Cerințele pentru obținerea unui consimțământ valabil de la utilizatori nu pot fi îndeplinite întotdeauna de marile platforme online, atunci când sunt puse la dispoziție doar opțiunea consimțământului pentru prelucrarea datelor personale în scopuri de publicitate comportamentală și opțiunea plății unei taxe, opinează Consiliul European pentru Protecția Datelor (CEPD). Astfel, marile platforme online ar trebui să pună la dispoziție și o a treia variantă. Citește articolul
Cu toate că a trecut destul de mult timp de când GDPR își produce efectele, practica ne arată că unele dintre regulile sale încă mai scapă din vedere angajatorilor. În contextul modificărilor legislative, al apariției unor noi formalități și documente de întocmit la nivel intern sau de păstrat de la lucrători, angajatorii trebuie să-și amintească de ce utilizarea consimțământului lucrătorilor pentru diversele date pe care angajatorii le prelucrează nu este dezirabilă. Citește articolul
Realizarea de fotografii portret sau cu unghi larg ale unui grup de persoane care participă la un eveniment și folosirea acestora în scopuri de marketing nu este contrar principiilor care stau la baza GDPR, dacă sunt îndeplinite cerințele legale aplicabile. Însă, ca orice altă activitate de prelucrare a datelor, avem nevoie de o bază legală pentru a legitima prelucrarea, potrivit specialiștilor NNDKP. Citește articolul
Atunci când trebuie să îndeplinească o obligație legală, asociațiile de proprietari nu au nevoie de acordul locatarilor pentru prelucrarea datelor personale pe care cei din urmă le oferă, conform GDPR. Citește articolul
Una din cele mai comune practici ale asociațiilor de proprietari, afișarea cheltuielilor la avizier, s-ar putea să nu fie conformă cu legislația din domeniul protecției datelor - cel puțin nu în felul în care ea are loc de cele mai multe ori, adică cu toate datele la vedere. Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP) consideră că afișarea numelui și prenumelui unei persoane, alături de cheltuielile lunare ale acesteia, la avizier, e făcută pentru că persoana vizată și-a dat consimțământul pentru acea afișare. Altcumva, practica e, foarte probabil, neconformă cu legislația de protecția datelor personale. Citește articolul
Cu ocazia Zilei europene a protecției datelor personale, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a lansat un ghid pentru asociațiile de proprietari în care explică ce date personale au voie să prelucreze și în ce condiții, când au nevoie de consimțământ și când nu, precum și ce alte obligații le revin acestora potrivit GDPR. Citește articolul
Comercianții online care oferă clienților posibilitatea de a-și salva în cont datele cardurilor bancare, pentru a ușura achizițiile ulterioare, pot face asta numai în baza consimțământului, reiese dintr-o recomandare adoptată recent de Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB). Recomandarea are drept scop unificarea practicii companiilor la nivelul întregii Uniuni Europene (UE). Citește articolul
Obligațiile din domeniul protecției datelor vizează și asociațiile de proprietari, de multe ori. Problema e că, pentru multe asociații, respectarea unor acte normative precum Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) nu e deloc ușoară. Simpla citire a Regulamentului, de exemplu, s-ar putea să nu le clarifice multora ce pot și ce nu pot să facă, iar obținerea consultanței juridice s-ar putea să fie prea scumpă pentru bugetul unei asociații de proprietari. Ori să nu fie dorită de membrii acesteia. De aceea, cel mai recent ghid al Autorității române de protecție a datelor (ANSPDCP) clarifică multe aspecte ce țin de respectarea legislației din domeniu, de la cazurile când ea se aplică, la ce pot să facă asociațiile în situații concrete - supraveghere video a casei scărilor, afișarea numelui și prenumelui locatarilor la avizier etc. Citește articolul
O firmă care, alături de vânzarea unui produs sau serviciu, vrea să îi prelucreze datele clientului și se bazează pe eventualul consimțământ al acestuia nu îi poate cere clientului respectiv să facă eforturi suplimentare, dacă nu e de acord cu prelucrarea datelor. Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, recent, acest lucru, într-un caz în care Orange România îi solicitase unui client să completeze un formular, dacă nu era de acord cu prelucrarea unor date prin efectuarea și arhivarea unor copii după buletin. Citește articolul
O firmă care introduce în contractele folosite cu clienții clauze prebifate conform cărora acei clienți își dau consimțământul la prelucrarea datelor acționează contrar Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), a decis miercuri Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Chiar dacă un client semnează contractul, nu se poate considera că asemenea practici implică un consimțământ valid la prelucrarea datelor. Soluția este dată în baza unui litigiu apărut între Orange și Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP), care a amendat operatorul de telefonie mobilă pentru că a făcut și arhivat copii după buletinul clienților ulterior utilizării unor clauze prebifate de tipul celor de mai sus. Citește articolul