Când Guvernul a vrut să facă o mică diferențiere între microîntreprinderi și firmele cu mai mult de nouă angajați, a început (chiar dacă cu stângul, conform specialiștilor) prin a elimina obligativitatea a două documente considerate de micii angajatori drept o corvoadă sau o birocrație inutilă atunci când ai unul sau doi, trei angajați. Desigur, despre societățile cu un singur angajat putem spune că sunt de multe ori într-o situație aparte, pentru că cel care a înființat societatea este și unicul angajat ori angajat este soțul/soția sau, în orice caz, cineva apropiat ori cunoscut. Și atunci fișa postului și regulamentul intern pot părea o reală corvoadă - care sunt șansele să fie nevoie de un regulament intern când, practic, unul își trasează regulile și același le respectă?
Așadar, la întrebarea „am nevoie de regulament intern și fișa postului dacă am un SRL cu un singur angajat” este: da, e necesar, pentru că acum, odată eliminate efectele OUG 37/2021, începând din 6 octombrie 2022, toți angajatorii trebuie să le aibă, indiferent de numărul de angajați.
Regulament intern, fișa postului, aspectele ce țin de sănătate și securitate în muncă, rigorile începerii și terminării unui raport de muncă, preavizul la demisie și concediere, respectarea liberelor legale, a concediului de odihnă, a repausului și timpului maxim de muncă, pontajele, formarea profesională, evaluarea profesională - toate sunt obligatorii indiferent că vorbim de microîntreprinderi sau de angajatori mai mari.
Avem însă și chestiuni care diferă în funcție de numărul de angajați. De pildă, obligația de a demara negocierile pentru un contract colectiv de muncă. Pentru unitățile unde sunt cel puțin 21 de salariați, negocierea pentru contractele colective de muncă este obligatorie, potrivit Legii dialogului social nr. 62/2011. Din contră, dacă sunt mai puțini angajați, atunci nu e obligatorie.
Potrivit Codului muncii, angajatorii care au mai puțin de 21 de salariați au obligația de a asigura acestora accesul la programe de formare profesională cel puțin o dată la trei ani. În cazul în care au cel puțin 21 de salariați, accesul la formare profesională va fi asigurat fiecărui salariat la într-un interval de cel mult doi ani. Așadar, aici obligația există indiferent de numărul de angajați, ceea ce diferă e doar periodicitatea. De asemenea, angajatorul care are mai mult de 20 de salariați elaborează anual și aplică planuri de formare profesională
În materia SSM, de pildă, Codul muncii stabilește că comitetul de securitate și sănătate în muncă se organizează la angajatorii persoane juridice la care sunt încadrați cel puțin 50 de salariați.
Mai departe, conform Legii nr. 448/2006, angajatorii care au cel puțin 50 de salariați au obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, iar dacă nu o fac trebuie să plătească statului o contribuție specială.
Totodată, Codul muncii pune semnul egal între angajații cu normă întreagă și cei cu normă parțială în privința drepturilor acestora - prin urmare, angajatorul nu poate face diferențe în privința liberelor, concediilor, condițiilor de muncă ș.a.m.d.
Comentarii articol (0)