Pe final de an, multe companii fac evaluări profesionale ale angajaților și le acordă acestora, acolo unde este cazul, diverse bonusuri de performanță sau alte beneficii. Astfel, trecem în revistă beneficiile extrasalariale pe care angajatorii le pot acorda salariaților de a căror productivitate sunt mulțumiți, fie pe final de an, fie în orice alt moment, pe durata desfășurării contractului de muncă. Printre acestea se numără bugetul pentru adaptarea spațiului de lucru de acasă, în cazul telemuncii, voucherele de vacanță sau cardurile cadou, precum și ședințele de consiliere psihologică online pentru angajați.
În condițiile în care, pe fondul pandemiei de coronavirus, telemunca a devenit mai degrabă o realitate fără de care anumite industrii nu mai găsesc atât de ușor forță de muncă decât un beneficiu acordat angajaților, iar tichetele de masă au devenit ceva uzual, nemaifiind neapărat încadrate la categoria de beneficii, există totuși o serie de alte beneficii extrasalariale pe care angajatorii le pot acorda salariaților de a căror productivitate sunt mulțumiți.
Prin urmare, companiile care vor să acorde salariaților noi beneficii au de ales între mai multe opțiuni. În acest sens, alegerea acestora se poate baza pe nevoile pe care le au angajații cărora vor să le ofere anumite beneficii extrasalariale, nevoi care diferă foarte mult în funcție de etapa de viață în care se află fiecare dintre salariați.
1. Cardurile și tichetele cadou la anumiți retaileri din diverse industrii reprezintă un tip de beneficiu aflat la mare căutare, cu atât mai mult în perioada sărbătorilor, mai ales că aduce avantaje ambelor părți. Mai exact, angajații performanți sunt motivați prin oferirea acestui beneficiu menit să le recompenseze eforturile depuse de-a lungul anului, iar angajatorul își poate optimiza, în acest mod, cheltuielile.
2. Voucherele de vacanță reprezintă un tip de beneficiu foarte apreciat de angajați, întrucât aduce în prim-plan echilibrul dintre viața personală și profesională, care a devenit cu atât mai important în contextul pandemiei. Prin urmare, firmele pot alege să ofere, pe perioada concediului de odihnă al anumitor salariați, astfel de vouchere, ori să le dea prime de vacanță, sau, în aceeași idee, le pot deconta acestora cheltuielile aferente unei vacanțe efectuate pe perioada concediului de odihnă, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare. În oricare dintre situații, vorbim iarăși despre o modalitate avantajoasă pentru angajator de a-și recompensa angajații cheie.
3. Serviciile medicale oferite angajaților (
precum și familiei acestora, în unele cazuri) reprezintă, poate, unul dintre cele mai apreciate beneficii extrasalariale acordate în contextul pandemic. Cum pandemia de coronavirus ne-a amintit că trebuie să avem grijă de sănătate, înainte de orice altceva, abonamentele medicale cu servicii dintre cele mai diverse, incluse în pachetul oferit, devin astfel esențiale. În plus, pe lângă asemenea abonamente medicale la diferiți furnizori privați, care pot fi oferite, după caz, doar angajaților sau chiar și membrilor familiei acestora, nu sunt excluse nici serviciile medicale ce pot fi oferite angajaților care au fost infectați cu coronavirus și care au dezvoltat eventuale complicații ce necesită tratament pe termen lung.
4. Pensiile private facultative, din pilonul 3, dacă vin ca beneficiu extrasalarial din partea angajatorului, ar putea fi privite ca o formă de investiție în viitorul angajaților performanți, fidelizându-i pe aceștia pe termen lung.
5. Abonamentul la diverse activități sportive, deși poate nu foarte popular în ultima perioadă, pe fondul restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, se poate dovedi a fi, pentru unii angajați pentru care sportul face parte din viața de zi cu zi, un beneficiu important.
6. Deși reprezintă un beneficiu apărut doar de câțiva ani,
tichetele culturale (și cursurile de formare profesională continuă), ce au ca scop încurajarea activităților recreative și a celor legate de educație în rândul angajaților, pot fi benefice celor pentru care investiția în propria dezvoltare personală și profesională contează foarte mult. În plus, acestea pot contribui totodată la starea de bine a angajaților, care se reflectă, invariabil, în productivitatea la locul de muncă.
7. Cum telemunca a devenit noua realitate și aceasta presupune totuși niște cheltuieli în plus pentru angajați, s-a stabilit, la finalul anului trecut, că
firmele pot deconta până la 400 de lei pe lună pentru telesalariați, fără a plăti impozit și contribuții sociale. Prin urmare,
bugetul pentru adaptarea spațiului de lucru de acasă și pentru suportarea cheltuielilor aferente, generate de activitatea de telemuncă, ar putea fi apreciat de anumiți salariați.
8. Deși încă destul de neglijată în societatea românească, sănătatea mintală ocupă, după aproape doi ani de pandemie, un loc important în viața oamenilor. Prin urmare,
consilierea psihologică, online sau în cadrul unor ședințe organizate față în față,
pentru angajați poate veni în ajutorul celor care resimt în mod acut stresul din ultima perioadă, care le afectează atât viața personală, cât și cea profesională, deci inclusiv relațiile cu colegii.
9. Flexibilitatea este, de asemenea, alături de telemuncă, un beneficiu important, cu precădere pentru noile generații (și nu numai). Astfel, un program de muncă flexibil, care să permită un echilibru între job și viața personală, poate fi un mare plus în relația angajat - angajator. Mai exact, dacă natura jobului permite, mai degrabă decât un program fix, rigid, de la 9:00 la 17:00 sau 18:00, activitatea poate fi organizată pe livrabile. Adică angajatul poate să aibă taskuri clar trasate, pe care trebuie să le livreze în fiecare zi, fără a fi nepărat condiționat de un anumit program, aspect care s-ar putea dovedi un mod de fidelizare a angajaților performanți, pentru care, la finalul zilei, contează să bifeze tot ceea ce au de făcut și nu când anume fac asta.
Totuși, pe tema beneficiilor pe care angajatorul decide să le acorde, redacția noastră a scris în trecut despre
cum se poate construi o politică eficientă de beneficii extrasalariale. În acest sens, trebuie reținut că, după cum punctam la acel moment,
un beneficiu extrasalarial, odată acordat angajatului, e dificil de anulat, așa că angajatorul trebuie să se asigure că există o comunicare foarte clară și transparentă pe această temă, iar decizia este luată pe baza unor indicatori clari de performanță care să reflecte că respectivul salariat și-a câștigat dreptul de a beneficia de acea facilitate acordată.
Comentarii articol (0)