ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Schimbare radicală la inspecțiile fiscale: De-acum, controalele o să se deruleze de obicei la sediul Fiscului, nu la compania vizată
Guvernul a făcut demersuri legale pentru ca inspecțiile fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să se desfășoare tot mai mult de la distanță (adică la sediile instituției), vizitele inspectorilor la sediile firmelor urmând să se rărească. Așa reiese dintr-o ordonanță care se aplică deja. Vorbim, practic, de o schimbare radicală față de regulile vechi, ce prevedeau că inspecțiile fiscale se derulează de obicei în spațiile de lucru ale firmelor vizate.
Articolul continuă mai jos
OUG 188/2022 conține
ample modificări referitoare la controalele derulate de ANAF. Printre acestea se numără și
reducerea vizitelor la contribuabili în cadrul inspecțiilor fiscale (punctele 22 și 23 ale articolului I din OUG), chestiune aplicabilă din
29 decembrie 2022.
Concret, vorbim de
o inversare a practicii anterioare, în condițiile în care inspecțiile fiscale se derulau de obicei în spațiile de lucru ale contribuabililor verificați. Numai în mod excepțional se ajungea până acum ca inspecția să se deruleze la sediul ANAF sau în alt loc stabilit prin acord comun. Astfel, mai nou, regula de bază este că inspecția fiscală se derulează la sediul ANAF și numai prin excepție se mai derulează la sediul firmei sau în alt loc. Însă este de așteptat ca această politică să se aplice odată cu
inspecțiile demarate de acum în colo, nu și celor care sunt deja în derulare, și este posibil să vorbim de o tranziție lentă.
„Inspecția fiscală se desfășoară, de regulă, la sediul organului de inspecție fiscală. Din inițiativa organului de inspecție fiscală sau la solicitarea motivată a contribuabilului/plătitorului, inspecția fiscală se poate desfășura în spațiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului. Cererea contribuabilului/plătitorului se soluționează în termen de maximum 3 zile de la înregistrare. În cazul în care cererea nu este soluționată în termenul de 3 zile, aceasta se consideră acceptată tacit. Schimbarea locului de desfășurare a inspecției fiscale se poate realiza și pe parcursul inspecției fiscale.
Contribuabilul/Plătitorul trebuie să pună la dispoziție un spațiu adecvat, precum și logistica necesară desfășurării inspecției fiscale. Dacă nu există sau nu poate fi pus la dispoziție un spațiu de lucru adecvat pentru derularea inspecției fiscale, atunci activitatea de inspecție se desfășoară la sediul organului fiscal sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul”, este explicat în OUG 188/2022, care a modificat, în acest sens, articolul 125 din Codul de procedură fiscală.
În plus, este foarte important de precizat că
inspecțiile fiscale se pot derula, la sediul ANAF, inclusiv în lipsa celui verificat. O asemenea prevedere nu exista în Cod, dar a fost introdusă acum la articolul 125:
„În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului fiscal, aceasta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al organului fiscal, dacă nu este necesară prezența contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală.”Cu alte cuvinte, inspecțiile fiscale
se vor derula, din ce în ce mai mult, de la distanță, având în vedere
amplele proiecte implementate de autorități, în anii recenți, pentru digitalizarea relației cu contribuabilii. Potrivit
autorităților, scopul este
„de a stimula digitalizarea acțiunilor de control”.
În același timp, mai trebuie precizat că există și ajustări la regulile generale procedural-fiscale astfel încât reprezentanții ANAF
să nu mai ceară contribuabililor documente pe care deja le dețin. Adică o să fie analizate cu prioritate informațiile deja deținute de autorități (inițiatorii ordonanței au dat ca exemple informațiile obținute prin situațiile financiare, e-Transport, e-Factura sau SAF-T) și abia apoi o să se solicite informații suplimentare de la cel controlat.
În plus, este precizat că documentele solicitate de autorități pot fi puse la dispoziție inclusiv pe cale electronică (în principal, prin Spațiul Privat Virtual).
Până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de ANAF de la distanță era verificarea documentară (supranumită și desk audit).
Notă: OUG 188/2022 conține mai multe măsuri procedural-fiscale, pe care le-am reunit în sinteza de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.