OG nr. 16/2022, care prevede modificări ample la impozitul micro, a stabilit că, din 2023, firmele care vor să aplice acest regim au voie să obțină din consultanță și management maximum 20% din veniturile totale. În caz contrar, trec la impozitul pe profit. Limitarea aceasta, s-a subliniat în practică, în frunte cu cei de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), este greu de pus în aplicare în lipsa unor clarificări suplimentare sau a unei liste cu codurile CAEN ce ar fi vizate concret.
„Astfel, într-o primă accepțiune, interpretând textul exceptării în sens restrâns, se poate înțelege că acesta ar urma să vizeze doar acele activități din Clasificația activităților economice (CAEN) în a căror denumire apare expres noțiunea de «consultanță», situație în care ar fi afectate doar câteva activități din CAEN, printre care se remarcă cea de «consultanță fiscală», care ar fi și singura afectată dintre toate activitățile aferente profesiilor liberale reglementate prin lege.
Într-o a doua accepțiune, ținând seama și de cele câteva elemente prezente în nota de fundamentare a proiectului [care ulterior a devenit OG 16/2022], se poate înțelege, însă, că exceptarea ar viza toate acele servicii facturate de microîntreprinderi care, pe fond, din perspectivă substanțială, ar putea fi asimilate cu relativă ușurință unei activități de consultanță, de asistență și/sau sprijin de specialitate, oferite clientului pentru ca acesta să poată lua o decizie într-un domeniu sau altul”, scriu reprezentanții CCF.
De când a apărut OG 16, toată lumea întreabă de o listă cu coduri CAEN și se așteaptă o eventuală detaliere în normele de aplicare ale Codului fiscal astfel modificat. Doar că sunt șanse destul de mari ca această listă, respectiv aceste detalieri reclamate de practicieni și mediul de afaceri să nu vină până în 2023.
O parte dintre cei care se aflau „în business” și pe vremea vechiului cod fiscal își amintesc, probabil, că aceeași condiție fusese introdusă atunci - avea aceeași formulare ca acum și - surpriză! - nu era detaliată în normele de aplicare. Cu alte cuvinte, nici atunci nu aveam o listă de activități concrete la care să ne raportăm, iar asta făcea ca această condiționare să fie privită diferit în practică și cu complicațiile aferente, la pachet.
2014
Din 1 ianuarie 2014, microintreprinderile au fost obligate să bifeze o nouă condiție pentru aplicarea impozitului de 3%, respectiv aceea de a obține venituri, altele decât cele din consultanță și management, în proporție de 80% din veniturile totale. Condiția suna la fel ca cea de acum „realizează venituri, altele decât cele din consultanţă şi management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale”.
Nici normele de aplicare ale vechiului cod fiscal (cuprinse în HG nr. 44/2004) nu erau prea lămuritoare: „Încadrarea în categoria veniturilor din consultanţă şi management se efectuează prin analiza contractelor încheiate şi a altor documente care justifică natura veniturilor”.
Contractul sau obiectul de activitate?
Am căutat în arhiva materialelor pe care avocatnet.ro le scria la acea vreme pentru a vedea cum se descurcau fiscaliștii cu prevederile la acel moment. Puși în fața unei condiționări insuficient explicitate, contabilii și clienții acestora se descurcau, practic, cu o reglementare care îi putea pune în postura ca, în eventualitatea unui control fiscal, să se trezească cu o reconsiderare a situației fiscale și refuzul organului de aplica regimul micro de impozitare. Așa că se concentrau pe cum să dovedească ce e și ce nu e consultanță/management în cadrul fiecărui contract în parte, indiferent de ce coduri CAEN aveau contribuabilii.
Fiscaliștii explicau că ceea ce se analizează e conformitatea condițiilor contractuale cu activitățile/operațiunile efectiv desfășurate, pe de o parte, iar, pe de altă parte, este evaluată natura activităților de consultanță și management, din perspectiva substanței lor economice. Un fiscalist spunea că pentru a justifica faptul că 80% din veniturile totale ale firme au fost obținute din alte activitati decât cele din consultanță și management se folosec nu doar contractele încheiate, ci și orice alte documente justificative specifice fiecărui caz în parte, astfel încât sa fie dovedit scopul economic al acestora.
Un alt fiscalist puncta, la vreme respectivă, că în cadrul unei inspecții fiscale va prevala contractul și substanța economica, iar nu obiectul de activitate al contribuabilului („Este important contractul în care sunt specificate activitățile desfășurate, ceea ce livrează microîntreprinderea, ceea ce solicită clientul și ceea ce rezultă din livrabil”).
Definirea activităților de management și consultanță este, în sine, o sarcină dificila, în condițiile în care acestea au un înțeles destul de larg adesea: „De exemplu, consultanța înseamnă furnizarea unei opinii, însa nu cuprinde și activitățile de realizare de studii și cercetări. De asemenea, management-ul presupune prestarea de servicii de administrare și coordonare” explica pentru avocatnet.ro un fiscalist în 2014.
2015 - 2018
Aceeași condiționare la regimul de impozitare micro a fost preluată și în noul - acum actualul - cod fiscal, având exact aceeași formulare.
Abia anul 2018 aducea o schimbare în condițiile de aplicare a impozitului micro, când era eliminată condiția privind realizarea de venituri, altele decât cele din consultanță și management, în proporție de cel puțin 80% din veniturile totale. Astfel, firmele cu o pondere a veniturilor realizate din consultanță și management în venituri totale peste 20% nu mai erau forțate să treacă la impozit pe profit. Asta se întâmpla prin OUG nr. 79/2017.
Prin urmare, condiția privind veniturile din consultanță și management s-a aplicat destul de mult timp - în perioada 2014 - 2018, mai exact.
O șansă pentru amendarea OG 16, în Parlament
OG nr. 16/2022 a ajuns, ca toate ordonanțele, în Parlament, unde trebuie să fie discutată la Senat și la Camera Deputaților. Așa toate speranțele contribuabililor sunt în decizia ce va fi luată, la final, de aleșii poporului în privința prevederilor acestei ordonanțe.
Astăzi, proiectul legii de aprobare e în discuții la comisiile din Senat. Senatoarea Anca Dragu scria luni pe pagina sa de Facebook că a depus un amendament la proiectul de aprobare a ordonanței pentru eliminarea acestei condiții puse de Guvern cu privire la consultanță și management, dar amendamentul ar trebui să fie aprobat de colegii săi.