răspundere, aprobată de conducerea organizației-gazdă.
Trebuie ştiut că
o firmă nu poate utiliza direct serviciile voluntarilor, ci doar prin intermediul unei organizaţii non-profit, cu care voluntarul încheie acest tip de contract scris. Firmele care încearcă să ascundă o relaţie
de muncă sub forma unui contract de voluntariat, lucru strict interzis de Legea 78, riscă amenzi din partea Inspecţiei Muncii cuprinse
10.000 şi 200.000 lei.
Una dintre prevederile actului normativ mai arată că activităţile de voluntariat izolate, prestate din când în când, în afara unui contract semnat cu persoane juridice, în familie, cu sau pentru prieteni sau vecini nu sunt considerate activităţi de voluntariat conform definiţiei Legii 78/2014.
Comentarii articol (0)