Prețurile produselor și serviciilor au crescut cu aproape 14% în aprilie 2022, însă chiar și angajații care au avut salariul minim pe economie anul trecut și care au primit 11% la începutul anului, ca urmare a majorării acestuia, au avut o putere de cumpărare mai mică. În plus, și angajatorii care au luat decizia de a crește salariile subordonaților cu rata inflației estimată pentru acest an, de 7%, pot avea salariații nemulțumiți că aceștia nu își mai pot permite la fel de multe lucruri ca anul trecut. Cea mai simplă soluție ar fi majorarea salariilor, însă acest lucru vine cu impact financiar destul de important pentru angajatori. Totuși, există o serie de beneficii care pot fi acordate și care pot ajuta, într-un final, angajatorul, poate la fel de mult ca pe angajat.
Tichetele de valoare.
Tichetele de masă sunt cel mai simplu beneficiu de oferit salariaților, cu implicații benefice și pentru angajator. La fel de utile pot fi și
tichetele de creșă, care se pot acorda salariaților care nu sunt în concediu de creștere a copilului, pentru achitarea taxelor de creșă sau pentru plata unei bone autorizate. Și tichetele cadou pot fi un real ajutor pentru salariați.
Avantaj angajator: Sumele acordate pentru tichetele de masă, creșă sau cadou sunt deductibile limitat, fiind incluse în limita unei cote de până la 5% aplicată cheltuielilor sociale, doar dacă sunt oferite pentru zilele în care salariatul a fost la muncă, și nu în concediu fără plată, de odihnă sau medical. Angajatorul nu plătește alte contribuții pentru aceste sume. De asemenea, dacă tichetele cadou sunt acordate în limita a 300 lei și cu ocazia Zilei Femeii, Paștelui, Zilei Copilului și a Crăciunului nu sunt impozabile.
Avantaje salariat: (1) Dacă vine la muncă o lună întreagă, poate ajunge să primească până la 400 lei pe lună în tichete de masă. (2) Tichetul de creșă
are o valoare de 520 lei (sumă valabilă din semestrul 1 din 2022) și poate fi folosit pentru plata creșei sau unei bone. Pentru aceste două tipuri de tichete, salariatului i se reține doar impozitul pe venit, de 10%, nu și contribuțiile sociale obligatorii. (3) Tichetele cadou au o bază neimpozabilă de 300 lei pentru ocaziile speciale, însă dacă sunt oferite cu alte ocazii sau depășesc această sumă sunt supuse taxării obligatorii, respectiv salariatului i se oprește impozitul pe venit și contribuțiile pentru pensii și sănătate.
Voucherele de vacanță/decontarea cheltuielilor turistice sunt o modalitate de a ajuta salariații de a deconecta de la muncă, de a lua o pauză pentru a reveni cu forțe proaspete.
Avantaj firmă: Pentru
decontarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul pentru salariați și membrii de familie ai acestora, dacă se face în limita a 6.095 lei în 2022, nu se datorează taxe salariale la stat. Voucherele de vacanță se pot folosi doar în țară și pot fi acordate în limita a șase salarii minime brute (15.300 lei în 2022). Pentru acest ultim beneficiu, firma trebuie să rețină și să vireze impozitul pe venit. Sumele sunt deductibile în limita a 5% din valoarea fondului de salarii.
Atenție: Nu pot fi plătite ambele beneficii
în același an pentru același salariat.
Avantaj salariat: Reducerea cheltuielilor cu concediul de odihnă.
Trecerea la telemuncă, dacă activitatea o permite. Deși contextul pandemic care a forțat răspândirea telemuncii nu mai există, acolo unde activitatea de zi cu zi poate fi prestată la fel de bine de la distanță ea poate fi menținută.
Avantaj angajator: Dacă
acordă cei 400 lei pentru telemuncă, firma nu trebuie să justifice sumele prin documente din partea salariaților. În cazul impozitului pe profit, cheltuielile suportate de angajator pentru telemuncă sunt considerate cheltuieli deductibile atunci când se determină rezultatul fiscal.
Avantaj salariat: Reducerea costurilor cu transportul, câștigarea timpului petrecut pe drumul acasă-birou-acasă, bani în plus. Banii pentru telemuncă nu sunt supuși impozitării, dacă sunt acordați în limita a 400 lei pe lună și corespunzător perioadei petrecute în telemuncă.
Decontarea transportului pentru cei care nu își pot desfășura activitatea de acasă este o altă modalitate de sprijin al salariaților. Codul fiscal permite ca decontarea transportului să poată fi făcută și pentru membrii familiei salariatului.
Avantaj angajator: Cheltuielile cu
decontarea transportului sunt deductibile în limita a 5% din cheltuielile cu salarii, dacă aceste cheltuieli sunt prevăzute în regulamentul intern sau în contractul de muncă. Aceste cheltuieli nu fac obiectul impozitării.
Avantaj salariat: Reducerea cheltuielilor cu transportul la și de la muncă.
Prin intermediul
abonamentelor medicale, angajatorul are posibilitatea de a le oferi salariaților un mijloc de verificare al sănătății. Un salariat care își verifică starea de sănătate este un salariat care poate necesita mai puține zile de concediu medical sau chiar deloc.
Avantaj angajator: Pentru
sumele plătite pentru abonamentele medicale ale salariaților, firma poate deduce echivalentul în lei a 400 euro/an la determinarea rezultatului fiscal, dacă sunt asimilate salariilor. Acest avantaj acordat salariaților este neimpozabil.
Avantaj salariat: Accesul la mai mulți medici decât cei din sistemul de stat fără a exista costuri în plus.
Reducerea programului de lucru cu păstrarea salariului. Dacă există ore în programul de lucru în care activitatea prestată de salariați este foarte redusă sau chiar lipsește, angajatorul poate decide reducerea programului de lucru, însă cu păstrarea aceluiași salariu.
Avantaj angajator: Deși nu are un impact financiar, angajatorul ar putea avea o reputație mai bună în rândul salariaților, deoarece nu îi ține la program, deși nu are ce să le dea de muncă.
Avantaj salariat: Mai mult timp pentru relaxare sau pentru un alt job part-time, dacă timpul/cunoștințele îi permit sau dacă are nevoie de mai mulți bani.
Acordarea de zile de concediu de odihnă suplimentare. Concediul de odihnă trebuie să aibă o durată minimă de 20 de zile lucrătoare pe an, indiferent de norma contractului de muncă, dar dacă înțelege faptul că un salariat mai odihnit e unul mai productiv,
angajatorul poate decide să mărească acest număr.