Altfel spus, simplul fapt că locul de muncă al solicitantului aparținea domeniului HoReCa a fost suficient pentru a determina refuzul acordării unui credit. Decizia s-a luat fără a se mai verifica îndeplinirea altor condiții necesare obținerii împrumutului (tipul contractului - pe durată determinată/nedeterminată, nivelul veniturilor și altele).
Cel mai probabil, motivarea unei astfel de decizii pleacă de la faptul că nivelul salariilor în acest domeniu este, conform statisticilor, unul dintre cele mai mici din România și de la caracterul predominant sezonier al activităților, însă fără o verificare punctuală a situației solicitantului creditului.
Pentru analiza cauzei, CNCD a avut în vedere principiul egalității, stabilit de Constituția României, care implică un tratament egal pentru toţi cetăţenii aflaţi în situaţii egale.
De asemenea, CNCD a constatat că decizia băncii de a refuza solicitantului acordarea creditului este o discriminare directă pe criteriul locului de muncă și că banca a aplicat un tratamentul diferenţiat care ”nu este justificat obiectiv de un scop legitim, având în vedere că petentul a solicitat un credit, ceea ce reprezintă de fapt accesul la serviciile bancare care ar trebui să fie oferite tuturor, fără discriminare pe motiv de vârsta, sex, rasă, etnie, loc de muncă etc.”.Analizând toate elementele din dosar, Colegiul director al CNCD a constatat că se întrunesc elementele constitutive ale unei fapte de discriminare.
Ținând cont de cele de mai sus, CNCD a decis sancționarea băncii cu amendă contravențională în valoare de 3.000 de lei și i-a recomandat înlăturarea aplicării criteriului discriminatoriu al locului de muncă pentru persoanele care accesează serviciile bancare oferite.
În stabilirea sancțiunii, CNCD a avut în vedere două elemente:
- prevederile directivelor Uniunii Europene în domeniu, care solicită aplicarea de sancţiuni efective, proporţionale şi descurajante (proporţionalitatea se poate asigura prin acordarea graduală a amenzii, în funcţie de gravitatea faptei);
- faptul că banca a depus toate diligenţele în vederea lămuririi aspectelor sesizate, inclusiv prin încercarea de contactare ulterioară a reclamantului.
Comentarii articol (2)