Aceste principii ar trebui să fie, în opinia specialistei, principiul egalității de tratament, principiul transparenței și principiul clarității redactării criteriilor de acces la anumite categorii de beneficii și a regulilor în care ele se acordă.
Elementele esențiale ale politicii de beneficii trebuie să fie, după cum a subliniat Ana-Maria Vlasceanu, următoarele:
- scopul politicii și definițiile din cadrul acesteia, pentru o mai bună claritate și înțelegere a tuturor aspectelor, în același mod, în egală măsură de către salariați și de către angajator, pentru a evita divergențele și situațiile în care compania a avut în vedere, printr-un anumit concept, ceva anume, aspect pe care salariatul l-a înțeles cu totul altcumva (exemple: an financiar, data plății);
- domeniul de aplicare a politicii de beneficii;
- categoriile de beneficii cuprinse în respectiva politică;
- condițiile de acordare a beneficiilor (criterii precum funcția în companie, gradul de senioritate, data până la care pot fi accesate, posibilitatea de a schimba un beneficiu cu altul, suma maximă aferentă unui anumit beneficiu), cu respectarea, în practică, a principiului egalității de tratament;
- regulile referitoare la cumulul beneficiilor, mai ales dacă există atât categorii universale de beneficii, cât și categorii de beneficii rezervate doar anumitor salariați; dar și
- procedura efectivă de acordare a acestora (care poate include, printre altele, tipul de cereri care trebuie formulate, termenul până la care pot fi formulate respectivele cereri, intervalul de timp în care se poate beneficia de un tip de beneficiu, acolo unde este cazul), precum și reguli privind încetarea politicii de beneficii.
Dacă unele beneficii sunt rezervate doar unei categorii de salariați, decizia trebuie justificată în mod obiectiv, pentru a se asigura faptul că măsura nu este discriminatorie. Pe această temă, Avocatul Senior din cadrul Reff & Asociații a indicat, din categoria criteriilor obiective care pot fi avute în vedere în acest sens, faptul că trebuie să existe motive foarte clare de delimitare a unei categorii de angajați de o altă categorie de angajați. Pe acest subiect, specialista a oferit ca exemplu ipoteza în care anumiți salariați au un venit mai mic, astfel că beneficiile cu pricina ar reprezenta o formă suplimentară de remunerare.
Flexibilizarea politicilor de beneficii, un mod de retenție a salariaților
"Politicile de beneficii pot reprezenta un instrument extrem de util pentru a asigura satisfacția și, pe cale de consecință, retenția salariaților", mai ales în măsura în care se ține cont și de flexibilizarea acestor politici, a atras atenția Ana-Maria Vlasceanu. Mai mult decât atât, asemenea politici pot conduce și la optimizări din punct de vedere fiscal pentru angajatori, dacă sunt interpretate corect.
Acest lucru a fost confirmat, în cadrul aceleiași conferințe, și de Monica Țariuc, Manager Senior, Servicii Angajatori Globali, Deloitte România, care consideră că “[i]mplementarea sistemului acesta flexibil (de beneficii – n. red.) a dovedit, în ultimii ani, că ajută la retenția angajaților și la eficientizarea costurilor salariale”, astfel că rezultatele sunt foarte bune.
În ultimii ani, după cum a amintit Ana-Maria Vlasceanu, politicile de bonusare flexibile s-au transformat dintr-un instrument util într-unul obligatoriu, pe măsură ce salariații și-au schimbat sau și-au diversificat cerințele. Această flexibilizare a bonusării presupune ca angajații să-și aleagă ce au cu adevărat nevoie, din ceea ce poate oferi compania, cu o informare clară, prealabilă, despre implicațiile acestora.
Depinde de la un angajat la altul, însă ce este într-adevăr foarte dificil în ceea ce privește această politică de flexibilizare este faptul că, “în funcție de tipologia angajatorului, dar și de tipul fiecărui angajat, nevoile sunt diferite. Și-atunci e mai bine ca angajatul să fie cel care face alegerea”, a indicat Monica Țariuc.
Însă, în acest sens, angajatorii trebuie să-și actualizeze politica de beneficii, să se asigure că au documentație-suport, să fie atenți la plafonarea sumelor lunare sau anuale și să se asigure că respectă respectivele plafoane, dar și să verifice modificările legislative.
“Politica asta de flexibilizare a plecat, în primul rând, dintr-o nevoie de a egaliza remunerația pe care o acordăm salariaților. Atunci când avem doar două sau trei beneficii pe care le acordăm sau nu, în funcție de alegerea salariaților și de ce au nevoie, avem o discrepanță față de remunerația totală pe care o acordăm efectiv salariatului. Și-atunci există, evident, o nemulțumire a celor care nu vor să acceseze beneficiile respective, dar care ar vrea să folosească bugetul pentru altceva. Și, de-aici, a apărut ideea de a avea un buget pentru fiecare, din care ei să-și aleagă de ce anume au nevoie. A devenit foarte popular în ultimii ani, unii fac asta luând strict în calcul câștigul fiscal, foarte mulți, adică se uită doar în zona de beneficii neimpozabile, iar alții, pur și simplu, își aleg ce vor, la momentul respectiv”, a menționat Monica Țariuc.
În ceea ce privește pachetul de remunerație, angajatorul poate decide să acorde diverse tipuri de beneficii, de la indemnizația de telemuncă, de până la 400 lei/lună/angajat, calculată pro-rata, în funcție de zilele de telemuncă prestate, la testare și vaccinare pentru boli care pun în pericol sănătatea publică și pe cea a angajaților, până la un stock-option plan sau diverse servicii de turism de care salariații să poată beneficia.
În egală măsură, consideră Managerul Senior al Deloitte România, angajatorii ar putea pregăti o listă de întrebări pe care le-ar putea avea angajații, cu răspunsurile aferente, atunci când vine vorba despre politica de beneficii. Acest demers poate viza astfel o formă de informare și totodată o formă de educare financiară a salariatului, care poate înțelege astfel lucrurile mai bine și poate opta în cunoștință de cauză.
De remarcat că, așa cum evidențiază Monica Țariuc, un beneficiu extrasalarial, odată acordat angajatului, e dificil de anulat, așa că angajatorul trebuie să se asigure că există o comunicare foarte clară și transparentă pe această temă.