Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme trebuie:
- să le permită terților să interopereze cu serviciile lor, ceea ce înseamnă că platformele mai mici pot solicita ca platformele de mesagerie dominante să le permită utilizatorilor lor să facă schimb de mesaje, să trimită mesaje vocale sau fișiere de la o aplicație de mesagerie la alta. Acest lucru le va oferi utilizatorilor o gamă mai largă de opțiuni și va evita așa-numitul „efect de blocare”, atunci când sunt limitați la o singură aplicație sau platformă;
- să le permită utilizatorilor comerciali să acceseze datele pe care le generează pe platforma controlorului fluxului de informație, să își promoveze propriile oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei oferite de controlor.
Actul legislativ pentru piețele digitale are prevăzute și sancțiuni pentru platformele care nu respectă acest regulament, care se pot ajunge la 10% sau chiar la 20% din cifra de afaceri mondială totală pentru nerespectarea, în mod repetat, a obligațiilor din regulament.
Actul legislativ privind serviciile digitale (în engleză: Digital Services Act - DSA) va institui, din 17 februarie 2024, garanții pentru eliminarea produselor, serviciilor sau conținutului ilegal online. De asemenea, va apărea un mecanism de "notificare și acțiune", iar furnizorii de servicii de găzduire vor trebui să dea curs acestor notificări, „fără întârzieri nejustificate, ținând seama de tipul de conținut ilegal notificat și de caracterul urgent al măsurilor care trebuie luate”.
Obligațiile pentru serviciile digitale prevăzute de acest regulament includ:
- noi măsuri pentru a combate conținutul ilegal online și obligația platformelor de a interveni rapid, respectând în același timp drepturile fundamentale, inclusiv libertatea de exprimare și protecția datelor;
- o mai bună trasabilitate și controale ale comercianților pe piețele online pentru a garanta că produsele și serviciile sunt sigure, inclusiv inițierea unor verificări aleatorii pentru a se asigura că nu reapar conținuturile ilegale;
- o mai mare transparență și responsabilitate a platformelor, de exemplu, prin furnizarea de informații clare despre modul în care se moderează conținutul sau despre folosirea algoritmilor pentru a recomanda conținuturi (așa-numitele „sisteme de recomandare”, bazate pe preferințele utilizatorilor și pe istoricul conținuturilor accesate în timp); utilizatorii vor putea contesta deciziile de moderare a conținutului;
- interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi anunțurile publicitare care vizează copiii și cele bazate pe date sensibile. Vor fi interzise așa-numitele „elemente de design manipulator” (dark patterns) și practicile înșelătoare menite să manipuleze alegerile utilizatorilor.
La data la care se va aplica, inclusiv și în România, regulamentul va oferi posibilitatea ca destinatarul publicității direcționate să își poată retrage consimțământul la fel de simplu ca atunci când și-l dă, iar când destinatarii refuză să-și dea consimțământul sau și l-au retras, acestora li se vor oferi alte opțiuni pentru a accesa platforma online, inclusiv opțiuni bazate pe publicitate fără urmărire.
Tehnicile de direcționare sau de amplificare care implică date cu caracter personal ale minorilor în scopul afișării publicității vor fi interzise, precum și vizarea persoanelor fizice pe baza unor categorii speciale de date care permit vizarea grupurilor vulnerabile.
Consumatorii serviciilor digitale și organizațiile care îi reprezintă vor avea dreptul de a solicita despăgubiri pentru orice daune suferite în urma nerespectării de către platforme a obligațiilor de diligență ce le revin.
Alte prevederi se referă la necesitatea ca furnizorii să respecte, în termenii și condițiile lor, libertatea de exprimare, precum și libertatea și pluralismul mass-mediei, precum și o nouă dispoziție privind dreptul de utilizare și de plată a serviciilor digitale în mod anonim.
Ambele regulamente sunt direct aplicabile la nivelul Uniunii Europene, de la data menționată anterior pentru fiecare, și nu necesită transpunerea în legislația fiecărui stat.
Comentarii articol (0)