ACCES GRATUIT
Publicitate comportamentală
Îți dai consimțământul sau plătești: Utilizatorii marilor platforme online ar trebui să aibă și o a treia variantă la dispoziție
Cerințele pentru obținerea unui consimțământ valabil de la utilizatori nu pot fi îndeplinite întotdeauna de marile platforme online, atunci când sunt puse la dispoziție doar opțiunea consimțământului pentru prelucrarea datelor personale în scopuri de publicitate comportamentală și opțiunea plății unei taxe, opinează Consiliul European pentru Protecția Datelor (CEPD). Astfel, marile platforme online ar trebui să pună la dispoziție și o a treia variantă.
Articolul continuă mai jos
„În ceea ce privește modelele «consimțământ sau plată» implementate de marile platforme online, CEPD consideră că, în majoritatea cazurilor, nu va fi posibil ca acestea să respecte cerințele pentru un consimțământ valabil, dacă le oferă utilizatorilor doar opțiunea între a consimți la prelucrarea datelor pentru publicitate comportamentală și plata unei taxe.CEPD consideră că oferirea doar a unei alternative plătite pentru serviciile care implică prelucrarea datelor personale în scopuri de publicitate comportamentală nu ar trebui să fie calea implicită de urmat pentru cei ce prelucrează date personale. La dezvoltarea alternativelor, marile platforme online ar trebui să ia în considerare furnizarea unei «alternative echivalente» care să nu implice plata unei taxe.Dacă controlorii decid să impună o taxă pentru accesul la «alternativa echivalentă», ar trebui să ia serios în considerare și posibilitatea unei alternative suplimentare gratuite. Această alternativă gratuită ar trebui să fie fără publicitate comportamentală - de exemplu, o formă de publicitate care implică prelucrarea unei cantități reduse de date personale sau nicio prelucrare de date. Acesta este un factor deosebit de important în evaluarea consimțământului valabil conform Regulamentului general privind protecția datelor”, este explicat
în opinia CEPD.
Anu Talus, Președintele CEPD:
„Platformele online ar trebui să le ofere utilizatorilor o alegere reală atunci când recurg la modele de tip «consimțământ sau plată». Modelele actuale cer de obicei persoanelor să renunțe la toate datele lor sau să plătească. Drept urmare, majoritatea utilizatorilor consimt la prelucrarea datelor pentru a putea folosi un serviciu, fără a înțelege pe deplin toate implicațiile alegerii lor.”Astfel, CEPD subliniază că obținerea consimțământului nu-l scutește pe cel ce prelucrează date personale de respectarea tuturor principiilor conturate în articolul 5 din regulament, cum ar fi limitarea scopului, minimizarea prelucrării datelor și corectitudinea.
„Când vine vorba de necesitatea ca consimțământul să fie liber, următoarele criterii ar trebui luate în considerare: condiționalitatea, prejudiciul, dezechilibrul de putere și granularitatea. De exemplu, CEPD subliniază că orice taxă impusă nu ar trebui să-i determine pe indivizi să se simtă obligați să consimtă. Cei ce prelucrează date personale ar trebui să evalueze, de la caz la caz, dacă o taxă este potrivită și ce sumă este adecvată în circumstanțele date.Marile platforme online ar trebui să ia în considerare și dacă decizia de a nu consimți poate duce la consecințe negative pentru persoană, cum ar fi excluderea dintr-un serviciu de renume, lipsa accesului la rețele profesionale sau riscul de a pierde conținut sau conexiuni. CEPD observă că este probabil ca consecințele negative să apară atunci când marile platforme online folosesc un model «consimțământ sau plată» pentru a obține consimțământul pentru prelucrarea datelor”, mai scrie în opinia sursei citate.
Regulamentul european privind protecția datelor se aplică direct în toate statele membre UE și trebuie respectat de toate companiile care prelucrează datele personale ale persoanelor fizice. CEPD este o entitate europeană care veghează la aplicarea adecvată a regulamentului, iar opiniile sale se adresează mai ales Autorităților naționale de supraveghere din domeniul protecției datelor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)