În anul ce se va încheia în curând au apărut mai multe schimbări ce vizează asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). La modul concret, în acest an s-a stabilit ca asigurații să poată obține mai mulți bani de la fondul de garantare în caz de insolvență a asigurătorului, iar limitele minime de despăgubire pentru polițele RCA să se majoreze pe viitor.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Concret, vorbim de majorarea cuantumului plafonului de garantare, de la 450.000 de lei, cât era anterior, la 500.000 de lei, pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat de firma de asigurări intrată în insolvență.
2. Polița RCA este obligatorie atâta timp cât mașina nu a fost radiată din circulație, chiar dacă-i nefuncțională, a stabilit CJUE. Dacă o mașină nefuncțională nu a fost retrasă din circulație, proprietarul acesteia trebuie să aibă încheiată o asigurare RCA pentru ea, potrivit unei decizii din mai a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Decizia e similară uneia din 2018, ce stabilește că cei care au mașini înmatriculate funcționale sunt obligați să încheie o asigurare RCA chiar dacă nu mai vor să le conducă și le țin parcate în curte sau în garaj.
3. Limitele minime de despăgubire pentru polițele RCA vor fi majorate pe viitor. Mai exact, așa cum reiese dintr-o directivă europeană apărută acum, spre sfârșitul anului, limitele minime de despăgubire pentru asigurarea RCA urmează a fi majorate. În plus, documentul mai prevede că vor putea să apară comparatoare de prețuri pentru polițele RCA, care să fie certificate de autorități, și se vor putea cere daune direct în statul de reședință al păgubitului, atunci când asigurătorul e în insolvență și e stabilit în alt stat UE. Transpunerea măsurilor în legislația României trebuie făcută până în decembrie 2023.
4. Unde se mai pot încheia polițe RCA acum, după ce doi asigurători au dispărut de pe această piață. În noiembrie, la puțin peste două luni de la intrarea în insolvență a City Insurance, Autoritatea de Supraveghere Financiară a aprobat solicitarea făcută recent de Uniqa Asigurări, respectiv de a ieși de pe piața asigurărilor RCA. Astfel, cei interesați de încheierea unei polițe RCA pot apela acum la șapte alți asigurători.
Bonus:Cum se calculează sistemul bonus-malus pentru șoferii care nu mai cumpără polițe RCA timp de mai mulți ani. La încheierea unei asigurări RCA, în funcție de istoricul privind accidentele rutiere apărute din vina lor sau de lipsa lui, șoferii pot fi penalizați sau se pot bucura de o reducere a prețului acesteia (sistemul bonus-malus). Dar ce se-ntâmplă atunci când, pe o perioadă de câteva luni sau chiar ani, șoferii nu dețin și nu asigură nicio mașină? De principiu, ei nu sunt penalizați, așa cum se întâmplă în alte state, dar, dacă trec mai mult de cinci ani fără să asigure o mașină, vor fi considerați asigurați noi, iar asigurarea va porni de la clasa neutră B0.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (3)