Printr-un ordin oficializat astăzi, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit cum pot firmele să-și recupereze sumele plătite în plus, ca TVA, în cadrul regimurilor speciale pentru comerț online.
Din iulie 2021, în țara noastră se aplică
reguli schimbate de TVA la comerțul online de bunuri către consumatori, ce au fost introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. În acest context, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri speciale -
regimul UE, regimul nonUE și regimul de import.
Astfel, ANAF a venit azi cu
Ordinul 10/2022, care
se aplică deja, pentru a da reguli de care să se folosească firmele ce vor
restituirea sumelor plătite în plus ca TVA. Procedura este împărțită în două, în funcție de cum se raportează România la o tranzacție online în UE.
1. Restituirea TVA-ului plătit în plus atunci când firma e înregistrată în România.Dacă cererea de restituire a TVA-ului plătit în plus (modelul este anexat la ordinul publicat azi) se face înainte ca ANAF să împartă taxa statelor cărora li se cuvine, aceasta este rezolvată direct de ANAF. Totuși, restituirea se face abia după aplicarea procedurii de compensare, în eventualitatea în care solicitantul are datorii fiscale.
„Restituirea TVA plătite în plus se efectuează numai după compensarea eventualelor obligații fiscale datorate de contribuabilul care utilizează regimurile speciale”, este subliniat în noul ordin. Dacă există datorii, se restituie numai suma rămasă efectiv după aplicarea compensării.
Dacă cererea de restituire se face după ce ANAF a apucat să împartă TVA-ul statelor cărora li se cuvine, restituirea o fac direct statele respective.
„În situația în care contribuabilul depune o declarație de modificare de TVA, cu diminuare de sumă, după fectuarea viramentelor de sume cuvenite fiecărui stat membru de consum, restituirea sumei plătite în plus se efectuează de către statele membre de consum direct contribuabilului solicitant”, prevede actul normativ.
Important: Dacă solicitarea de restituire urmează să fie respinsă, firma este audiată înainte de emiterea și comunicării deciziei de respingere.
2. Restituirea TVA-ului plătit în plus atunci când livrarea s-a făcut la un consumator din România și firma e înregistrată în alt stat din UE.În această situație, ANAF face restituiri de sume numai după momentul încasării TVA-ului cuvenit din alte state UE. Adică după ce statul UE în care e înregistrată compania a redirecționat TVA-ul plătit de aceasta.
„În situația în care contribuabilul modifică declarația specială de TVA, prin diminuare de sumă, după virarea de către statul membru de înregistrare a sumelor cuvenite României ca stat membru de consum, la cererea contribuabilului, (...) organul fiscal competent restituie acestuia suma reprezentând TVA plătită în plus, rezultată din modificarea declarației speciale de TVA și virată în contul special deschis, în euro, la o bancă comercială (...)”, este precizat în procedura amintită.
Atenție: În afară de procedura descrisă mai sus, Ordinul ANAF 10/2022 mai cuprinde și
o procedură specială prin care se recuperează TVA-ul neplătit de companii în cadrul regimurilor speciale de TVA.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)