Apoi, folosirea banilor asociației nu poate fi făcută oricum. Conform Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, ”[f]ondul de reparații este utilizat numai pentru consolidarea condominiului, reabilitarea termică, creșterea calității ambiental-arhitecturale a construcțiilor, precum și pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”.
Din acest punct de vedere, lucrurile sunt foarte clare, legea nelăsând loc de interpretări. Situația este similară și în ceea ce privește fondul de rulment, care are cuantumul și destinația clar stabilite (astfel încât să poată acoperi plățile curente la nivelul unei luni calendaristice).
Condominiul, într-un înțeles cât mai simplu, reprezintă, de fapt, un bloc/imobil în care există cel puțin trei proprietăți individuale și spații comune.
Proprietarii apartamentelor nu pot solicita, așadar, administratorului să facă plăți din fondul de rulment pentru cheltuieli ce țin de reparații și alte îmbunătățiri ale spațiilor comune, acestea putându-se realiza doar din fondul de reparații.
Totodată, proprietarii individuali nu pot refuza, cu de la sine putere, participarea la cheltuielile comune, pe motiv că nu folosesc anumite părți ale spațiului colectiv sau sub pretext că administratorul are bani în fondul de rulment, ci doar cu acordul celorlalți.
De asemenea, aceștia nu pot avea în folosință exclusivă unele părți comune decât cu respectarea unor condiții clare prevăzute de lege:
- acordul tuturor celorlalți proprietari;
- contract încheiat cu asociația pentru cel mult 12 luni, cu posibilitate de reînnoire.
În afara acestor două fonduri obligatorii, asociația de proprietari poate stabili și altele cu caracter special, însă numai în cadrul adunarii generale.
Comentarii articol (4)