Celelalte documente solicitate sunt: copia certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor sau copia documentului care atestă calitatea de reprezentant legal al copilului, copia certificatului de încadrare în grad și tip de handicap, dacă este cazul, precum și alte documente medicale și adeverința școlară în cazul copilului încadrat într-o grupă de risc.
Părinții care vor sta acasă au dreptul la o indemnizație brută de 75% din salariul de bază al unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut (adică maximum 4.035 de lei).
Zilele libere plătite nu pot fi cerute de cei aflați în telemuncă sau munca la domiciliu, la fel ca în cazul OUG 147/2020.
Aceste zile pot fi cerute doar în situațiile în care (1) cursurile sunt limitate sau se suspendă ca urmare a unui ordin comun al ministerului educației și al ministrului sănătății, fără a ține cont de incidența locală sau scenariile de funcționare ale școlilor, (2) în cazul în care limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitățile de învățământ se stabilește prin hotărâre a comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, la propunerea consiliului de administrație al unității de învățământ/de educație timpurie antepreșcolară, pe baza criteriului epidemiologic privind rata incidenței cumulate la nivelul localității, (3) de decizia conducerii unității/instituției de învățământ, în cazul în care limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitatea de
învățământ se stabilește ca urmare a apariției cazurilor de îmbolnăvire în unitatea de învățământ.
În prezent, activitatea didactică efectuată în sistem față-în-față nu mai ține cont de incidență locală, ci doar de cazurile de îmbolnăvire apărute în grupă/clasă. Dacă într-o instituție de învățământ, jumătate din clase sunt suspendate și, implicit, predarea se face în sistem online, întreaga instituție va avea cursurile suspendate.
Liberele pot fi cerute de unul dintre părinți cât timp:
- ambii părinți NU desfăşoară muncă la domiciliu sau telemuncă;
- nu sunt vacanţe şcolare;
- celălalt părinte al copilului NU beneficiază de zile libere plătite pe baza acestui OUG;
- celălalt părinte NU se află în concediu de creştere copil, nu este asistent personal al unuia dintre copiii aflaţi în intreţinere;
- celălalt părinte NU se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată;
- celălalt părinte NU are contractul de muncă suspendat temporar;
- celălalt părinte NU realizează venituri impozabile din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.
- cei din unităţile sistemului energetic naţional;
- cei din unităţile operative de la sectoarele nucleare;
- cei din unităţile cu foc continuu;
- cei din unităţile de asistenţă socială;
- cei care lucrează în domeniul telecomunicaţiilor;
- cei din cadrul radioului şi televiziunii publice;
- cei din reţeaua de transport feroviar;
- cei din unităţile care asigură transportul în comun;
- cei din serviciul de salubrizare a localităţilor;
- cei din sectorul de aprovizionare a populaţiei cu gaze, energie electrică, căldură şi apă;
- cei din unităţile de comerţ alimentar;
- cei care lucrează în domeniul serviciilor financiare;
- cei care se ocupă cu distribuţia de carburanţi;
- cei din producţie şi distribuţie de medicamente şi echipamente sanitare;
- cei care lucrează în unităţile farmaceutice.
Libere plătite pot fi solicitate și de angajaţii din unităţile sanitare, din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională sau de cei din penitenciare. Mai exact, și aceștia pot primi zile libere plătite, însă doar cu aprobarea angajatorului.
Salariaţii din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, angajaţii din penitenciare şi personalul din unităţile sanitare publice care îşi cresc singuri copiii au la dispoziție două opțiuni: fie cer acordarea de zile libere plătite, fie cer acordarea majorării cu 75% a salariului de bază/salariului de funcție/soldei de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, fără ca aceste drepturi să poate fi cumulate pentru aceeaşi perioadă.
Prin limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor se înțelege reducerea frecvenței participării copiilor la cursurilor școlare și predarea online sau prin modalități alternative, în contextul epidemiologic determinat de răspândirea virusului SARS-CoV-2.
Măsura poate fi accesată atât de părinții școlarilor până în 12 ani, cât și de cei care frecventează unități de învățământ antepreșcolar, respectiv creșe și grădinițe.
Modelele cererii și ale documentelor ce trebuie depuse de angajator pentru decontarea sumelor urmează să fie stabilite în termen de 10 zile lucrătoare prin ordin al Ministrului Muncii și Protecției Sociale.
La fel ca și în cazul prevederilor OUG 147/2020, angajatorul va fi obligat să acorde zilele libere plătite dacă salariatul solicită acest drept în baza acestui act normativ, altfel riscă amenzi.
Indemnizația acordată are o valoare brută, din aceasta urmând să fie reținute, de către angajator, a impozitului pe venit, contribuția de asigurări sociale și cea de asigurări de sănătate, precum și contribuția asiguratorie pentru muncă.
Context
În anul școlar trecut, două au fost actele normative care le-au permis părinților să stea acasă cu copii lor și să fie plătiți - banii venind de la angajator care, ulterior, a cerut banii înapoi de la stat -, respectiv Legea nr. 19/2020 și OUG 147/2020.
OUG 147/2020 a fost actul normativ cu cea mai mare aplicabilitate în timp, față de Legea 19/2020, fiind și cel care a suferit numeroase modificări și completări, conform evoluției pandemiei de coronavirus în țara noastră.
În baza acestui act, salariații-părinți au putut sta acasă cu copiilor lor cu vârsta de până în 12 ani în situațiile în care creșele, grădinițele sau școlile au fost închise sau s-a trecut la predarea online din cauza numărului mare de îmbolnăviri. Pentru a primi acest drept, părinții trebuiau să depună o cerere, care să fie acceptată de angajator, precum și o declarație că celălalt părinte nu a beneficiat de aceste zile, nu avea contractul de muncă suspendat, nu era în concediu de odihnă/fără plată sau în concediu pentru creșterea copilului. Prevederile ordonanței nu se aplicau părinților care se aflau în telemuncă sau în munca la domiciliu.
Întocmai ca în baza Legii 19/2020, părinții care au stat acasă au avut dreptul la o indemnizație brută de 75% din salariul de bază al unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut (adică maximum 4.072 de lei).
Totuși, așa cum se menționează la finalul actului, prevederile OUG 147/2020 s-au aplicat doar până la 30 iunie 2021 și doar când ministrul Educației dispunea, prin ordin, suspendarea activităților școlare cu prezență fizică.
Prima care a fost accesibilă salariaților a fost Legea 19/2020, ce le-a permis părinților să ceară zile libere plătite pentru supravegherea copiilor în situaţiile în care activitatea şcolilor, grădiniţelor şi creşelor a fost suspendată sau închisă temporar din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate de autorități.
Cronologic, aceste zile libere au putut fi solicitate de părinți doar până finalul semestrului al II-lea al anului școlar 2019-2020, pentru anul școlar 2020-2021 fiind aplicabile prevederile OUG 147.
Însă, spre deosebire de prevederile OUG 147/2020, aplicabilitatea Legii 19/2020 este general valabilă și va continua și în alți ani școlari. Doar că, pentru ca părinții să poată beneficia de pe urma legii, școlile trebuie să fie închise din cauza inundațiilor sau a ninsorilor abundente ori dacă autoritățile vor decreta o situație extremă, cum ar fi revenirea la starea de urgență.
Comentarii articol (2)